آقای مرتضی مفیدی مطلب زیر را ارسال کرده است.

برنامه ریزی و آینده نگری در هر کشوری از بسترهای لازم و ضروری برای پیشرفت و حرکت به سمت توسعه ای پایدار است. این مسئله متاسفانه در کشور ما از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. نسل دهه شصت این مسئله را بخوبی درک می کنند. نسلی که انگار از همان اول تولد هیچ برنامه ریزی برایشان وجود نداشت و هر روز منتظر تصمیم جدید و آیین نامه ای جدید برای خودشان بودند.

بالاخره این نسل با تمام سختی هایی که بود در حال حاضر اکثرشان تحصیل کرده و حداقل لیسانس هستند. تعداد زیادی نیز در مقطع دکتری در حال تحصیل هستند. نسلی که به سن اشتغال رسیدند و با انرژی و تخصصی که دارند می تواند زمینه های لازم برای پیشرفت کشور را فراهم کنند ولی مسئله ای که وجود دارد عدم وجود هر گونه برنامه ریزی برای این افراد می باشد که نهایتا به بی انگیزگی و ناامیدی و بلاتکلیفی این افراد منجر شده است مخصوصا در ارتباط با دانشجویان دکتری که در سرگمی کامل هستند و بعد از نزدیک 20 سال تلاش و تحصیل می بینند که دولت در هیچ بخش نیازی به این فراد ندارد.

دانشجویانی که انرژی خود را بیشتر برای انجام مراحل اداری بورس طی می کنند که با تمام تلاشها حداقل یکسال طول می کشد فردی بتواند حکم بورس خود را بگیرد که در بعضی موارد این مدت به سه سال نیز می رسد. و جالبتر تصمیمات وزارت علوم هست که هر روز تصمیم جدیدی در این زمینه گرفته می شود و کسی مطمئن نیست که برنامه ریزی پشت این تصمیمات باشد. به یک باره در فراخوان بهمن سال 92 اعلام می شود که از این به بعد فراخوان بورس در اردیبهشت ماه اعلام خواهد شد و چند روز مانده به اعلام فراخوان خبر اعلام نیاز 2400 نفری توسط دانشگاهها منتشر شده و آیین نامه جدیدی برای بورس ارائه می شود که هیچ گونه منطقی در بندها و تبصره هایش وجود ندارد ولی این دانشجویان همچنان امیدوارند. که ناگهان بعد از اعلام فراخوان فقط 200 اعلام نیاز آن هم مربوط به دانشگاههای دور افتاده و پیام نور در فراخوان دیده می شود!

اینکه چه بر سر آن 2400 نفر اعلام نیاز آمد و در عرض یک هفته وزارت بر چه اساسی تصمیم جدیدی گرفت که دانشگاههای مادر و مرکز استان حق بور س ندارند برای همه مبهم است! این در حالی است که در این بین 3000 نفر بدون کنکور وارد مقطع دکتری شده اند و نیازی به شرکت در فراخوان ندارند و با نامه ای که وزارت در اختیارشان گذاشته می توانند به هر دانشگاهی که دلشان بخواهد مراجعه و تقاضای بور س کنند!! و هیچ وقت به این سوال که این افراد چه برتری نسبت به بقیه که اکثرشان خیلی قویتر از آنها هستند دارند، جوابی داده نمی شود!

متاسفانه کسی به خواسته های دانشجویان دکتری توجهی نمی کند. کسی نیست به درد دل این افراد گوش دهد. افرادی که به این نتیجه رسیدند بعد از این همه تلاش تنها چاره کار برایشان خروج از کشور می باشد. سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا در کشور ما هیچ نیازی به این افراد نیست؟ اگر نیست چطور سال به سال ظرفیت پذیرش دکتری افزایش پیدا می کنه؟؟ آیا صرفا وجود داوطلب برای آزمون دکتری می تواند دلیلی بر افزایش ظرفیت پذیرش باشد؟ و هزاران سوال دیگر که از حوصله این بحث خارج است. در پایان قابل ذکر اینکه این افراد از قشر تاثیرگذار جامعه هستند که می توانند باعث رشد و شکوفایی کشور بشوند و هر گونه بی توجهی به آینده این افراد می تواند صدمات جبران ناپذیری برای نظام و دولت تدبیر و امید داشته باشد و انتظار می رود مسئولین محترم کشور به این مورد مهم توجه ویژه ای نمایند.

 

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سپهر A1 ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    3 0
    ان شاء الله که دولت تصمیم خوبی در این زمینه بگیره تا هم وضعیت آن افرادی که بدون گذراندن آزمون و مصاحبه و تنها با یک نامه بورس شده اند زودتر مشخص بشه و هم از خروج فارغ التحصیلان دکترا از کشور جلوگیری بشه که اکثر آنها جزو نخبگان علمی دوره خود بوده و با هزینه های بالای کشور به این سطح رسیده اند و به فرمایش امام خمینی ره سرمایه ها و امیدهای اصلی انقلاب هستند.
  • بی نام IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    4 1
    نیاز 2400 نفری با همون 3000 نفز که بدون کنکور امدن و از روز اول هم بورس هستند تامین شده دیگه خبر انلاین از تو که اینهمه باهوش هستی بعید بود. اون فقط سوالی که باقی می مونه اینکه طبق اصل لانه کبوتر چطور وزارت خونه 2400 کرسی هیات علمی رو بین 3000 نفر تقسیم خواهد کرد الله اعلم
  • بی نام A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    102 0
    بگذريم از اينكه اين دانشجويان، در اكثر موارد تنها هستند و بايستي يك تنه بار فقر علمي اساتيد و بيپولي دانشگاهها را در تامين مواد و وسايل به دوش بكشند و سر آخر هم متهم اصلي ديركردها و قصور ديگران هستند.
    • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      12 0
      فقر علمی اساتید رو خوب اومدید
    • دکتری امیرکبیر A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      10 0
      کافی هست شما 1 ترم به خاطر چاپ نشدن مقاله و یا مشکلات آزمایشگاهها و ... بیشتر بخوای تو دانشگاه بمونی، اونوقت از زمین و هوا بهت فشار میارن و انواع تنبیهات مالی و صنفی رو برات در نظر می گیرن. ولی پژوهانه که تعهد وزرات علوم بوده رو الآن چند وقته بیخیال شدن و احتمالا مثل وام ازدواج میخوان بپیچونن. خبرآنلاین اگه می تونی یه پیگیری در مورد علت تاخیر پژوهانه انجام بده، من تا الآن حدود 4 میلیون از جیبم برا تجهیزات آزمایشگاهی خرج کردم، آخرم دانشگاه می گه چون تو 8 ترم دفاع نکردی باید ترمی 2 میلیون و نیم بدی تا اجازه دفاع بهت بدم. دانشگاه رسما شده سر گردنه فقط پول زور از دانشجو می گیره
    • امیرکبیری دکتری A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      5 1
      من هم به عنوان یک امیرکبیری همین مشکل رو دارم، یعنی همه ماها که ترم 8 هستیم با این شرایط روبرو هستیم، امیدوارم که در مورد پژوهانه پیگیری کنین
  • بی نام A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    72 0
    مرسی،باز خوبه یکی پیدا شد به فکر ما بود....
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    3 0
    با سلام ممنون از مطلبی که انتشار دادید بنده دانشجوی سال پنجم دکتری هستم و برای اولین باره که میبینم مطلبی درخصوص مشکلات دانشجویان دکتری منتشر میشه تمام مطالب کاملا صحیحه بنده بخاطر اینکه درآمدی داشته باشم و هزینه زندگی ام را تامین کنم مجبورم صبح تا شب کار کنم و بالطبع فرصتی برای انجام امور دانشگاهی ام باقی نمی مونه برای بورس اقدام کردم دی ماه سال88برای مصاحبه بورس دعوت شدم اما بالاخره با پیگیری های جدی و رفت و آمدهای زیاد به وزارت علوم بالاخره در خردادماه 92 موفق شدم حکمم رو بگیرم یعنی سه سال ونیم. اکثر دانشجویان دکتری حدود 30 سال سن دارند و متاهل هستند اما هیچ درآمدی ندارند . متاسفانه دولت تنها در جذب دانشجو خوب عمل می کند و من فکر میکنم این موضوع تنها بخاطر کاهش جمعیت بیکاره
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    3 0
    متاسفانه علی رغم اینکه امید آن میرفت که در دولت جدید با اتخاذ تدابیر مناسب وضعیت دانشجویان دکتری که قشر نخبه جامعه هستند و باچینش سازوکارهای مناسب میتوان از این سرمایه های انسانی به نحو بهینه استفاده کرد، رویکرد مناسبی در جذب این افراد مشاهده نمیشود. مصداق عینی آن در دانشگاه علوم اقتصادی تهران که 58 نفر اعضای بورسیه دانشگاه در رشته های مختلف که چندین مرحله مصاحبه علمی و عقیدتی را برای جذب طی کردند را می توان اشاره کرد که همگی آنها با تغییر ریاست دانشگاه رد بورس شده اند.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    11 1
    فكر ميكنم تنها چاره مون مهاجرت باشه، اينجا كسي قدرمون و نميدونه
  • binam IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    7 0
    دانشجویان در کشور ما به عنوان منبع درامد حساب می شوند
  • سیامک A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    4 0
    این مشکلات گریبانگیر فارغ التحصیلان دکتری نیز است. متاسفانه برای استخدام هیئت علمی هزاران مرحله تعبیه شده که یک دهم آن برای استخدام در دیگر بخش های دولتی وجود ندارد.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    8 0
    اضافه كنيد به همه اين مسائل كه ما دانشجوي تمام وقت حق كار كردن هم نداريم بخصوص در رشته هاي علوم پايه و آزمايشگاهي كه تمام وقت هم كار كنيم معلوم نيست به موقع كارمون تموم شه.بعد دراين سن وسال ازدواج هم نميتوني بكني اگر هم نياز داشته باشي و ازدواج كني بايد با يارانه و كمك خانواده ها زندگي رو بگذروني روز به روزم كه زندگي سخت تر ميشه اون وقت تو دكتراي اين مملكت بدون آينده ي مشخص به سختي بايد زندگي رو بگذروني.استاداهم كه فك مي كنن ما روبات توليد مقاله ايم اكثرا حاليشون نيست ما هم آدميم و بهترين سالهاي جوونيمون رو داريم ميگذرونيم و حق زندگي كم استرس تري رو داريم با آينده مشخص تري
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    5 0
    ممنونم، حرف دل من هم بود، من که واقعاً به مرحله ناامیدی رسیدم. برای تمام تلاش هایی که سال ها انجام دادم افسوس میخورم. نقش ما فقط بالا بردن امتیاز علمی اساتید و دانشگاه ها بود، همین. حتی پژوهانه ای هم می دادند هم قطع کردن...
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    8 0
    بسيار عالی بود. بعد از 23 سال تحصيل داريم از بلاتکليفی افسردگی می گيريم. نتيجه اين همه تلاش و تحصيل در يکی از بهترين دانشگاه های ايران بعد از 23 سال عايدی جز بلاتکليفی و افسردگی برای من نداشت. افسوس...
  • حامد A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    7 0
    افرادی که سال ها زحمت کشیدن از هوس ها و آرزوهای بزرگ و کوچک خود گذشتن و الان به چشم یک فرد بی مصرف و بلااستفاده به آن ها نگاه می شود واقعا جای تاسف است.
  • اشکان A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    7 0
    نتیجه پذیرش بی برنامه و افزایش بی منطق تحصیلات تکمیلی که از سال 1384 شروع شد همین است. من سال 1383 برای رشته ای با ظرفیت 6 نفر قبول شدم. اما دوره بعدی با 8 نفر و بعدش 10 نفر شد . در حالی که امکانات و اساتید بدون تغییر بود.
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    6 0
    واقعا عالی بود. لطف کنید در این باره بیشتر اطلاع رسانی کنید، بلکه مسولان چاره اندیشی کنند
  • بازی با نرخ بیکاری A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    6 0
    نرخ بیکاری عبارت است از تقسیم افراد بیکارِ جویای کار تقسیم بر جمعیت فعال بیکار جویای کار و شاغل در سن کار ضرب در صد. حال با افزایش تعداد دانشجویان افراد بیکارجویای کار به دلیل تحصیل کمتر شده و نرخ بیکاری کمتر نشان می دهد. دلیل اینکه در دولت نهم و دهم این همه در پذیرش دانشگاهها بدون توجه به بازار کار افزایش داشتند این بود که جمعیت مذکور به تحصیل مشغول شده و از نرخ بیکاری از طریق بازی با اعداد کم شود. یعنی به تاخیر انداختن اشتغال و ...
  • آناهیتا IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    7 0
    یک ساله که از رساله دکتری دفاع کردم. به هر دانشگاه و مرکزی که مراجعه کردم یا مدارک فرستادم فقط یک جواب شنیدم: « نه شما در اولویت نیستید» گویا اولویت با اون 3000 نفر ویژه بوده. ما دردمونو به کی بگیم؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    10 0
    به شکل خلاصه اینها به ما نیازی ندارند . افزایش ظرفیت دکتری رو فقط برای پایین نگه داشتن آمار بیکاری بالا می برند.
  • سپیده اصلانی A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    4 0
    داستان بورس داخل که حکایتی است کسی از هک شدن سایت سنباد چیزی نگفت. کسی نپرسید در 9 ماه گذشته چند نفر به مصاحبه دعوت شده اند کسی چه می داند دانشگاههایی که هیات جذب ندارند چرا پرونده متقاضیان بورس آنها الان سه سال استبه خاطر عدم ارسال صورتجلسه هیات جذب راکد مانده است. باز هم از خبرآنلاین ممنونیم که یه چیزی گفت :
  • احمد IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    6 0
    دقیقا حرف دل ما را زدید. بعد میگن چرا روزانه حدود 500 نخبه از کشور خارج می شوند
  • آرمین A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    6 0
    من پارسال برای مصاحبه هیات علمی به یک پژوهشکده مراجعه کردم ولی تاکنون پاسخی از نتیجه این مصاحبه دریافت نکردم و در این مدت یک فرصت کاری خیلی خوب را به خاطر معطلی اعلام نتیجه مصاحبه از دست دادم.
  • ali TR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    5 0
    کسی نیست بپرسه دلیل این همه پذیرش دانشجو دکتری چیست . بی ارزش کردن مدرک دکتری 4 سال بیشتر سرکار گذاشتن تحصیل کرده ها نا امید کردن فوق لیسانس ها کسب درامد از فرایندهای 7 خوان ..... دانشگاهی رو می شناسم که کمبود استاد داره , استاد جذب نمی کنه اما کلی دانشجو دکتری می گیره /
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    14 1
    بعضی از دانشجوهای دوره کارشناسی برای اینکه به سربازی نروند یا با گرفتن مدارک بالاتر امکان گرفتن امریه یا بورس آنها بیشتر میشود یه دوره ارشد پای می گذارند و این گونه رتبه علمی کشور روز به روز ترقی میکند...
  • روزبه دانشجوی دکتری A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    24 0
    متاسفانه برای ورود به دوره دکتری از داوطلبان به طرق مختلف پول می گیرند، وجه ثبت نام، وجه صلاحیت، وجه مصاحبه و... همینطور از چندین فیلتر علمی و گزینشی رد می کنند؛ ولی نهایتا جز یکسری دروس تئوری و تکرار مکررات چیزی عاید دانشجو نمی شود. آخه اگر نمی خواهید این دانشجو را برای تدریس یا عضویت در هیدت علمی انتخاب کنید چرا از این همه فیلتر رد می کنید؟؟؟
  • علی A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
    4 0
    آخه مسئولی که یک شبه معدل مورد نیاز رو 15 و 17 اغلام میکنی. ماهایی که اصلا فکر تغییر یک شبه قانون چند ساله رو نمیکردیم و وقتمون رو صرف تحقیق و پژوهش کردیم باید چیکار کنیم. این قوانین لااقل باید برای 34 سال آینده اعلام بشه تا دانشجویان تکلیف خودشون رو بدونند و برنامه ریزی کنند. از مسئولین مجلس،دیوان عدالت و ریاست جمهور درخواست پیگیری این موضوع رو داریم تا حقی ناحق نشود و ظلمی به کسی نشود. در ضمن من پرسیدم که میشه به چنین قوانین من درآوردی به دیوان نامه نوشت و نتیجه گرفت. در ضمن نماینده ها هم میتونن پیگیر باشند.