ایسنا نوشت:

رییس شورای رقابت با بیان اینکه از آخرین بحث‌ها پیرامون دستورالعمل قیمت خودرو در این شورا بالغ بر دو هفته می‌گذرد گفت: بحث‌های جدید درباره قیمت‌ها و افزایش آن‌ها صحت ندارد.

رضا شیوا تصریح کرد: در جلسه دو هفته پیش شورای رقابت فرمول قیمت‌گذاری نهایی شد، اما به دلیل برخی شرایط اعلام آن به آینده موکول شد. در طول هفته گذشته نیز با توجه به تعطیلی مجلس شورای اسلامی و حاضر نبودن نمایندگان حاضر در شورای رقابت جلسه‌ای تشکیل ندادیم و امیدواریم در جلسه چهارشنبه پیش رو، بحث دستورالعمل خودرو نهایی شود.

وی درباره ابعاد مختلف دستورالعمل جدید شورای رقابت نیز گفت:این دستورالعمل متغیرهای مختلفی مانند دستورالعمل گذشته دارد که تورم‌بخشی، کیفیت و بهره‌وری جزئی از آن است. تفاوت عمده دستورالعمل جدید با آنچه در گذشته مد نظر قرار می‌گرفت، بحث توجه ویژه به شاخص کیفیت و طبقه‌بندی آن به دو حوزه کارکردی و تزیینی است.

شیوا با بیان اینکه دستورالعمل جدید حاصل کار کارشناسی متخصصان این حوزه به حساب می‌آید، عنوان کرد: متاسفانه بر خلاف آنچه در بازارهای خودرو جهان اتفاق می‌افتد و در آن شرکت‌های بزرگ مجبورند برای پیروز شدن در رقابت به دست آوردن مشتری تلاش کنند، در بازار ایران ما شاهد انحصار ویژه‌ای هستیم که شورای رقابت باید در آن ورود کرده و دستورالعمل قیمتی را مشخص کند.

وی افزود: به دلیل وجود همین انحصار، خودروسازان چندان گرایشی به بهبود کیفیت و یا بهره‌وری ندارند و دستورالعمل شورای رقابت کمک می‌کند که این مشکل در بازار ایران برطرف شود.

رئیس شورای رقابت درباره گمانه‌زنی‌هایی که درباره برخی اختلاف نظرها درباره افزایش قیمت خودرو وجود دارد نیز اظهارکرد: بحثی که مطرح شد احتمال بود که از تدابیر ویژه دولت در حوزه خودرو حکایت می‌کرد. به همین دلیل شورا تلاش کرد با برنامه‌ریزی‌های ویژه تمام جوانب کار را در نظر بگیرد و با تصمیم‌گیری نهایی درباره فرمول جدید آن را اطلاع‌رسانی کند.

وی با بیان اینکه هدف شورای رقابت مبارزه با بازارهای حاشیه و واسطه‌گری در حوزه خودرو است اظهار کرد: دستورالعمل شورا قیمت خودروهایی که از طریق کارخانه واگذار می‌شوند را تعیین می‌کند اما متاسفانه به دلیل وجود برخی بازارهای کاذب برخی از خودروها نسبت به قیمت کارخانه با فاصله‌ای ۳۰ درصدی در بازار معامله می‌شوند. شورای رقابت تمام تلاش خود را خواهد کرد که این واسطه‌گری و بازار حاشیه‌ای از بین برود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امامی از چهارمحال A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    0 0
    با سلام. جهت آرام شدن و یکسان شدن قیمت خودرو در بازار و کارخانه چند پیشنهاد دارم که اگر مسولین به این موارد توجه نمایند بازار خودرو درست میشود. 1تولیدات کارخانه ها روزانه و یا ماهانه مورد بررسی و یادداشت قرار گیرد.توسط مسولین مربوطه 2هر شخص در یکسال نتواند بیشتر از یکی ثبت نام نماید.علت هم این است که الان بیشتر خودروها در نمایندگی وجود ندارد ولی در بازار هر چه بخواهی هست. 3سهمیه هر استان با توجه به جمعیت و نیاز تعیین گردد. 3در صورت مازاد بر مصرف داخلی خودرو صادر گردد. 4ماشینهای کم مصرف و ارزان با گمرگی کم وارد شود.