فارس نوشت:

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه جلسه امروز این شورا برگزار نمی‌شود، گفت: پس از مذاکره با وزیر صنعت و اعلام نظر وزیر در مورد تعیین قیمت خودرو، قرار شد فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت نهایی و اعلام شود.

رضا شیوا گفت: طبق مذاکراتی که با نعمت‌زاده، وزیر صنعت داشتیم و با توجه به تأکید وی بر لزوم تعیین تکلیف قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، قرار شد فرمول جدید قیمت‌گذاری خودروها توسط این شورا نهایی و اعلام شود.

او گفت: بر این اساس، فرمول بازنگری شده قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت به خودروسازان و یا وزارت صنعت ارائه می‌شود تا بر اساس آن، قیمت جدید خودروها تعیین شود.

او با بیان اینکه سازمان حمایت دیگر نقشی در قیمت‌گذاری خودرو ندارد، گفت: از سال پیش موضوع فرمول قیمت‌گذاری خودرو و تعیین راهکار قیمت‌گذاری در اختیار شورای رقابت قرار گرفت که بر این اساس، فرمول جدید به وزارت صنعت و شرکت‌های خودروساز ارائه می‌شود تا خودشان طبق این فرمول، قیمت‌های جدید را اعلام کنند.

شیوا توضیح داد: در فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو، دو متغیر کیفیت و نرخ تورم مورد بازنگری قرار گرفته و در مورد کیفیت خودروها، تأکید بر تشویق تولیدکنندگان خودروهای با کیفیت و تنبیه تولیدکنندگان خودروهای با کیفیت پایین است.

او ادامه داد: در فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو، علاوه بر تورم بخشی، نمره منفی بهره‌وری نیز مد نظر است، به طوری که هر چقدر نمره بهره‌وری بالاتر باشد، قیمت خودرو باید به همان اندازه کاهش یابد.

به گفته او، متغیر کیفیت بین منفی 2.5 تا مثبت 2.5 درصد می‌تواند نوسان داشته باشد.

شیوا گفت: در مورد فرمول قیمت‌گذاری خودروها، سناریوهای مختلفی مطرح است که باید یکی از آنها در شورای رقابت نهایی شود.

به گفته رئیس شورای رقابت، در صورتی که وزارت صنعت به خودروسازان ارز مبادله‌ای اختصاص دهد، این مسئله در تعیین قیمت جدید خودروها موثر خواهد بود.

او با بیان اینکه بخشی از فرمول قیمت گذاری خودرو به ارزهای تخصیص‌یافته به خودروسازان در گذشته بر می‌گردد، گفت: تأثیر ارز مصرفی خودروسازان از اسفند 91 تا اسفند 92 در این فرمول مدنظر خواهد بود و همچنین ارز اختصاصی به آنها در آینده نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

او گفت: باید در شورای رقابت تصمیم بگیریم که قیمت‌گذاری جدید بر اساس ارز آزاد صورت گیرد یا ارز مبادله‌ای.

شیوا با بیان اینکه جلسه امروز شورای رقابت برگزار نمی‌شود، گفت: به دلیل سفر نمایندگان مجلس که عضو ناظر شورای رقابت هستند به حوزه‌های انتخابیه خود، این هفته جلسه شورای رقابت تشکیل نمی‌شود و احتمالاً جلسه بعدی پس از تعطیلات ارتحال امام خواهد بود.

عیسی امامی عضو ناظر شورای رقابت نیز در این مورد گفت: جلسه بعدی شورای رقابت پس از تعطیلات نیمه خرداد ماه برگزار می‌شود.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 357314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عسل IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    31 1
    ارز مبادله ای هم بدهند بازم داستان همینه
  • محمد A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    55 1
    بطور کلی وبا توجه به عملکرد چندین ساله خودرو سازان داخلی باید کارخانجات را تعطیل کرده واز خودرو های با کیفیت وارزانقیمت ژاپنی وارد کنیم .اینکار هم باعث پیشرفت کشوردر صنایع دیگر می شود و هم از خروج ارز به خارج جلو گیری می شود.
    • بی نام FR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
      14 0
      نکته دقیقی است. الان به بهانه اشتغالی که خودروسازی ایران ایجاد کرده و با وضع تعرفه صد در صدی بر سر راه واردات خودرو از این فاجعه صنعتی در ایران دفاع می شود و مردم تاوان آن را از جنبه های مختلف می پردازندگرانی خودرو، آلودگی هوا و پیامدهای آن در حوزه بهداشت، ایمنی پایین و هزینه هایی که به نظام سلامت تحمیل می کند، مصرف بالای سوخت و ... با آزاد شدن واردات و کنار گذاشتن تولید بی کیفیت و بدون توجیه داخلی، شاهد صرفه جویی گسترده و چشمگیر در حوزه های بهداشت و درمان، محیط زیست و آلودگی هوا و مصرف بنزین و ... خواهیم بود که علاوه بر ایجاد توان پرداخت حقوق بیکاری به فعالان کنونی صنعت خودرو، منابع مالی گسترده ای را برای بهبود کیفیت زندگی و بهداشت و محیط زیست فراهم می کند
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    26 1
    توصیه مردم هم با نخریدنشان معلوم است . گران کردن باز هم بیشتر تا جمع شدن این جوجه مافیای خودرو سازی
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    28 1
    برین خودتون رو مسخره کنین
  • بی نام ES ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    42 3
    امیدوارم ورود خودرو ازاد شود که ببینیم آنوقت شما این بنجلهایتان را چه می کنید. می گویند چرا هوا آلوده است چرا آمار تصادف بالاست بخدا دیوانه شدیم از این بنجلهای تولیدی سایپا و ایران خودرو
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    31 1
    یعنی این حرف یعنی تهدید دولت ؟؟؟؟؟ آقا ما خودرو ساز بیکیفیت و گران فروش نخواهیم باید چی کار کنیم؟؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    20 2
    پراید که ارزون بشو نیست ولی اگر بشه همون ۱۰تومن پارسال بازم پراید لازم نداریم. ترجیح میدیم با آژانس تردد کنیم تا تعرفه ها صفر بشه و بتونیم خودمون انتخاب کنیم چی بخریم.
  • علی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    8 0
    بیشتر بفکر معیشت و مسکن مردم باشین.
  • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    12 0
    شورای رقابت دوساله میخواد جلسه بذاره همه دور هم جمع شن، هر دفعه به یه بهانه ای لغو میشه. یه ملت رو مسخره ی خودشون کردن اعضای این شورا. خواهشا این بساطو جمع کنید، مردم بازیچه ی شما نیستند.
  • ارمین A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    0 0
    با توجه به قیمت های سایر کارخانجات اتومبیل سازی مانند ژاپن که بسیار با کیفیت وکم مصرف ما حاضریم تمام پرسنل از مدیر تا کارگر بیکار باشن و ماهیانه حقوق بگیرند تازه به مدیران هم پاداش چندین میلیونی بابت خواب بگیرن بازهم هنوز به ارزش ملی افزوده بشه حتی بابت صرفع جویی بنزین رایگان به دولت کمک کنیم تا دست این سوداگران کوه تا بشه تا به بهانه اشتغال خون مردم مثل زالو نخورن اگر کسی بخواد آمار وارقام میدیم خدمت دلسوزان صنعت. خوب موقعه اجرای تحریم ها دستشان با خودروهای ملی رو شد