ایسنا نوشت:

مسئول سابق ستاد نماز جمعه تهران، ناگفته‌هایی از آخرین نماز جمعه اقامه‌شده به امامت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را بیان کرد.

حجت‌الاسلام مسعود مرادی در سایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشت: «پس از ترور مقام معظم رهبری که در آن زمان نماینده حضرت امام (ره) در شورای‌ عالی دفاع و امام‌جمعه تهران بودند، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اولین نماز جمعه خود را در تاریخ 12/ 4/ 1360 اقامه کردند. ناگفته نماند که از زمان مرحوم آیت‌الله طالقانی تاکنون تهران سه امام‌جمعه ثابت و 11 امام‌جمعه موقت را به خود دیده است که در حال حاضر تهران پنج امام‌جمعه موقت دارد.

با وجود پیگیری مکرر و مذاکرات و حتی با انتقاد شخصیت‌ها و مسئولان کشور و حتی ائمه جمعه موقت روبه‌رو بودیم که چرا به مصلی نمی‌رویم، با توجه به گرما ضرورت دارد. قریب به 25 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و بایستی نمازجمعه به مصلی منتقل شود. معمولا شهر را به چه چیز می‌شناسند؟ به مصلی و فرودگاه و برج که ان‌شاءالله امیدواریم که هرچه سریع‌تر اقدام عاجل به عمل آید و نمازجمعه در جایگاه اصلی خود اقامه شود.

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری‌اسلامی دهم بود که کشور و حتی نمازجمعه‌ تحت‌ تاثیر این واقعه قرار گرفته بود. پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، افراد مختلف و گرو‌هایی‌ در صدد حذف هاشمی‌رفسنجانی برآمدند. این افراد یا به‌ صورت آگاهانه یا ناآگاهانه و استفاده از هر تریبونی به این موضوع دامن می‌زدند. اولین موضوع هم بحث امام‌جمعه‌ای ایشان بود. بعضی از افراد با تحریکات فراوان، فشارهای مختلف می‌آوردند که نمازجمعه‌ای را که به امامت ایشان برگزار می‌شود ناتمام بگذارند. آنقدر فضای اجتماع را مسموم کردند که خود آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یک نوبت در نمازجمعه غیبت کردند. تا اینکه در نوبت بعدی که همان روز 26 تیر بود با تدبیر مقام معظم رهبری، ایشان پس از غیبت در نمازجمعه قبلی به نماز آمدند.

با هماهنگی به‌عمل‌آمده، این نمازجمعه با شیوه هرچه بهتر برگزار شد اما از آنجا که درگیری‌ها در اطراف دانشگاه به صورت پراکنده بین گروه‌ها به‌وجودآمده بود، اوضاع رفته‌رفته بدتر می‌شد. گاز اشک‌آور شلیک می‌شد تا آنجا که دود این گاز به‌ سمت جایگاه تریبون نماز آمد. دیگر قدرت نفس‌کشیدن نداشتیم. آقای هاشمی هم به‌ سختی نفس می‌کشید و اشک از چشمانش می‌آمد. ما پشت‌ سر آقای هاشمی ایستاده بودیم. آقای هاشمی می‌خواست هر طور شده حرفش را بزند. دستمالی را خیس کردیم و در اختیارش قرار دادیم تا ایشان بتوانند به سخنرانی خود ادامه دهند.

وقتی قبل از دو نماز ایشان را می‌دیدم، بسیار آرام و با طمأنینه بودند. با تبسم به‌ سمت تریبون رفتند. می‌خواستند حتما حرفشان به مردم برسد. درگیری‌ها که شدت گرفت، نگران مردم بودند. ایشان بیشتر نگران مردم و جوانان بود که برای آنها اتفاق خاصی نیفتد. با توجه به شرایط نامناسب، یک گروه قلیلی سعی داشتند ساحت نماز، امام‌جمعه و مردم را بشکنند و توهین کنند و آنها را مورد اذیت و آزار قرار دهند. انگار اصلا قرار نبود با این عده برخورد شود.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یکی از شخصیت‌های برجسته و از ستون‌های اصلی و شناسنامه‌دار انقلاب اسلامی است. ایشان از کسانی بود که با حضرت امام ارتباط مستمر داشت و علمای کشور و فرهیختگان حاکم را برای مبارزه با نظام ستم‌شاهی سازماندهی می‌کردند، آن زمانی که بسیاری از افرادی که در حال حاضر ادعای انقلابی‌بودن می‌کنند مبارزه را قبول نداشتند، چندصباحی مبارزه کردند و عقب‌نشینی کردند، اما ایشان نقش موثری را ایفا می‌کرد و در تکوین و پیداش انقلاب نقش به‌سزایی داشت. متاسفانه در سال‌های اخیر گروه‌ها و افرادی که در انقلاب نقش نداشتند یا به زندان نرفتند یا در مسئولیت‌های کلیدی کشور مسئولیتی را نپذیرفتند یا افراد نا‌آگاه و احساسی کینه‌توز که از ایشان زخم‌های فراوان دیدند برای اینکه این مرد شجاع و غیرتمند را از چشم‌های مردم بیندازند و او را در بین مردم هتک حرمت کنند و آبرویش را از بین ببرند، از هیچ کاری فروگذار نبودند. با جوهای نامناسب و انگ‌زدن‌ها و شعارهای واهی و با انواع توطئه‌ها و سخنان، شخصیت ایشان را ترور می‌کنند و می‌خواهند از او انتقام بگیرند.

همین چند روز قبل، از ایشان برای اقامه نمازجمعه سوال کردم. ایشان با قاطعیت گفتند هرگز به نمازجمعه بازنمی‌گردم و این پاسخ را به خیلی از دوستان دیگر و علما و فرهیختگان و نخبگان و مردم که از ایشان درخواست داشتند، گفتند. آیت‌الله هاشمی اعتقاد داشته و دارند که من اگر بیایم و نمازجمعه بخوانم باید خیلی چیزها را بگویم. اگر بخواهم خیلی از مسائل را بگویم ممکن است وضعیت به‌ هم بخورد. اگر هم نگویم این نگفتن باعث ساقط‌ شدن عدالتم خواهد شد.

البته این نظر ایشان است و نظرشان بسیار محترم است اما آقای هاشمی مربوط به خودشان نیستند، مربوط به جامعه اسلامی و همه مردم و نظام هستند. جامعه که نباید از نظرات ایشان محروم شود. بزرگان جامعه، مسئولان عالی‌رتبه، مراجع تقلید و ... همه باید از ایشان بخواهند و این‌ بار مسئولیت و تکلیف را بر عهده وی بگذارند تا جامعه بیش از این در محرومیت سخنان ایشان نباشد. به‌یقین اگر به این سمت پیش برویم، برای ایشان چاره‌ای نیست که بپذیرد و ان‌شاءالله این‌گونه شود.»

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    خوب ایشان اگر واقعا دنبال عدالت هستند نیازی به حضور در نماز جمعه نیست میتوانند در قالب یک مصاحبه حرفهای خود را با مردم بزنند اگر واقعا صداقت دارند
  • ســــــــــــــــام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    آقای هاشمی حق بزرگی بر گردن این ملت دارند.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      8 21
      بابت چی ؟
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    حضرت آیت الله هاشمی پاینده باشی
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    اما متاسفانه بعد از اين خطبه حرفهايي زده شد كه تاثير اين خطبه مفيد در مردم رو از بين برد
  • اسي A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    هاشمي هاشمي حمايتت ميكنيم
    • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      31 1
      هاشمی هاشمی خدا نگهدار تو♥
    • بی نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      5 1
      حاج اقا شما هم تو دسته ی بگم بگم ها بودین که
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    هاشمی خدا بهت عزت و آبرو بده که داده
  • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    بيايد و همه چيز را بگويد ، بلكه بعضي از دلواپسان از رو بروند
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    73 18
    ان‌شاءالله
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    68 16
    ان‌شاءالله
  • حمیدرضا IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    از سال 88 به این ور ازش خوشم اومده.به خودش اومده هر چند دیره یه خورده
  • تفكر IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    اين چد سال شما كجا بودين كه اين حرف ها رو بزنين.دير به مصاحبه رسيدين
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    خانواده هوشمند و کاردان آقای هاشمی نشان از تربیت صحیح و حفظ دمکراسی در درون خانواده است.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    بگشای لب که فریاد از مرد و زن برآید...
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    متاسفانه این شیوه ترور اشخاص در ایشان خلاصه نشده و بعنوان یک حربه جدی در مورد اکثریت کسانی که با گروه حاکم در دولت قبل مخالف بودند اعمال شد . که یقینا پاسخگو در درگاه الهی خواهند بود.
  • فرشاد ES ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    انشالله بپذیرند چرا که تنها شخصیت انقلابی زنده ایست که از امام و رهبری عدول نکرده اند.خداوند و امام زمانعجحفظشان کند.
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    درود بر آیت الله
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    هاشمی هرگز به نمازجمعه نیاید چون با آمدنش فتنه دوباره شروع می شود
    • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      فتنه را شما شروع کردید
  • ایرانی IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    انشاا... که به نماز جمعه برگردد.
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    . آیت‌الله هاشمی اعتقاد داشته و دارند که من اگر بیایم و نمازجمعه بخوانم باید خیلی چیزها را بگویم. اگر بخواهم خیلی از مسائل را بگویم ممکن است وضعیت به‌ هم بخورد. اگر هم نگویم این نگفتن باعث ساقط‌ شدن عدالتم خواهد شد.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    " اگر مسایل را بگویم وضعیت بهم می خورد " یعنی هیچ کس از مسایل خبر ندارد و فقط ایشان هستند که می خواهند از مسایل رمز گشایی کنند . ایشان راهی برای باز گشتن به نماز جمعه را باقی گذاشته اند ؟ ایشان شخصیت بسیار بزرگی برای انقلاب هستند ولی در همان آخرین نماز جمعه به طور علنی به مردمی پشت کردند که دو دهه شعار " هاشمی هاشمی حمایتت می کنیم " سر داده بودند . مقصر خودشان هستند نه دیگران .
  • ابوالفضل صابری تفرش A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    39 9
    خدا اقای هاشمی را برا این مملکت حفظ کنه
  • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    11 73
    خدا را شکر که نمیایی.
  • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    30 3
    اگرشاگردامام ویارش بودین وهستین مثل خودامام شجاعانه ونترس همه چیزو بگین
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    12 2
    هاشمی مرد متعادل و آینده نگری است
  • اشکان A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    11 1
    با سلام خدمت ساحت مقدس حضرت ایت الله هاشمی رفسنجانی به تمامی دوستانی که هاشمی را فتنه می دانند باید عرض کرد که یا معنی فتنه را نمی دانند چیست یا خود را به ندانستن می زنند. ان بزرگوارانی که دم از انقلابی بودن میزدند و 8 سال قبل ریاست جمهوری را در اختیار داشتند همگی دیدیم که مملکت را به پرتگاه رساندند. ان بزرگانی که خود را پاک ترین دولت در طول 30 سال گذشته معرفی کردند و انواع اتهامات را با بیت محترم ایت الله وارد کردند همگی دیدیم که مملکت را غارت کردند. این عزیزانی هم که ادعای دلواپسی دارند برای مردم دلواپس نیستند برای اندوخته های غیر قانونی شان دلواپس اند. این دلواپسان بدانند که اگر ایت الله هاشمی نبود مردم با انتخابات قهر ابدی می کردند و زمینه از هم پاشیدگی کشور عزیزمان فراهم میشد.
  • مجتبی A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    9 1
    انشاالله که بر میگردن و دشمنان رو سیاه میشوند
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    7 1
    ماهم امیدواریم هرچه زودتر صدای گرم و متین و محبت آمیز ایشان را از تریبون نماز جمعه تهران بشنویم اللهم عجل لولیک الفرج
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    10 1
    تاهاشمی زنده است انقلاب پاینده است
  • ناشناس IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    6 3
    اگه میدونین با گفتن بعضی چیزها وضع به هم میخوره بهتره نیاین چون مردم از این دعواها خسته ان وجامعه به ارامش نیاز داره گذشت زمان حقیقت رو برمردم نشان میده