ایرنا نوشت:

وزیر نیرو گفت: اگر صنعت در فارس نیازمند انتقال آب دریا به این استان است، انجام این کار با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی ممکن است.

حمید چیت‌چیان، پنجشنبه در جمع مدیران آب و کشاورزی فارس در شیراز افزود: بحث شیرین کردن و انتقال آب دریا در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد اما این کار با دو ملاحظه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: شیرین کردن هر متر مکعب آب ۶۰ سنت یعنی حدود ۲۴ هزار ریال هزینه دارد و اگر بنا باشد این یک متر مکعب آب صرف تولید محصولات کشاورزی شود که تنها ۱۰ هزار ریال برای ما بازده اقتصادی دارد، این کار به هیچ وجه عقلانی نیست.

او اظهار کرد: بنابراین شیرین کردن آن دریا و استفاده از این آب در بخش کشاورزی مقرون به صرفه نیست اما در بخش صنعت و شرب می‌توان از آن استفاده کرد.

وزیر نیرو گفت: شیرین کردن و انتقال آب دریا کاری هزینه‌بر است و انجام این کار با اعتبارات دولتی ممکن نیست اما این کار با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی امکان‌پذیر می‌باشد.

چیت‌چیان ادامه داد: امروز ۳۲ درصد مردم استان فارس از محل تولید محصولات کشاورزی امرار معاش می‌کنند و ۹۵ درصد منابع آب این استان هم صرف کشاورزی می‌شود که ۷۸ درصد از این آب نیز از سفرهای زیرزمینی تامین می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر این کار به درستی مدیریت نشود، در آینده مشکلات بسیار زیادی دامنگیر این منطقه خواهد شود و ناچاریم با سرعت و جدیت و با هماهنگی دستگاه‌ها و مردم این مدیریت مصرف آب در استان محقق شود.

وزیر نیرو افزود: مشکل اصلی در بسیاری نقاط کشور مربوط به حوزه آب‌های زیرزمینی است اما این مشکل در استان فارس به شکل جدی‌تری وجود دارد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    2 4
    بارور کردن ابرها عقلانی‌ترین راه ممکنه.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    11 1
    کافيه از روش هاي نوين آبياري براي کشاورزي استفاده کرد اين 95 درصد به 40 درصد تقليل پيدا خواهد کرد و 55 درصد آب مازاد مي توان به دست آوورد که مي توان از آن براي شرب استفاده کرد و مازاد را هم به طبيعت و به درياچه هاي خشک شده برگرداند تا اکوسيستم نابود شده نابود تر نشه.جنگل هايي هم ميشه ايجاد کنن که همين جنگل ها مي تونن رطوبت را جذب کنند و بارش را در اين مناطق بالا ببرند و آلودگي را کاهش و دماي هوا کاهش يابد بعد مصرف کولر آبي و ديگر کولر ها کم مي شود و انرژي و آب کمتر مصرف مي شود و اين چرخه ادامه دارد.در زمستان هم اين جنگل ها دما را ثابت نگه مي دارد و باز مصرف گاز کاهش خواهد يافت.بعضي از سد ها هم بي مصرف ميشه و ميشه از مدار خارجشون کرد تا رودخونه ها و درياچه ها خشک نشن.