غرامت انگلیس،ادعای رابطه سیا با معاون پیشین وزیر دفاع، سفر وزیر خارجه به عربستان، مناظره با تیم هسته ای قبلی عراق اصلی ترین موضوعات مطرح شده در نشست هفتگی با خبرنگاران با سخنگوی وزارت خارجه کشورمان بود.

مرضیه افخم در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد یک نماینده مجلس مبنی بر مناظره اعضای تیم‌های سابق و فعلی مذاکرات هسته ای گفت: ما نسبت به پاسخگویی و رفع ابهامات اعلام آمادگی کردیم و درخواست کردیم منتقدان و کارشناسان برنامه هایشان را ارائه دهند تا بررسی و متناسب با برنامه ها سنجیده شود. وی تاکید کرد: مناظره از نظر ما منتفی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره‌ اخبار منتشر شده در خصوص این که علیرضا عسگری معاون وزیر دفاع پیشین ایران در آمریکا است و تحت محافظت سیاسی سیا است ، اظهار کرد: در همان زمان نگرانی خود را نسبت به ربوده شدن وی در ترکیه اعلام کردیم. اقداماتی در حوزه‌های مختلف صورت گرفت و نگرانی‌مان را از طریق مکاتبه با مراجع بین‌المللی و به طور مشخص دبیر کل سازمان ملل و کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کردیم و کماکان این پیگیری‌ها ادامه دارد و ما موضوع را از مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی دنبال می‌کنیم. به محض این که اطلاعات مستندی در این باره به دست ما رسید، اعلام خواهیم کرد.

وی درباره دعوت مقامات عربستان از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای انجام سفر رسمی به این کشور گفت: بر اساس دعوت شفاهی به عمل آمده و پیرو ابتکار عمل ایران برای تقویت ارتباطات در حوزه خلیج فارس و منطقه سفر مقامات ایرانی به عربستان سعودی در دستور کار است و برنامه‌ریزی‌ها برای تنظیم مقدمات این سفرها در زمان‌بندی مناسب خود ادامه دارد.
وی ادامه داد: ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه هستند. قطعا تعاملات و تبادلات و افزایش گفت‌وگوها میان دو کشور تاثیرات مهمی علاوه بر حوزه‌های دو جانبه بر حوزه‌های منطقه‌ای خواهد داشت و امیدواریم آثار همکاری‌ها و گفت‌وگو‌ها باعث همگرایی ملت‌های منطقه شود و هم باعث حل موضوعات منطقه‌ای شود.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره گفت‌وگو‌ی مجید تخت‌روانچی عضو هیات مذاکره کننده ایران با 1+5 با روزنامه گاردین مبنی بر قرار گرفتن مساله پرداخت غرامت به انگلیس در دستور کار ایران گفت: به نظر می‌رسد که خبرها دقیق منتشر نشده است. طی گفت‌وگو‌های انجام شده میان ایران و انگلیس دو طرف توافق کردند که طرف انگلیسی برای ارزیابی خسارت وارده سفری به ایران داشته باشد و پس از آن میزان خسارت اعلام شود. این سفر انجام شود و ارزیابی‌ها بیان شود. در این صورت به موضوع پرداخت غرامت پرداخته می‌شود.
وی ادامه داد: تعطیلی سفارتخانه‌ها در هر دو کشور خسارت‌هایی به همراه داشته است که در روند گفت‌وگوها در زمان مناسب خود به آن‌ها پرداخته می‌شود.سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با برگزاری نشست فوق‌العاده بین ایران و 1+5 در خردادماه گفت: نشست‌های غیر رسمی و کارشناسی در فواصل مذاکراتی در جریان خواهد بود، اما هنوز زمان و مکان آن مشخص نشده . در پی قطعی شدن آن دراین رابطه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی درباره‌ی برگزاری انتخابات در عراق و پیروزی نوری‌المالکی در این انتخابات نیز گفت: برگزاری انتخابات پرشکوه مردم عراق را بار دیگر تبریک می‌گوییم ایران از این که مردم عراق توانسته‌اند گام بزرگی بردارند ابراز خرسندی می‌کند و آن را موفقیت آمیز می‌داند. مردم عراق عزم و انسجام ملی خود را برای عبور از مشکلات و حل مسائل دو کشور به نمایش گذاشتند.

وی افزود: فعالیت تمام کسانی که در این روند سیاسی اعم از آحاد مردم، مراجع عظام ، دولت و تشکل‌ها واحزاب سیاسی قابل تقدیر است و ما این مجموعه را پیروز انتخابات می‌دانیم. برگزاری انتخابات در موعد مقرر، با ساز و کار پیش بینی شده و حضور همه‌ تشکل‌های سیاسی و رقابت خوب و سالم و اعلام نتایج در زمان بندی مقرر مولفه‌های مثبت و سازنده‌ای در روند برگزاری موفقیت آمیز انتخابات عراق است.
افخم ادامه داد: ایران امیدوار است دولت بعدی عراق و روند تشکیل آن با همین پشتکار و عزم ادامه پیدا کند و همه‌ی جریان‌های سیاسی بر اساس قانون اساسی عراق در مسیر انسجام ملی برای تحقق خواسته‌ها و برنامه‌های مردم عراق برای توسعه و شکوفایی کشور گام بردارند و نسبت به تشکیل یک دولت فراگیر و فعال با آینده‌ای روشن از فعالیت‌ ها ادامه یابد.

 

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    خوب این غرامتو بیان اونایی بدن که از درو دیوار سفارت بالا رفتن به بقیه ملت چه ربطی داره؟ مطمئنم اکثریت مردم ایران مخالف حمله به سفارت بودن.
    • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      63 1
      شما میگی مردم ، ملت» مجلس تصویب کرده قطع رابطه رو »اونوقت اینــا سر از خود» واسه خودنمایی و گرفتن امتیاز و سهمیه و عکس یادگاری ریختن اونجا و باعث شرمندگی همه شدن» اونقدر که تمام مسئولان ایران رو مجبور به عذرخواهی از انگلیس کردن » و این داستان ادامه دارد. . .
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    کاش یکبار هم در مورد دریافت غرامت از عراق چیزی گفته می شد. بخصوص در چنین وضعی که مردم در سختترین شرایط هستن آیا بخشیدن غرامت کار درستیه؟
    • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
      42 3
      دلت خوشه همين يک کشور تو منطقه باهامون روابط تقريبا خوبي داره مي خواي بهمش بزني ؟ غرامت که هيچي ديگه محلمون نميده . فقط بايد سايپا با صادرات پرايد بيشتر به عراق انتقام ايرانيا رو از عراق بگيره
  • امیرکبیر IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    33 15
    سال 1320 حمله نظامی ، 1332 کودتا برای نفت ما هم باید غرامت بگیریم.