ناامیدی برنده نوبل اقتصاد از عملکرد منطقه یورو

اروپایی ها احساس می کنند که روزهای سخت بحران بدهی های دولتی را پشت سر گذاشته اند اما پل کروگمن امید چندانی به آینده منطقه یورو ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پل کروگمن، اقتصاددان آمریکایی و برنده نوبل اقتصاد در سال 2008، اعتقاد دارد که عملکرد فعلی منطقه یورو همچنان ناامید کننده است و این در شرایطی است که مثبت شدن رشد اقتصاد منطقه یورو طی کمتر از یک سال گذشته باعث شده که بسیاری از رهبران اروپایی نسبت به پایان مشکلات اقتصادی این منطقه در آینده امیدوار شوند. تازه ترین داده های اقتصادی در مورد منطقه یورو نشان می دهند که رشد اقتصادی این منطقه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 0.2 درصد بوده و این در حالی است که اقتصاددانان پیش تر رشد 0.4 درصد را برای منطقه یورو برآورد کرده بودند.

پل کروگمن (Paul Krugman) نیز در مورد منطقه یورو می نویسد: "ادعاهای زیادی در این مورد مطرح می شود که بحران منطقه یورو به پایان رسیده است و اقتصاد اروپا در حال بهبود است اما باید گفت که داده های اخیر در مورد تولید ناخالص داخلی اعضای منطقه یورو واقعا ناامید کننده هستند. نه تنها رشد کلی منطقه یورو بسیار کند است بلکه توزیع میزان رشد اقتصادی در کشورهای مختلف نیز نگران کننده است. ما انتظار داریم که کشورهای در حال توسعه رشدی بیشتر از اقتصادهای توسعه یافته را تجربه کنند در حالیکه اکنون آلمان نقش موتور رشد اقتصادی منطقه یورو را بر عهده دارد و آنچه "معجزه بالتیک" نامیده می شد هم به چشم نمی خورد. اقتصاد استونی نسبت به سال گذشته کوچکتر شده و لاتویا هم رشدی سریع تر از آمریکا را تجربه نمی کند."

داده هایی که به تازگی توسط دفتر آمار اتحادیه اروپا (Eurostat) منتشر شده نه تنها نشان می دهد که نرخ تورم در منطقه یورو در محدوده خطرناک یعنی کمتر از 1 درصد قرار دارد و ممکن است منفی شود بلکه نشان می دهد که کشورهای استونی، یونان، ایتالیا، قبرس، هلند و فنلاند در سه ماه نخست سال 2014 میلادی رشدی منفی را تجربه کرده اند. در میان کشورهایی که بیشتر رشد اقتصادی را در این مدت تجربه کرده اند نیز می توان به رومانی (3.8 درصد)، لهستان (3.5 درصد) و مجارستان (3.2 درصد) اشاره کرد. رشد بزرگترین اقتصاد منطقه یورو یعنی آلمان نیز 2.3 درصد بوده و اقتصاد فرانسه هم در سه ماه نخست سال جاری رشدی 0.8 درصدی را تجربه کرده است. در همین حال صندوق بین المللی پول (IMF) نیز هشدار داده که به احتمال 25 درصد اقتصاد منطقه یورو در سال آینده میلادی نرخ تورم منفی را تجربه خواهد کرد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =