در حالی که اکثر مسئولان کشور در سالیان اخیر بر روی موضوع میانسالی تمرکز کرده اند وافزایش جمعیت را عاملی برای ثبات جمعیت و امنیت آینده کشور می دانند هنوز مفهوم جوانی و جوانی کردن تعریف نشده است.

همیشه در آستانه تعطیلات تابستان بحث اوقات فراغت جوانان و چند و چون آن موضوع رسانه ها می شود و بعد از گذشت مدتی دوباره فراموش می شود . در این میان بحثهای داغ بین مسئولین در مورد نوع برخورد با مشکلات نشات گرفته از جوانان مانند بدحجابی ، تفریحات ناسالم ، آمار بالای استفاده از مشروب و قرصهای نشاط آور ، دوستی های خیابانی ، پایین آمدن سن ارتباط جنسی ، قلیان و سیگار و بالاخره مواد مخدر و دهها معضل دیگرهمواره وجود دارد و طرفداران دو نوع برخورد سخت و نرم ظرفیتهای ایدئولوژیک خود و گروه سیاسیشان را پشتوانه نوع برخورد مطلوبشان با جوانان می کنند.

در این میان اما تاکنون هیچ کدام از نهادها و ساختارهای رسمی مرتبط و نامرتبط با جوانی به تعریف جوانی و جوانی کردن دست پیدا نکرده اند.

در علوم اجتماعی معمولا برای بررسی یک پدیده اول باید آن را درست تعریف کرد حال پرسش اینجاست که تعریف ما از جوانی چیست؟ آیا مسئولان فرهنگی ما در سالیان بعد از انقلاب توانسته اند یک تعریف جامع و مانع از جوانی ارایه دهند به نحوی که همه جوانان کشور حس کنند می توانند زیر این تعریف برای خود هویتی دست و پا کنند؟

البته ناگفته پیداست که هویت یابی جوان در چارچوب تعاریف رسمی نمی گنجد هکذا که این تعریف با خط و مرزهای عقیدتی وسیاسی متغیر و سلیقه ای هم مرز بندی شود.اما نبود این تعریف در یک جامعه و فقدان و نبود این چنین نگرشی در روح عمومی جامعه موجب می شود تا جوان در تعریف خود برای خود و به عبارتی هویت یابی دچار آنومی و بی هنجاری شود.
جامعه ما با نداشتن تعریف جوانی و استانداردهای جوانی کردن عملا جمعیت عظیمی از متولدین بعد از انقلاب را با بحران بی هنجاری مواجه کرده است.در مواقعی هم که هنجار و ارزشی تعریف می شود این تعریف آن قدر غیر تخصصی و پیش پا افتاده است که توسط اکثر جوانان با بی اعتنایی و حتی تمسخر مواجه می شود.

نمونه آن پلاکاردهایی است که معمولا برای فرهنگ سازی حجاب در جای جای شهر نصب میشود و دختران را با خشکبار مقایسه کرده و از آنان می خواهد مانند پسته و یا صدف با حجاب و محافظ باشند!

ویا پلاکاردهای بایک گل بهار نمیشه (دوچرخه سواری پدری که چهار فرزند پسر و یک فرزند دختر دارد)برای فرهنگ سازی بچه دار شدن در حالی که در این پلاکارد به شکل کاملا مشخص زن حذف شده و فرزند دختر در ته دوچرخه جا دارد.
نمونه این فرهنگ سازی های پیش پا افتاده به عنوان موضوع جذابی برای خنده حتی در موبایل جوانان مذهبی دست و به دست می شود و عملا خرج فرهنگی عریض و طویل یک سازمان در فضای مجازی و هنجارهای غیر رسمی جوانان تبدیل به ضد خود می شود.البته نمونه این تعریفها و فرهنگ سازی ها آنچنان زیاد است که یک تحقیق جداگانه دانشگاهی را در مورد تاثیر گذاری معکوسش می طلبد.

تمام این اقدامات بیهوده ،خبر از نبود یک نقشه راه جامع در جامعه ما در مواجهه با پدیده جوانی می دهد. شروع به ترسیم این نقشه راه یکی از بزرگترین دستاوردهای فرهنگی نظام خواهد بود اگر در درجه اول متولیان بتوانند جوانی را تعریف کند و سپس بیان کنند که جوانی کردن چیست.

شرایط امروز جامعه ما نشاندهنده یک شکاف هنجاری عظیم بین جوانان ومسئولان فرهنگ ساز است . در این میان بسیار ساده است اگر "جوانی" را مقصر بدانیم و اورا به عنوان یک پدیده ناهنجار چوب و فلک کنیم . راه درست تر و البته مشکل تر این است که بعد از سالها پرده ها را کنار بزنیم و " جوانی " با تمام نقص ها و اشتباهاتش به رسمیت بشناسم و با آن تعامل کنیم نه تقابل.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    10 1
    سالهاست که جامعه ما رو با اجتماعی از مورچگان اشتباه گرفتن. برخوردهای سطحی و ... تصمیم گیریهای ناشی از عصبیت و عدم مطالعه صحیح روابط انسانی. زیر سوال بردن علوم انسانی و... ساختار طبقه بندی شده جامعه و دیکته کردن انتظارات از هر قشر تو هر سنی به شکل مطلق نتیجش همینهاست. تازه اینا شرح مختصری از واقعیت تلخ جامعه ماست.
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    13 1
    جوانی یعنی فرصت برای تجربه زندگی دنیا. بعد از چهل سالگی آدم به کارهایی که در جوانی کرده می خنده و از اشتباهاتش افسوس می خوره. ولی زندگی همینه. قرار نیست که از اول عاقل و با تجربه باشیم. بزرگترها هم نمی تونن تجربه رو منتقل کنند و هر انسانی باید شخصا تجربه کنه تا با پوست و گوشت خودش معنی اون رو بفهمه. فقط باید با مسائل خطرناک مثل اعتیاد و فحشا برخورد قهرآمیز کرد. بقیه زندگی همان کمدی الهی است.
  • د. ه. IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    15 0
    اگر عمر دوباره داشتم .......
    • بدیع الزمان A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      3 95
      آسیب های که ذکر کردید دلیلش دنباله رو ها و کاسه لیس های غرب زده خودباخته هستند که در داخل کشو سبک زندگی غربی را ترویج میدند....جرثومه های کثیفی که بدون در نظر گرفتن فرهنگ بومی کشور به فرهنگ ایرانی اسلامی پشت کردند....آخه خانواده های غربی با به کجا رسیدند....آیا تجاوز در آنجا کم شده ؟ . الان در غرب که همه چیز در دسترسه چی شده ؟ نتنیجه ای جز ترویج لذت گرایی، همجنس بازی و همدم شدن با حیوانات داشته.... تعداد فرزندان نامشروع این کشورها آمارش اومده نقل از فارس نیوز.....در ضمن تا الان از این فرهنگ پیروی نشده پس اتفاقات داخل کشور ربط به این رویکرد ندید....ما مابین غرب و اسلام حرکت کردیم ...
    • الیمی A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      14 2
      آقای بدیع الزمان دوست عزیز... این چیزهایی که گفتید نتیجه مدیریت داخلی کشور خودمان است... بنده نمی خواهم تسلط زبان انگلیسی ام رو به رخ کسی بکشم اما اگه مسلط بودید به زبان انگلیسی و می تونستید دقیقا سبک زندگی آمریکایی رو ببینید متوجه می شدید که اونها آقایونشون ابرو بر نمی دارند اون قشری که بر می دارند جز گروهی خاص شمرده می شن آقایونشون لباس جین تنگ نمی پوشند و... اگه شما دقت کرده باشید بخش اعظمی از مردم هند گاوپرست هستند اما دارن مدیریت می کنند کشورشون رو با اون جمعیت زیاد ... متاسفانه در بخش هایی ما از آنها هم کمتریم...
    • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      14 2
      ببند بدیع جان تا میتونی چشماتو محکم تر بببند.....سعی کن هیچی رو نبینی....به منفی هاتم نگاه نکن فقط چشماتو محکم ببند ....مطلبا رم نخون فایده ندارن اینا همش عوامل غربن تو راحت باش
    • بی نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      5 1
      بدیع عزیز الان ما سی و چند ساله داریم فرهنگ ایرانیواسلامی روتبیین می کنیم هنوز خودمون نمیدونیم چیه چه طور توقع داری جوون از اون الگو بگیره ا ینیم که می گی در فرهنگ سازی نیاز به کار سلبی هم هست نشانه اینه که نمیدونی فرهنگ چیه؟ البته شما تنها نیستی خیلی از متولیان امور فرهنگی ما هم هنوز نمی دونن فرهنگ چیه
  • الیمی A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    24 2
    فعلا که من با داشتن 4 مدرک دانشگاهی یک فوق دیپلم، دو فوق لیسانس و دانشجوی دکتری دارم ساعتی 6 هزار تومان حق التدریس می گیرم و بقالی سر محل از من حقوقش بیشتر هستش...درضمن 11 مقاله isi هم دارم... با حقوق ماهی 700 یا 800 خرج خودم هم زورکی می دم چه برسه به جوانی کردن...
    • بی نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      2 1
      خدا بزرگه. با این ویژگی‌هایی که گفتی انشاالله پیشرفت می‌کنی. شما امیدتو از دست نده و بدون یه روزه به همه جا نمیرسی.
    • احسان A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
      0 0
      میشه بگی تو چند سالته داداش؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    10 0
    جوانان الان چه خیری دیدند که به افزایش جمعیت کمک کنند که یکسری دیگر هم بدبخت شوند
  • اصغر A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    1 6
    حضرت علیع: دنیا جهنم مومن و بهشت کافر است...
  • بی نام A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    5 0
    به کتابها مجوز بدید کتابها رو سانسور نکنید سایتها رو فیلتر نکنید.کتاب خوندن و وبگردی ِ هدفمند بهتر از قلیان کشیدن و ولگردی توو خیابونه.