ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی حدود 60 میلیون تن است که در آینده نزدیک به بیش از 130 میلیون تن خواهد رسید.

پس از لغو تحریم صنایع پتروشمی، وزارت نفت همایشی در تهران برگزار کرده تا مقدمات جذب سرمایه گذاران خارجی و همچنین رفع برخی موانع پیش روی صنایع پتروشیمی کشور را برطرف سازد. این همایش در حالی در تهران برگزار می شود که صنایع پتروشیمی کشور امیدهای بسیاری به بهبود وضعیت پیش رویشان دارند.  در همایش تهران 1300 مهمان،300 شرکت ایرانی و 50 شرکت خارجی حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در همایش تهران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزیرنفت و وزیرصنعت حضور داشتند. جهانگیری در این همایش گفت: همه مردم و مسئولان عالی‌رتبه اذعان دارند ایران از بزرگترین تأمین کنندگان انرژی دنیا در آینده خواهد بود. این ذخایر می‌تواند برای ده‌ها سال خوراک و انرژی مورد نیاز صنایع گوناگون کشور به ویژه صنعت پتروشیمی را با اطمینان و قیمتی رقابتی تأمین کند، بدیهی است که شرکای آینده ایران کسانی هستند که در برنامه‌های مهم توسعه‌ای امروز ایران مشارکت سازنده داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران در سال 1342 به عنوان اولین کشور خاورمیانه با بهره‌برداری از مجتمع کود شیمیایی مرودشت شیراز صنعت پتروشیمی را در منطقه بنیان‌گذاری کرد گفت: اما امروز سواحل شمالی و جنوبی خلیج‌فارس قطب بزرگ صنایع پتروشیمی جهان محسوب می‌شود.

جهانگیری تصریح کرد: ایران به دلیل بهره‌مندی از منابع مختلف مورد نیاز یک صنعت پتروشیمی پیشرفته منحصر به فرد و تنها کشوری که در جهان و خاورمیانه است که مجموعه هیدروکربن‌های مورد نیاز صنایع پتروشیمی را هم در منابع گازی و هم منابع مایع در اختیار دارد از این رو می‌تواند در زنجیره ارزش افزوده بهتر از گذشته فعالیت کند.

وی گفت: ایران تنها کشور منطقه است که زنجیره احداث صنایع پتروشیمی را طی برنامه‌های توسعه پنج‌ساله از طراحی مخزنی تا تولید محصولات با کیفیت و مطابق استانداردهای جهانی توسط نیروهای داخلی اجرا کرده است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه اکنون توسعه صنعت پتروشیمی در راستای جلوگیری از خام‌فروشی منابع هیدروکربنی به منظور اشتغالزایی هر چه بیشتر جوانان این مرز و بوم و ایجاد ارزش افزوده و تبدیل حداکثری نفت خام و میعانات گازی به فرآورده‌های پلیمری با ارزش در اولویت برنامه و دستور کار دولت قرار گرفته است افزود: امیدواریم به زودی و در آینده‌ای نه چندان دور به صادر کننده عمده فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا تبدیل شویم.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص صنعت پتروشیمی و تلاش‌های گسترده‌ای که در دست اقدام است، گفت: ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی حدود 60 میلیون تن است که در آینده نزدیک به بیش از 130 میلیون تن خواهد رسید.

وی تصریح کرد: رویکرد و دیپلماسی فعال انرژی در دولت جمهوری اسلامی ایران به این صورت است که به دنبال ارتقاء و قطب‌های توسعه‌ صنعت پتروشیمی علاوه بر خلیج‌فارس در سواحل دریای عمان مانند مناطق ویژه اقتصادی جاسک، چهارمحال و ایرانشهر هستیم.

وزیرنفت: بخش خصوصی به بازارهای جدید وارد شود

وزیر نفت از ورود ظرفیت ها و محصولات جدید صنعت پتروشیمی ایران به بازارهای بین امللی ظرف دو سال آینده خبر داد و تاکید کرد: آماده ایم از بخش خصوصی برای حضور موثر در بازارهای جدید حمایت کنیم.

 وزیر نفت در یازدهمین همایش صنع پتروشمیی گفت: برای تجارت محصولات پتروشیمی مصمم هستیم در بازارهای بین المللی جدید حضور مثور داشته باشیم و در اجرای این هدف به عنوان یک سیاست راهبردی، آماده این بخش حصوصی را از جهات مختلف حمایت کنیم.

 بیژن زنگنه ادامه داد: تنوع محصولات تولیدی و دستاوردهای چشمگیر صنایع پتروشیمی ایران می تواند انگیزه های مضاعفی برای سرمایه گذاری در این بخش به شمار آید. برای مثال در 25 سال گذشته ارزش کل فروش محصولات از سال 1989 تا سال 2014 از حدود یک میلیارد دلار به 22.5 میلیارد دلار رسیده یعنی 36 برابر شده است.

 وی با اشاره به جهش ارزش فروش محصولات نیز گفت: تا پایان سال 2013 صنایع پتروشیمی ایران توانسته در مجموع 12.8 میلیون تن به ارزش 9.9 میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر کند و 14.5 میلیون تن نیز به بازار داخلی عرضه کند.

 زنگنه مهمترین محصولات صنایع پتروشیمی ایران را شامل پلی اتیلن ها، پی ئی تی، پی اس، پلی استایرین، پی پی و پارازایلین عنوان کرد که 50 درصد آنها در بازار داخلی عرضه شده است و باقی مانده در بازارهای بین المللی عرضه می شود.

 وزیر نفت خاطرنشان کرد: در اوایل سال 2015 واحدهای پتروشیمی پی وی سی همدان، مجتمع ایزوسایانات ها، پلی اتیلن های خطی لرستان، آمونیاک/ اوره هفتم، پلی اتیلن های خطی مهاباد و فاز دوم خط لوله اتیلن غرب کشور به اتمام رسیده و محصولات خود را با تکمیل چند فاز از فازهای پارس جنوبی روانه بازار خواهد کرد.

 زنگنه تصریح کرد: هنوز صنایع پتروشیمی ایران به پتانسیل های خود به تمامی دست نیافته و هنوز جا برای گسترش بیشتر باقی است و وزارت نفت همچنان از مشارکت بخش خصوصی و دارندگان فناوری های پیشرفته استقبال می کند و متعهد است تا بر مبنای قوانین موجود، سرمایه گذاری را از جهات مختلف تسهیل کند.

 وزیر نفت از عمده ترین دلایل حمایت همه جانبه دولت از توسعه صنایع پتروشیمی را اعتقاد به نقش پراهمیت توسعه زنجیره های ارزش بالادست تا پایین دست صنایع پتروشیمی به عنوان یکی از موثرترین عوامل محرکه اقتصاد ملی عنوان کرد و گفت: این صنعت به لحاظ ماهیت خود واجد جایگاه مهمی برای جلب فناوری های پیشرفته و جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی داخلی و خارجی و حضور موثر در بازارهای جهانی است.

 زنگنه با اشاره به مزایای رقابی صنعت پتروشیمی ایران از جمله داشتن ذخایر وسیع گاز طبیعی، دسترسی به اتان و انواع دیگر خوراک صنایع پتروشیمی، بازار رو به رشد داخلی و ...خاطرنشان کرد: صنایع پتروشیمی ایران همچنان نیازمند دسترسی به فناوری های نوین، منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی است و در سطح صنایع بالادستی و پایین دستی به ترتیب نیازمند 70 میلیارد دلار هستیم که حدود 30 درصد آن مربوط به صنایع پایین دستی به ویژه در زمینه انواع پلیمرها به خصوص پلی پروپیلن و صنایع تکمیلی زنجیره پروپیلن است.

 

صنایع پایین دستی پتروشیمی توسعه می یابد

همچنین معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی تاکید کرد: ایران تنها کشور در جهان است که تمام ابزار، ظرفیت ها و منابع مورد نیاز برای یک صنعت پتروشیمی سود آور و فعال را در اختیار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: این شرکت قصد دارد با استفاده از تکنولوژی های جی تی او و جی تی پی، انواع الفین ها را در داخل ایران تولید کند زیرا این محصولات می توانند نقش مهمی در توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی بازی کنند.

عباس شعری مقدم در یازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ادامه داد: اجازه اجرای این طرح ها در هر نقطه داخل سرزمین که در آن آب و گاز طبیعی به فور یافت شود داده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در همایش های قبلی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی در قالب یک شرکت هلدینگ بزرگ که در زیرمجموعه اش بیش از 50 شرکت تولیدی و خدماتی فعالیت می کردند ظاهر می شد ولی امسال با ساختاری کاملا جدید و متفاوت در این همایش حضور یافته است.

شعری مقدم تاکید کرد: هم اکنون کلیه شرکت های فرعی و تابعه اش به جز شرکت های پژوهش و فناوری و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و طرح 4 میلیارد دلاری دماوند همگی به بخش خصوصی واگذار شده اند.

 وی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زیر مجموعه وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند گفت: این شرکت ماموریت دارد که علاوه بر ایفای نقش حاکمیتی، وظیفه توسعه ای را هم بر عهده داشته باشد و در این راستا موظف است که زیرساخت های لازم و عوامل انگیزه بخش برای سرمایه گذاری را در صنع پتروشیمی به ویژه تضمین خوراک با قیمت مناسب در یک بازه زمانی حداقل 15 ساله را فراهم کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه این شرکت سعی دارد اطلاعات فنی، مالی، اقتصادی و حقوقی لازم را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد ادامه داد: همچنین در نظر داریم برای ایجاد جهشی دوباره و حتی فراتر از آنچه در دولت های هفتم و هشتم رخ داد حداکثر تلاش خود را بکنیم. هرچند با این دشواری روبه رو هستیم که تنها باید سرمایه های بخش خصوصی را به کار گیریم.

شعری مقدم برنامه های شرکت ملی صنایع پتروشیمی را  برای تحقق این هدف تشریح کرد و گفت: به ظرفیت رساندن تولید مجتمع های موجود، کمک به رفع موانع اجرای 60طرح نیمه تمام باقی مانده از دولت های گذشته که پیشرفت 10 تا بیش از 90 درصد دارند و اجرای 36 طرح جدید که عمدتا بر اساس خوراک گاز متان طراحی شده اند از جمله این برنامه ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران از ظرفیت تولید سالیانه 60 میلیون تن محصولات پتروشیمیایی برخوردار است که به دلایل مختلف از جمله کمبود خوراک، فقط از 68 درصد از این ظرفیت به طور متوسط استفاده می شود. این یعنی حدود 20 میلیون تن ظرفیت بلااستفاده در سال که می تواند با اعمال پاره ای از اقدامات مدیریتی به طور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: با اجرای طرح های نیمه تمام موجود ظرفیت 60 میلیون تنی فعلی به 120 میلیون تن در سال افزایش می یابد. اما مشکل عمده این طرح ها تامین منابع ارزی است که تلاش می شود از مسیرهای مختلف از جمله سرمایه گذاری خارجی تامین شود. همچنین امیدواریم امسال شاهد به تولید رسیدن 4 طرح از این طرح ها باشیم که در این صورت سالانه 2 میلیون تن به ظرفیت های موجود افزوده خواهد شد.

شعری مقدم درباره 36 طرح جدید با خوراک گاز متان نیز توضیح داد: اجرای این طرح ها به 41 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که با بهره برداری از آنها ظرفیت تولید در صنایع پتروشیمی ایران سالانه 180 میلیون تن فراتر خواهد رفت.

وی توسعه آتی صنعت پتروشیمی ایران را در چهار قطب دیگر در سواحل خلیج فارس یا دریای عمان دانست و گفت: قطب اول در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در 40 کیلومتری شرق عسلویه خواهد بود و در این منطقه علاوه بر صنعت پتروشیمی صنایع فولاد و آلومینیوم نیز دایر خواهد شد. همچنین قطب دوم منطقه جاسک و قطب سوم منطقه آزاد چابهار است که در این منطقه بخش خصوصی اقدام به فراهم کردن زیرساخت های لازم برای احداث 17 مجتمع کرده است که 30 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمیایی پایه را تولید کنند. ضمن اینکه در این منطقه 16 واحد میان دستی پتروشمی نیز احداث خواهد شد.

وی قطب چهارم را هم منطقه ویژه اقتصادی ایرانشهر عنوان کرد که مراحل انجام مطالعات مقدماتی را می گذراند.

شعری مقدم ادامه داد: علاوه بر این چهار قطب، ساخت چهار طرح مگاتنی متانول و اوره/ آمونیاک با ظرفیت های بالای یک میلیون تن نیز در جزیره لاوان و تعدادی واح جی تی پی در داخل سرزمین هم در برنامه ساخت است.

ایران کشوری با تمام مزیت های پتروشیمی

در ابتدای این مراسم محمد حسن به تشریح وضعیت صنعت پتروشیمی در ایران پرداخت. او در این زمینه گفت:«هیچ کشوری در جهان این مزیت ها را بطور یک جا در اختیار ندارد.» وی حضار را خطاب قرار داد و افزود:« اکنون شما یک فرصت جدید و نادر در اختیار دارید که تاریخ را تکرار کنید. یک فرصت استثنایی که نباید از دست برود.» پیوندی خواهان احداث یک واحدهای بزرگ پتروشیمی به خصوص در ساحل دریای عمان و خلیج فارس شد:« باید واحدهایی از نسل جدید و با ظرفیت های جهانی بسازیم.»

وی با اشاره به حمایت های وزیر نفت از صنعت پتروشیمی تصریح کرد: محافظت از محیط زیست اولویت اول در استراتژی ماست. ما نیاز دارریم که در عملیات تولید و طراحی ها هیچگونه آسیبی به محیط زیست نرسد.

پیوندی با اشاره به تاثیر توسعه پتروشیمی های ماهشهر و عسلویه بر توسعه صنایع داخلی افزود: توسعه این واحدها علاوه بر رشد مهندسی داخلی و نصب و ساختمان در سایر بخش ها نظیر بهداشت، سلامت، صنعت خودرو تاثیر مثبت داشته است.

 پیوندی موضوع بحث درباره تولید پروپیلن و مشتقات آن و موضوع شیل گاز ها را  بعنوان دو موضوع  مهم مورد بحث در یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی معرفی کرد.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت در حاشیه یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی گفت: باید تلاش کنیم با استفاده از سیاست های جدید به سمت توسعه صنعت پتروشیمی حرکت کنیم. در این راستا دو عامل محدودکننده وجود دارد که با تحریم ها مواجه است. یکی دانش فنی و تکنولوژی است و دیگری فاینانس است.

همچنین در حاشیه این مراسم، منصور معظمی، در گفت و گو با سایت رسمی همایش "IPF2014" از وضعیت تاثیر تحریم ها برصنایع پتروشیمی اطلاعات تازه ای را منتشر کرد. او در این زمینه گفت:روند لغو تحریم ها تدریجی بوده و تاثیراتش به سرعت پدیدار نمی شود." وی صادرات پتروشیمی در سال 93 را 12 میلیارد دلار پیش بینی کرد: صادرات محصولات پتروشیمی در گذشته هم مشکل چندانی نداشت. سال قبل بیش از 10 میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشته ایم.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت با اشاره به آغاز تدوین برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: توسعه صنعت پتروشیمی صرفا باید بر اساس طرحهایی باشد که توجیه اقتصادی دارند.

وی در همین زمینه افزود: توسعه استانی از طریق صنعت پتروشیمی کار نادرستی است. انمکتنم پذیر نیست. باید دید واحدهای پتروشیمی در دنیا کجا احداث می شوند. این واحدها یا نزدیک مراکز خوراک هستند یا نزدیک بازارهای مصرف.

پیش از این معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی هم در گفت وگو با سایت رسمی همایش از دلایل برگزاری این همایش پرده برداشت. به گفته او  لغو تحریم صنایع پتروشیمی دلیل اصلی برگزاری چنین مراسمی بوده است.

 محمد حسن پیوندی یکی از اهداف برگزاری یازدهمین همایش بین المللی پتروشیمی را تقویت امید به آینده دانست و افزود: این همایش در راستای استراتژی کلان دولت جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود. چون بخشی از روند مذاکرات ایران با گروه 1+5 لغو تحریم ها از جمله لغو تحریم های پتروشیمی است. بنایراین ترجیح دادیم تا منتظر اتمام مذاکرات نشویم و کار را در شرایط سخت انجام دهیم.

وی در این باره تاکید کرد: به نظر بنده اروپایی ها از تحریم صنعت پتروشیمی ایران صدمات سنگینی دیدند چون پتروشیمی ایران برای آنها در زمینه تامین دانش فنی و فاینانس بازار بزرگی بود.

محمد حسن پیوندی با انتقاد از روند خصوصی سازی های سالهای گذشته در صنعت پتروشیمی گفت: همه قبول دارند که خصوصی سازی های گذشته در صنعت پتروشیمی به درستی انجام نشده و به توسعه صنعت پتروشیمی آسیب رسانده است. البته خصوصی سازی در پتروشیمی لازم است اما اینکار باید به روش درست انجام شود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =