از شهریور ۹۱ تاکنون در اهواز گه گاه بوی مشمئز کننده ای به مشام می رسد. بویی که البته منشاء آن مشخص است؛ کارخانه الکل سازی رازی.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ اهواز در چندسال گذشته با مشکلات زیست محیطی مختلفی دست و پنجه نرم کرده است. از گرد و خاک،‌ آلودگی هوا،‌ آب و البته یک قوز بالای قوز؛ بوی بد مشمئز کننده. 

این بوی بد را از تابستان ۹۱ مردم اهواز بیش از قبل استشمام کردند. از همان زمان گفته شد که عامل کارخانه الکل سازی است. اما تاکنون کاری برای پایان بوی بد نشده. 

امروز اما در جلسه ای در استانداری خوزستان تاکید شد اگر تا ۱۵ روز آینده این بو برطرف نشود،‌کارخانه الکل سازی تعطیل خواهد شد.


رای دادگاه برای عامل اصلی انتشار بوی بد

در این جلسه مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با پیگیری‌های بسیار، عامل انتشار بوی بد در سطح اهواز شناسایی و اقدامات قضایی در این‌باره به نتیجه رسید.

احمدرضا لاهیجان‌زاده گفت: یکسالی است که شکایت‌هایی از سوی عموم مردم در سطح اهواز بعلت انتشار بوی بد به محیط زیست ارائه شده است. هم‌چنین اکنون با آغاز فصل گرما تعداد موارد انتشار این بو نامطبوع افزایش یافته است. هم‌چنین در نیمه نخست پارسال نیز تعداد شکایت‌ها از این بابت افزایش یافت.

به گفته او میزان دفعات انتشار این بو به حدی رسید که از دفتر امام‌جمعه‌ اهواز، استانداری و حتی معاون دادستان اهواز پیگیری‌ کردند و درخواست شد که عامل انتشار این بو شناسایی و با آن برخورد شود: برای بررسی موضوع، 4 تیم تشکیل شدند و در محورهای مختلف به فاصله 30 تا 40 کیلومتری از هم به بررسی موارد پرداختند. در این بررسی‌ها مکان‌های دفن زباله، فعالیت‌های نفتی و دیگر موارد ارزیابی شد. 2 کانون بعنوان عامل شناسایی شدند که یکی از این کانون‌ها محل قدیمی دفن زباله در منطقه برومی است. 

لاهیجان‌زاده گفت: بر اساس جهت بادی که اطلاعات آن را از هواشناسی دریافت کردیم، به کانون عامل انتشار این بو رسیدیم که کارخانه‌ الکل‌سازی رازی بود، این کارخانه، تولیدکننده‌ خمیرمایه و الکل است. «ویناس» ماده‌ای بسیار بدبو است که به عنوان پسماند تولیدات کارخانه بر جا می‌ماند و وارد حوضچه‌هایی می‌شود که برای جمع‌آوری این ماده در نظر گرفته شده است. البته به جز این کارخانه، 2 کارخانه‌ دیگر الکل‌سازی در شهرک صنعتی خرمشهر در مقیاس کوچک‌تر و فعالیت کمتر فعالیت می‌کنند اما آلودگی و انتشار بوی بد را به همان میزان دارند.

او در ادامه گفت: کارخانه‌ الکل‌سازی رازی در سال، 30 تا 32 میلیون لیتر ظرفیت دارد اما ویناسی که تولید می‌کند، حجم بسیاری است و با توجه به این‌که کارخانه فاقد سیستم تصفیه است جمع‌آوری ویناس در حوضچه‌ها صورت می‌گیرد که همین حوضچه‌ها عامل انتشار بوی بد در سطح شهر هستند. 40 هکتار وسعت حوضچه‌ها است که 600 هزار مترمکعب ویناس در آنها جمع شده و کارخانه در شبانه‌روز 100 مترمکعب تولید فاضلاب دارد. با این شرایط، عامل اصلی انتشار بوی بد در اهواز همین کارخانه الکل‌سازی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: علیه این شرکت در دادگاه شکایت کردیم و دادگاه نیز پس از بررسی‌ها، مدیریت کارخانه را محکوم کرد که مدیرعامل شرکت نیز به حکم صادر شده اعتراض کرد. پس از آن، دادگاه تجدیدنظر تشکیل شد که بار دیگر دادگاه همان حکم را صادر کرد و 2 سال حبس و 4 ماه تعلیق از فعالیت، حکم صادر شده از سوی دادگاه برای مدیرعامل کارخانه الکل‌سازی رازی تعیین شد.

به گفته لاهیجان‌زاده بر اساس این حکم، مدیرعامل اگر نتواند طی مدت تعیین‌شده مشکل را حل کند، 2 سال حبس درباره او اجرا می‌شود.

 

مدیر کارخانه: چه کسی گفته بو از الکل سازی است؟

در ادامه جلسه مدیرعامل کارخانه الکل‌سازی رازی گفت: نمی‌توان گفت که انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر اهواز فقط از محل این کارخانه بوده است.

علی احتشامی در پاسخ به سوال معاون عمرانی استانداری خوزستان در خصوص این‌که با توجه به حکم صادر شده از سوی دادگاه و هم‌چنین بررسی‌های انجام شده توسط محیط زیست، آیا می‌پذیرید که انتشار این بوی بد از حوضچه‌های جمع‌آوری ویناس بوده است؟ گفت: به طور کامل نمی‌توان گفت که انتشار بو فقط از این مکان بوده، چون تخمیر در جاهای دیگری جز حوضچه‌های ویناس صورت می‌گیرد که می‌توان به عملیات تخمیر در رودخانه کارون و حتی زباله‌های شهری اشاره کرد.

او گفت: ویناس، پسماند کارخانه الکل‌سازی به عنوان عامل اصلی انتشار این بو معرفی شده است، ویناس ماده ارزشمندی است و طرح‌های بسیار خوبی برای استفاده از این ماده در دست داریم. کارخانه الکل‌سازی رازی در 35 کیلومتری اهواز احداث شده است و تولیدکننده خمیرمایه و الکل به روش بیوتکنولوژیک است و در رده کارخانجات غذایی و دارویی قرار دارد و در منطقه محروم سویسه واقع است.

احتشامی گفت: ما ویناس را یک ماده ارزشمند می‌دانیم و به همین دلیل یک کمیته حفاظت محیط زیست در شرکت تشکیل دادیم و طی 2 سال گذشته پیگیری‌ها و مکاتباتی با آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر جهت تولید بیوگاز و نیروگاه‌های برق صنعتی کوچک انجام شده است. در خواست یک وام ارزی بلندمدت برای این کار شد که باید برای این امر یک نهاد دولتی فعالیت ما را تایید می‌کرد تا وام که حدود 2 تا 3 میلیون دلار بوده به ما داده شود اما هیچ نهاد دولتی ضمانت ما را نپذیرفت.

 

کارخانه را تعطیل می کنیم

در بخشی از جلسه احمد سیاحی، معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: بر اساس اعلام اداره کل محیط زیست استان خوزستان علت اصلی بوی نامطبوع در هوای شهر اهواز کارخانه الکل رازی است که این شرکت مهلت دارد تا دوشنبه هفته آِینده برنامه زمان بندی برای حل این مشکل را به استانداری اعلام کند.

او گفت: مردم شهر اهواز را قربانی صنعت نیشکر نخواهیم کرد، مردم نباید قربانی پیشرفت یک شرکت و صنعت باشند و در صورت ادامه وضعیت تا 15 روز آینده و عدم ارایه برنامه زمان بندی شده شرکت الکل سازی رازی تعطیل خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: با توجه به اینکه اداره کل محیط زیست استان به عنوان متولی امر محیط زیست استان تشخیص داده است که منشاء بوی نامطبوع از ماده تولید شده از کارخانه الکل سازی به نام ˈویناسˈ است این کارخانه موظف است این مشکل را در کوتاه ترین زمان ممکن حل کند.

او گفت: در تمام دنیا صنعت در خدمت مردم است، شرکت نیشکر و صنایع جانبی تا کنون فعالیت های بسیاری را در استان خوزستان داشته و ظرفیت های خوبی در این استان ایجاد کرده است اما نمی توان به دلیل اهمیت این صنعت مشکلات زیست محیطی طرح را نادیده گرفت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    92 0
    "در رده کارخانجات غذایی و دارویی قرار دارد" غذایی رو خوب اومدی :
    • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
      31 10
      بگید می خواستیم کارخانه الکل سازی را تعطیل کنیم که تز چین وارد کنیم، اخه عزیز من، من شک دارم که کارخانه الکل سازی همچین بودند که بویی را تولید کنه، حثه اش در مقابل پالایشگاه مثل مورچه در مقابل فیله
  • مصطفی IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    118 0
    تا نامه از دفتر امام جمعه و استانداری نرفت پیگیری نکردن ..... من خودم رفتم دنبال این موضوع و خیلی ها میکفتن کدوم بو انگار بو رور میشه نشون داد
  • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    189 6
    بیچاره مردم خوزستان که هر روز عید قربونشـونه یا با توپ ها و موشک های عراقی یا با خاک و ریزگردهاشـون بدون 1 روز تعطیلی .... یا با فاضلاب با طعم آبی که می خورن یا با گرمای بالای 60 درجه و رطوبت 100 یا با بوی فاصلاب کارون و نیشکر و .... بدون هیچ امکانات و تفریحگاهی.... پس چی میشه این پول نفت؟
    • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
      52 70
      نترس تهران هم آنچنان نیست اگر مسولین ساکنش نبودند بیچاره تر از شما بودیم. اینجا هم هر روز درخت خشک میشه سرب تنفس میکنیم توی خیابون هم امنیت شبانه نیست.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    38 0
    اين كارخونه اين همه سال كرد بو نداشت حالا بوش دراومده؟ضعف مديريت و بهره برداريشون رو مي خوان با پاك كردن صورت مسئله حل كنن
  • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    27 0
    تنها کاشف الکل رازی نبوده .....
    • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
      29 3
      شما بودید.
  • شاهپور IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    36 3
    چرا افکارمردم رامنحرف می کنید این بوی فاضلاب های که درسطح شهردرخیابان ها جاری است
  • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    9 2
    تعطیلی چرا مگر چرخ صنعت نباید بچرخه پس جوان های بیکار چکار کنند جانمایی کارخانه را اصلاح کنید یا از فیلتر های مخصوص در خروجی گازهای کارخانه استفاده بشود بهتر است
  • بی نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    9 2
    با سلام اینجانب کارمند کارخانه الکل وخمیرمایه رازی هستم وهر روز از کنار این حوضچه ها می گذرم و این قدر که گفته می شه ویناس بوی بد نداردو در مورد بوی بدکه ناشی از این کارخانه است خیلی اغراق شده است من در اهواز درنزدیک شهر کارون کوت عبد الله زندگی می کنم ولی اینقدر که گته شده است بو ی بد احساس نمی کنم
  • کنعان IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    16 1
    قربانی این جنگ های زرگری مردم مظلوم خوزستان هستند سونامی سرطان در راه است هشیار باشید
  • ایمان A1 ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    13 0
    دوستان من پیگیر این موضوع بودم ظاهرا قبلا واسه این بو احساس نمیشده چون فیلتر هایی واسه این ماده بد بو بکار میرفته با وجود تحریم دیگه کارخونه نتونست این فیلترها رو تهیه کنه. حتی از دوستان چینی هم نگرفتن و کارخونه بدون فیلتر به کار خودش ادامه داده
  • بی نام IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    17 1
    100 درصد بوی الکل نیست
  • بی نام US ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    13 1
    یک کارخونه درست وحسابی هست اونم میخواید تعطیلش کنید
    • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
      20 4
      خدایی شما از آمریکا نظر میدید یا با وی پی ان هستید؟ کدوم کارخونه خوب و درست و حسابی دلت خوشه؟؟ شما 1 ماه بیا اهواز ببینم از بو حالا چه بوی فاضلاب کارون یا نیشکر الکل یا هرچی، خاک و ریزگرد دووم میاری یا نه مگه مردم حق زندگی ندارن؟ اون از 8 سال جنگ بعدشم که فقط نفت رو بردن و اینجا روز به روز بدتر شد هیشکی هم نیست دلش بسوزه واسه این مردم مظلوم
  • بی نام IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    21 1
    یک سوال خدا وکیلی سانسور نکنید چگونه است می گویند کارخانه رازی تعطیل شود و نمی گویند کارگرهایش بیکار می شوند ولی در مورد تعطیل کردن کارخانه های خودروسازی میگویند کارگرانش بیکار میشوند .معلوم است چرا چون خودرو سود خوبی دارد
  • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    11 2
    اول يه فكري به حال شغل بعدي كاركنان كارخانه بكنيد بعد اگه خواستيد تعطيلش كنيد .
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    15 1
    این بوی تعطیل کردن کار خانه است 35 ساله که به نوعی این روش تعطیل کردن کار خانه های ایران است هر کدام را به ترفندی تعطیل کردند
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    0 0
    خیابانهای اهواز زهکش و جوب برای آبهای سطحی ندارن،در منهولهای فاضلاب اغلب بازه،که هیجای ایران ااینجوری نیست، شهرکهای صنعتی اغلب تصفیه خانه ندارن، ریزگردها و گازهای خروجی دودکش کارخانه ها کنترل نمیشه،مطمنن با تعطیلی این کارخانه تمام مشکلات خوزستان حل خواهد شد، اصلا هوای گرم اهواز هم از پساب این کارخانه می باشد به جای مدیریت بحران و پیدا کردن راه حل و استفاده بهینه از این پساب و جلوگیری از بیکاری همین عزیزان شهروند اهوازی راحتترین کار را انتخاب می کنند. مدیریت کردن تنها نصب تابلوی ایست نیست
  • رامین A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    تاریخ خبر 7خرداد 93 ، هم اکنون 9شهریور 93. 6تا پانزده روز گذشت و کارخونه و بو همچنان به کار خود ادامه می دهند. با تشکر از حرف های قاطع.
  • مهسا A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    بابا خفه شدیم دو روزه خیلی بو میاد از خونه نمیشه بیرون رفت انگار فاضلاب تنفس میکنیم کجا فرار کنیم بریم اخه تو خونه و محل کار هم بو میاد