خبرگزاری حوزه نوشت:

اگر جهاد حسین بن علی(ع) خوب‌ جنگیدن و خوب ‌شهید ‌شدن بود، جهاد حضرت زینب(س) هم خوب ‌تبلیغ‌ کردن و خوب ‌سخن ‌گفتن و ابلاغ پیام شهیدان بود لذا هیچگاه نام امام حسین(ع) بدون نام زینب(س) کامل نیست. قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا، یک انقلاب بود، انقلابی که دو وجه آن بر همگان روشن است؛ وجه اول خون و وجه دوم پیام که زبان گویای خون‌های جوشان و تن‌های خاموش واقعه عاشوراست. رسالت پیام قیام امام حسین(ع) از عاشورا آغاز می ‌شود و این رسالت بر دوش‌ های ظریف یک زن است، زینب! سیره تبلیغی حضرت زینب(س) و سیاست های فرهنگی و مدیریت بحران این شیرزن بود که عاشورا را در دل تاریخ، ماندگار کرد.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز به مناسبت سالروز وفات حضرت زینب کبری(س) سیاست‌های فرهنگی و تبلیغی پیام‌آور عاشورا را در گفت و گویی توضیح می دهد.

رسالت حضرت زینب(س) در مستعدسازی شرایط امامت

آیت الله آل هاشم با اشاره به مدیریت فرهنگی حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا تصریح کرد: حضرت زینب(س)بعد از شهادت امام حسین(ع) در یک موقعیت بحرانی، مدیریت جریان عاشورا را به عهده گرفتند، شرایط بحرانی بود و اصول و سیاست هایی که اتخاذ می شد باید متناسب با آن شرایط باشد.

وی افزود: امام سجاد(ع) به دلیل اینکه جانشان در خطر بود، امکان امامت نداشتند و در مقطع کوتاهی بعد از شهادت امام حسین(ع) تا مستعد شدن شرایط امامت ایشان، حضرت زینب کبری(س) مدیریت را بر عهده داشتند؛ حضرت زینب(س) آنقدر با ظرافت اقدام می کردند که معلوم نشود امام معصوم کیست و چون حفظ جانشان را بر عهد داشتند باید مخفی کاری می کردند که کسی متوجه این مساله نشود که امامت با امام سجاد(ع) است.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: از آن جهت که دشمن در پی از بین بردن نسل امامت بود و اگر می دانستند که امامت با امام سجاد(ع) است ایشان را نیز به شهادت می رساندند و بر همین لحاظ رسالت سنگینی بر دوش حضرت زینب(س) سنگینی می کرد.

ویژگی های مدیریت بحران حضرت زینب(س)

آیت الله آل هاشم با اشاره به ویژگی های مدیریت بحران حضرت زینب(س) عنوان کرد: یکی از ویژگی های مدیریت بحران حضرت زینب(س) این بود که ایشان از تمامی ظرفیت هایشان استفاده کردند در هر جایی در جایگاه خود تصمیم می گرفتند، جایی که لازم بود از عقلانیت و خردورزی استفاده کنند رفتاری صد درصد خردمندانه و سرشار از عقلانیت از خودشان نشان می دادند و جایی که قرار است از ابراز عواطف استفاده کنند، از احساس استفاده می کردند.

وی تاکید کرد: یکی از سیاست های کلی مدیریت فرهنگی ایشان در آن شرایط بحرانی همین استفاده به موقع و بجا از ظرفیت هایی بود که در اختیارشان قرار داشت.

امام جمعه موقت تبریز تصریح کرد: حضرت زینب(س) در مدیریت فرهنگی خودشان، هم از عقل و هم از احساس بهره جستند و استفاده از عقل توأم با احساس در مدیریت، دلایل ماندگاری فعالیت ها و برنامه های حضرت زینب(س) بود که منجر به برقراری جریان عاشورا شد.

آیت الله آل هاشم همچنین گفت: یکی دیگر از اصول و ظرافت هایی که حضرت زینب(س) در مدیریت فرهنگی شان رعایت می کردند استفده از قرآن بود، با توجه به احاطه کاملی که به قران داشتند و مفسر قرآن بودند، در این جریان هر جایی که لازم می شد از آیات قرآن استفاده می کردند و وقتی در جلسه یزید می روند در سخنرانی هایشان بیشترین بهره را از قرآن می برند.

سیاست حضرت زینب(س) در برخورد با یزید

وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) مثلا وقتی می خواهند صحبت کنند رو به یزید می کنند و انگشت بر نقطه ضعف او می گذارند و می گویند ابن طلقا (فرزند آزادشدگان) و به این نکته ضعف اشاره می کنند و به این شکل دشمن را در هم می کوبند.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه کوچک شمردن دشمن از ویژگی های دیگر حضرت زینب(س) است، ابراز داشت: حضرت خطاب به یزید فرمودند: افسوس که ناچار از گفتگو با تو هستم و گرنه من تو را کوچک تر و حقیرتر از آن می دانم که با تو سخن بگویم قسم به خداست که جز او خداترسی ندارم و جز به او نزد کسی شکایت نمی برم هر مکر و خدعه ای که داری بکار گیر و هر چه می توانی با ما دشمنی کن، ولی بدان به خدا سوگند نمی توانی یاد ما را محو کنی و ذکر اهل بیت(ع) را از بین ببری.

آیت الله آل هاشم تاکید کرد: دشمن می خواست اقتدار خاندان اهل بیت(ع) را در هم بشکند اما ایشان مقتدرانه وارد جلسه یزید شدند و اقتدار او را در هم شکستند و این برخورد مقتدرانه حضرت زینب(س) در حال اسارت و در جلسه خلیفه زمانی که به قول خودش دشمن را در هم کوبیده بود، یزید را در هم شکست.

حجاب حضرت زینب(س) در اسارت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) در تمام مدت اسارت مقید بودند که حجاب خودشان کاملا محافظت شود، گفت: ایشان بر روی این اصل پایداری کردند، حتی گردنبندی به کسی که حامل سر شهدا بود دادند تا سر شهدا را جلوی خانم ها حرکت ندهد تا چهره خانم ها در معرض دید نامحرمان قرار نگیرد و این نشانه اهتمام جدی ایشان به مقوله حجاب در شرایط اسارت است.

آیت الله آل هاشم افزود: حضرت زینب(س) در مجلس یزید هم دست از امر به معروف و نهی از منکر برنمی داشتند و در شرایط اسارت نیز امر به معروف را فراموش نکردند و به اندازه خون امام حسین(ع) در بقای عاشورا اثر گذار بودند.

بانوانی که در جریان بیداری اسلامی قرار دارند ادعا کردند که الگوی ما حضرت زینب(س) است، آن ها انتخاب خودشان را کرده اند و با تاسی به حضرت زینب(س) این چنین زیبا در مقابل دشمن می ایستند و خطرات را به جان می خرند و تاثیر حضرت زینب(س) در بیداری اسلامی غیرقابل انکار است.

بانوان کشور ما هم با تاسی به حضرت زینب(س) هشت سال دفاع مقدس را ایستادگی و حمایت کردند و بهره گرفتند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    1 0
    درود بر این بانوی سخن دان....اشکار کننده ی قیام امام حسین ع.....افکار همین اشخاص خاص همین معصومین پاک اند که دنیا با پیشرفت علم حقیقت ها رو بیشتر به چشم میبینه....که ما پیرو این حقیقت ها هستیم.......مومنین حواستون باشه به خوارج نپیوندید...بدون فکر