وقتی تلویزیون لنگ 50هزار تومان می‌شود/ کتاب مجانی ندادیم، دعوت را لغو کردند!

«جعفر شیرعلی نیا» نویسنده کتاب ارزشمند «دایره‌المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی» به رفتار غیر حرفه ای یکی از برنامه های تلویزیونی نسبت به این کتاب واکنش نشان داد و از برخورد نامناسب دست اندرکاران برنامه کارنامه شبکه چهار ابراز تعجب کرد.

این نویسنده که اخیرا کتاب ارزشمند «دایره‌المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی(ره)» را از سوی نشر «سایان» روانه بازار کرده، از سوی یکی از برنامه های تلویزیونی دعوت می شود اما به دلیل عدم ارائه رایگان کتاب خود به دست اندرکاران این برنامه، مورد بی مهری قرار می گیرد. وی در یادداشتی که به طور اختصاصی برای خبرگزاری ایبنا نوشته این ماجرا را اینگونه شرح داده است:


اوایل هفته گذشته فردی تماس گرفت و گفت از برنامه کارنامه شبکه 4 تماس می گیرد. از من دعوت کرد در برنامه این هفته شان حضور یابم. گفت در این برنامه به مناسبت ایام رحلت امام قرار است درباره آخرین کتابم «دایره المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی» گفتگو کنیم؛ پذیرفتم.

یکی دو روز بعد همان آقا تماس گرفت و گفت گروه معارف شبکه نسخه ای از کتاب را می خواهد. گفتم با ناشر تماس بگیرند. با ناشر تماس گرفتند و ناشر هم گفت اگر کتاب را بخواهند می توانند از انتشارات تهیه کنند و اگر هم بخواهند برایشان ارسال می کنند، البته با دریافت هزینه! فردا همان آقا با من تماس گرفت و گفت اعضای گروه معارف شبکه از جواب ناشر ناراحت شده‌اند. به او گفتم من حق را به ناشر می دهم؛ آن هم یک ناشر خصوصی که با هزار زحمت هزینه های انتشار این کتاب پُرهزینه را تامین کرده است. در هفته های گذشته بارها از روزنامه ها و رادیو تلویزیون تماس گرفته و از او کتاب مجانی خواسته اند؛ یا برای مصاحبه یا تهیه گزارش. گفتم با توجه به حجم درخواست ها و قیمت 50 هزار تومانی کتاب ناشر تصمیم گرفته به رسانه‌ها کتاب رایگان ندهد. البته کتاب با استقبال مواجه شده و بسیاری از رسانه ها بدون دریافت هدیه، به معرفی کتاب پرداخته اند.

کتاب رایگان ندادیم دعوت را لغو کردند
دست اندرکار برنامه کارنامه در پاسخ به توضیحاتم گفت این برنامه تبلیغ کتاب محسوب می‌شود و ناشر باید رغبت زیادی برای این کار داشته باشد. در واقع اهدای کتاب را حق مسلم خودشان و وظیفه ناشر تلقی می کردند. گفتم من به برنامه های مختلف تلوزیونی رفته ام و معمول برنامه ها این است که هدیه ای برای میهمانان در نظر می‌گیرند اما گویا روش شما چنین نیست، البته یک بار حضور در برنامه آنها را نیز تجربه کرده بودم. گفت برنامه ها ملزم به دادن هدیه به مهمانان نیستند. گفتم پس شما هم باید درک کنید که یک نشر خصوصی نخواهد برای برنامه ای که احتمالا در طرحش برای بخش های مختلف از جمله تهیه کتاب و هزینه حضور میهمان ها بودجه ای در نظر گرفته شده کتاب هدیه بفرستد. به او گفتم پیش از اعتراض شما اعتراضی به ندادن هدیه به میهمان نداشتم و البته اصراری هم به حضور در برنامه نبود. احتمالا شما با توجه به اهداف شبکه و برنامه کارنامه این کتاب را شایسته طرح در برنامه دیده اید والا بنای تبلیغ برای یک نشر خصوصی نداشتید. گفتم اگر به نتیجه رسیده اید کتاب ارزش مطرح شدن دارد این کار را انجام دهید. او خداحافظی کرد و گفت با من تماس خواهد گرفت.

برنامه کارنامه یقینا یک برنامه تبلیغی محسوب نمی شود و قطعا برای تصویب طرحش مفاهیم و اهداف بزرگی را در طرح گنجانده اند. احتمالا آن ها بر اساس همان هدف ها این کتاب را برای معرفی برگزیده اند پس نباید به دلیل این که ناشر کتاب مجانی به آن ها نداده دعوت شان را پس بگیرند و از بحث درباره این کتاب صرف نظر کنند اما چنین کردند. حتی تماس هم نگرفتند تا دعوت شان را پس بگیرند.

برایم سوال است که دست اندرکاران این برنامه بر چه اساسی تصمیم به دعوت گرفته بودند و به چه دلیل از دعوتشان صرف نظر کردند؟ آیا به نتیجه رسیدند کتاب شایسته نیست یا بر اساس لجبازی با ناشری که کتاب مجانی به آن ها نداده است چنین کردند؟ شاید هم نویسنده را به دلیل آن که یادآوری کرده روال کاری شان با بسیاری از برنامه های تلویزیونی همخوانی ندارد، تنبیه کرده اند! شما چه فکر می کنید؟ چرا آن ها چنین توقعاتی دارند و اینگونه احساس قدرت می کنند؟

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میرزا IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    75 5
    کلا تلویزیون داره خودگردان اداره میشه/ هرکی پول داره بهش آنتن و برنامه میدن...این وسط هرکی علیه دولت باشه که آنتن چرب تر هم بهش میدن...خداحافظ رسانه ملی...خداحافظ ...
    • رسانه ملی A1 ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      0 3
      خوش اومدی
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    8 37
    مرد حسابی تبلیغ کتاب همون انتشاراتی هست برای تبلیغ کتابشون باید به اونها پول پرداخت بشه مدونی هزینه تبلیغ در رسانه کشور چقدره...
    • 123 IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      35 1
      داداش شما دلواپس نشو کتابه ها...آن هم یک کتاب مرجع دایره المعارف...رسانه ملی اسمش روشه...تبلیغ شامپو و چیپس که نیست...ناسلامتی غذای روحه...باید فاتحه اون رسانه ای که نمی تونه از ناشر خصوصی حمایت کنه رو خوند...صبح تاش ب ناشرای دولتی تو تلویزیون تبلیغ رایگان می کنن بس نیست...در هر برنامه ای هم به هر بهانهی کتاباشون تبلیغ میشه...لابد پولشو میدن؟؟؟؟؟ برو عمو...تو خودت از صداوسیما هستی تابلوئه
  • اتش نشان IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    16 1
    خب نخواسته کتاب هدیه بده مگه زوریه
  • جواد IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    4 5
    انتشاراتی که نمیتواند اثر تبلیغاتی یک برنامه تلویزیونی برای یک کتاب را بفهمد، عاقل نیست یا طمعکار است/اگر در اثر این برنامه فقط 10 عدد کتاب از شما بخرند، هزینه اون جلد در می امد/متاسفم برای ناشر و اکثریت مخاطبان اینجا که میدان اندیشه را با لج بازی می امیزند.
    • علی IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      1 1
      بعیده که ناشر از تبلیغ کتابش در انتن زنده بدش بیاد. هر ذهن ناقصی اینو میفهمه. ولی به نظر من ناشر خواسته در مقابل این سهم خواهی نابجا بایسته. اتفاقا شاید ارزشمندی کار وقتی بیشتر بشه که ناشر از این دو دو تا چهار تای مالی گذشته و با توجه به عواقب دست به این اقدام زده
  • فرهاد IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    5 1
    من هم اهل قلم هستم و کتاب نوشتم، هم تجربه کار نشر دارم. الآن هم ویرایش یه مجله تخصصی در حوزه کتاب رو بر عهده دارم. در نتیجه، به نظرم صلاحیت مختصری برای اظهار نظر در این مورد دارم. معمولاً این‌طور رایجه که خود ناشر کتاب رو برای نشریه‌ها در مورد این همکار بنده: صداوسیما ارسال می‌کنه. البته هیچ قانونی در این مورد وجود نداره و ناشر می‌تونه در صورت تمایل نداشتن کتابش رو برای رسانه‌ای خاص نفرسته تا تبلیغی از جانب اون رسانه برای اون کتاب انجام نشه. در این صورت نباید از ناشر ناراحت شد، اما اون رسانه هم نباید کاملا ً چشم به کتاب «رایگان» اون ناشر داشته باشه. اگر این کتاب ارزشمند بوده چندان شایستة سازمانی دولتی نیست که به دلیل رنجش خاطر از ناشر، کتاب رو از گردونه معرفی خودشون حذف کنن.
  • بلاد IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    1 1
    دوستان عزیز سلام ایا کسی نام کامل شخصی که فیلمهای خارجی را سانسور میکند میداند/ فیلمهایی مثل نقشه بازی یا سفرهای گا لیور خیلی دلم میخواد این ادمو از نزدیک ببینم
  • سارا IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    2 0
    آقای عزیز شما دلتون نخواسته کتابتون را رایگان بدین، اونا هم دلشون نخواسته شما را دعوت کنند. ضمن اینکه تو هیچ کدوم از قوانین سازمان صدا و سیما ذکر نشده که به مهمانان برنامه باید پول داد شما هم اگر کتاب را معرفی می کردین فروش کتابتون می رفت بالا، چرا انتظار داشتین هم کتاب را بخرن هم معرفی کنن؟ به نظرتون این قضیه عادلانه بوده؟ یعنی تو این رابطه، فقط شما باید سود می کردی؟ اونا برای اینکه کتاب شما را معرفی کنن تا فروشش بره بالا، تازه 50 تومان هم باید بدن؟ دیگه طلبکاریتون چیه؟ خوب دوست نداشتن شما بری تو برنامشون مگه زوره؟ شما چرا خودت را محق می دونی و آنها را گناهکار؟ هر دو طرف حق انتخاب داشتن، نه فقط شما