دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین، درباره ضرورت دیجیتالی شدن منابع علمی از جمله در حوزه ایرانشناسی نوشته است.

این عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در مطلب خود نوشته است:
«چرا کارهای ملی در ایران سامان نمی گیرد؟ و اگر هم بگیرد برای دهها سال طول می کشد و اکثرا و عاقبت، نیمه کاره رها می شود؟‌ همت ایرانی کجا رفته که این قدر ابن الوقت و سیاسی کار و گرفتار روزمرگی شده است؟ اشکال کار در کجاست که استمرار در کارهای ما از میان رفته است.... پیشرفت علم و دانش در جهان راه را برای تسهیل تحقیق و پژوهش باز گذاشته است. اما چه کسی قادر به درک درست این امر است و دریافت درستی از این مسأله دارد؟»
عضو فعال وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش می نویسد: ‌
«آیا برای ما ایرانیان، فراهم آوردن یک مجموعه از کتابها به صورت دیجیتال با یک برنامه خوب حاوی اقلا پنجاه هزار کتاب در حوزه ایرانشناسی کار دشواری است؟‌ به نظرم نه. مشروط به این که پول کتابخانه ها صرف همایش های نامربوط سیاسی نشود. مشروط به آنکه روسای آن ها خیلی در فکر کارهای بین المللی نباشند بلکه اول به کار ملی فکر کنند، مشروط به آن که درک درستی بر مجموعه های دانشنامه ای حاکم باشد، مشروط به آن که پول کافی در اختیار آنها گذاشته شود. بماند که هنوز یک دانشنامه درست و درمان نداریم و جز کار قدیم دهخدا و معین و مصاحب، که همه کهنه شده، چیز کاملی پیش رو نداریم.
برای رضای خدا، آری برای رضای خدا، یکی از این مراکز ایرانشناسی، فرهنگستانی یا دانشنامه ای، به جای نوشتن مدخلهای تکراری، یک مجموعه اینچنینی فراهم کنند...
ای کاش برای رضای خدا کسی این کار را برای ایران اسلامی می کرد، و خیال همه را برای قدم گذاشتن در راه تحقیق برای استادان و دانشجویان فراهم می ساخت. ای کاش. بعید می دانم گوش شنوایی باشد. شاید هم نویسنده این سطور توقع زیادی دارد یا درک نادرست از شرایط».
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    2 1
    خود ايشان در پستهايي كه داشته اند چقدر براي اين موضوع مهم تلاش نموده اند؟ بصورت فردي و فارغ از پست و مقام چقدر تلاش مي كنند؟ چند نويسنده را بصورت زباني و يا مالي تشويق كرده اند كه كتابهاي خود را بصورت الكترونيكي در اختيار قرار دهند؟ آيا نمي توانيد يك سامانه درست كنيد و بعد فراخوان بدهيد تا اينكار شروع شود؟ شايد بايد ياد بگيريم كه همراه هر انتقاد يك پيشنهاد كاربردي نيز ارائه كنيم