۰ نفر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷
آنها که "بوکو" را "حرام" می دانند

صداهای نزدیک و مهیب تیر اندازی در اطراف مدرسه ی دخترانه ی دولتی "چیبوک" نیجریه شنیده می شود. داخل مدرسه بیش از سیصد دانش آموز و معلم نگران هستند که چه خبر شده. حالا آدم های تفنگ به دست که لباس های سربازان دولتی به تن دارند وارد مدرسه شده اند.

-          نگران نباشید ما سرباز هستیم.

دخترکان وقتی این سخنان را از زبان افراد مسلح شنیدند خیالشان راحت شد که این مردان تفنگ به دست برای کمک به آنها آمده اند. وقتی همه ی بچه ها را در خارج از مدرسه جمع کردند، چند سرباز به داخل مدرسه بازگشتند و هر چه غذا و مواد خوراکی بود با خود آوردند و بعد همه چیز به آتش کشیده شد. حالا دیگر بچه های ده تا دوازده ساله فهمیده بودند که این مردان سربازان دولت نیستند  که افراد گروه  معروف "بوکو حرام" هستند.

"بو کو حرام" در زبان محلی نیجریه ای به معنی حرام بودن غرب و آموزه های غربی است. بوکو حرامی ها فکر می کنند با وجود کتاب خدا و سنت پیامبر و علوم اسلامی دیگر نیازی به فرا گرفتن علوم مدرن که همگی از غرب آمده اند نیست. از زاویه ی دید این گروه اسلام گرای تندرو علوم غربی از ریاضیات  و شیمی و فیزیک گرفته تا علوم اجتماعی و فلسفه همه بر ضد اسلام هستند و گسترش این علوم موجب دوری نسل ها ی جدید و فرزندان حال و آینده ی مسلمین از اسلام خواهد شد، پس باید با آن به مقابله پرداخت. بوکو حرام از مدت ها پیش به خانواده ها هشدار داده بود که فرزندانشان را به مدارس نفرستند و اگر این کار را کردند مسئولیت جان آنها را باید بپذیرند. در بهمن ماه سال گذشته آنها با حمله به یک مرکز آموزشی پسرانه ٥٩ نفر از دانش آموزان را با گلوله کشتند. البته خبر این اتفاق هولناک در رسانه های گروهی بازتاب آنچنانی نیافت.

نیجریه در آخرین بررسی های اقتصادی به عنوان بزرگترین اقتصاد آفریقا شناخته شده است، اقتصاد این کشور حتی بزرگتر از آفریقای جنوبی است. رشد ناخالص تولید داخلی این کشور واقع درغرب آفریقا به بالای شش درصد می رسد که در دنیای بحران زده ی اقتصاد این روزها عدد بسیار قابل توجهی است. منبع اصلی درآمد این کشور با ١٧٧ میلیون نفر جمعیت حاصل از فروش روزانه نفت به میزان نزدیک به سه میلیون بشکه حاصل می شود و البته همان گونه که می شود حدس زد به خاطر فساد بیش از هفتاد درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می کنند. ترکیب جمعیتی به لحاظ  دینی از نیمی مسلمان و نزدیک به نیم دیگر مسیحی تشکیل شده است که گاه پیروان این دو دین منازعات خونینی نیز با یکدیگر دارند.

حالا نزدیک به یک ماه است که ٢٧٦ دختر نوجوان بی گناه در چنگال بوکو حرامی ها به جرم تحصیل علوم غربی در مدرسه اسیر آنها شده اند و هر روز این بیم بیشتر تقویت می شود که شاید خانواده های مضطرب و نگران آنها دیگر هرگز فرزندان دلبند خود را  را نبینند. چند نفر از دختران در بین راه خود را از کامیون ها به پایین پرت کرده و الان نزد خانواده هایشان هستند و چند نفری هم از زندان این گروه فرار کرده اند. بو کو حرام تهدید کرده که دختران اسیر را به عنوان برده ی جنسی خواهد فروخت. طبق گزارش ها حداقل ٢ نفر از این دختران بی نوا به خاطر نیش مار در محل نگهداری  مرده اند و بیش از بیست نفر از آنها هم به شدت مریض هستند. در آخرین تحول بوکو حرام پس از فشار های بین المللی فراوانی که به آنها وارد شد و همه ی جهانیان از آمریکایی ها گرفته تا چینی ها و سعودی ها و انگلیسی ها این عمل را به شدت محکوم کردند، ویدیویی از حدود صد نفر از دختران در بند منتشر کردند که آنها را در حال آموزش سوره هایی از قرآن نشان می داد.

فراگیری علوم غربی همیشه مایه ی نگرانی مراکز تندرو ی اسلامی بوده. درعربستان سعودی فراگرفتن فلسفه ممنوع است آنها نگران این هستند که آموزش های غربی فرزندانشان را از راه اسلام جدا کرده و موجب بی دینی ایشان بشود. اما گروه هایی مانند بوکوحرام پا را از این فراتر گذاشته اند و دست به حمله ی مسلحانه بر علیه دنیای غرب و مظاهر آن زده اند. گفته می شود این گروه حدود پنج هزار نیروی مسلح آماده دارد. گزارشات حاکی از قدرت بسیار بالای تسلیحاتی این گروه شبه نظامی است به نحوی که ارتش نیجریه قادر به جنگیدن با افراد این گروه که در همه جای کشور حضور دارند، نیست. البته بوکو حرام فقط یک نمونه از این دست گروه های تندوری اسلامی است و نگاهی گذرا به منطقه ی خاور میانه چندین نام مشابه همانند طالبان، داعش و جبهه ی النصره...را به خاطر می آورد که آرمان همه ی آنها برقراری حکومت اسلامی به شیوه ی مخصوص خودشان و ماموریت ایشان هم مبارزه ی مسلحانه با همه ی مظاهر غربی است.

عده ای حمله های نظامی آمریکا به عراق و افغانستان را به عنوان علت اصلی گسترش این دیدگاه های تندروانه در جهان اسلام می دانند و این حمله های تروریستی را  واکنش طبیعی به آن حملات تفسیر می کنند. همچنین حمایت های بی دریغ اغلب قدرت های غربی از اسرائیل همواره مورد خشم و عصبانیت اغلب مسلمانان جهان بوده و بهانه ی لازم را به گروه های تروریستی می دهد تا  دست به هر اقدامی بزنند حتی اگر این اقدام کشتن پسرکان هموطن خودشان باشد که در یک مدرسه به فراگیری علوم مدرن مشغولند یا دزدیدن دخترکان از مدرسه ای دیگر به جرم درس خواندن به شیوه ی غربی!

اما دامنه ی این جنگ ها و خونریزی ها فقط به دو طرف جهان غرب با گروه های مسلح  اسلامی ختم نمی شود. اصل و اساس تفکر گروهای تکفیری بر همان قضیه ی تکفیر استوار است که در صورت تشخیص کافر بودن شخص، عقیده یا پدیده ای بلافاصله جنگیدن با او تا نابودی اش یک تکلیف می شود و خوشا اگر در راه انجام این تکلیف جان نیز بدهی پس باید بمبی به خود بست و به کافران کوبید. اما منظور از کافر منظور وسیعی پیدا می کند به نحوی که پیروان بقیه ی مذاهب اسلامی نیز ممکن است کافر تلقی شوند و حتی در مواردی گروه های تندرو با یکدیگر به جدال خونین پرداخته اند که نمونه ی آن را این روز ها می شود در سوریه مشاهده کرد.

دختران در بند "چیبوکی" پوشیده شده در چادر از مسلمان و مسیحی گرفته فقط یک راه برای زنده ماندن احتمالی دارند و آن گوش دادن به دستورات آن مردان نقاب دار خشن است. دخترکان می دانند که عصبانی شدن آن مردان در آن جنگل دور از خانه هایشان اصلا به نفعشان نیست. دختران دلشان برای خانه هایشان تنگ شده. برای آزادی آنها دعا کنیم...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد محمودی FI ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    15 0
    جمهوری اسلامی باید در این خصوص اظهار نظر میکرد. فقط باید از خداوند خواست که ریشه تحجر و عقب ماندگی دینی را بخشکاند تا شاهد کشتار بی گناهان توسط افراطی ها و تندروهای به اصطلاح مسلمان نباشیم.
  • بی نام A1 ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    28 1
    تو همین کشور خودمون هم عده ای هستند که علم رو غربی میدونن و به شدت دنبال بومی کردن و اسلامی کردن علمی هستند که اصلا متعلق به جایی و مکانی و زمانی نیست. علم علمه. نمونش هم زیاده مواردی که قرآن 1400 سال پیش مواردی رو متذکر شده که صدها سال بعد به صورت علمی ثابت شده. نمیشه گفت اون علم اسلامیه این علم غربی. جفتش یه مفهومه. اما هنوز هستن دوستانی که واقعا درک نمیکنن اینو. چه بوکوحرام چه افراطی های دلواپس
  • بی نام A1 ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    17 0
    متاسفانه اینجور تفکرات در کشور خودمون هم وجود داره و صد البته شکر که قدرت گسترش رو پیدا نکردند
  • رها IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    11 0
    خداوند متعال همه انسان ها را از شر تفکرات دگم نجات دهد ان شاالله
  • نامور A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    3 55
    متاسفانه اقدام همین افراد و گروههای نادان باعث شده تا دنیای غرب .مسلمانان و اسلام را طرفدار خشونت معرفی نمایند
  • دانا A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    81 4
    تا چند سال پیش وقتی به اسلام فکر میکردم اولین چیزی که در ذهنم نقش میبست اذان زیبای موذن زاده اردبیلی و آزادگی حسین ع بود. الان فقط خشونت های گروه های جیش العدل، جبهه النصره،داعش، طالبان ، بوکوحرام...تمام هم نمیشن
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    60 3
    من نمی‌دونم چرا هرجای دنیا اتفاق وحشتناکی میفته همیشه یه پای قضیه یه گروه مسلمان هستند. لطفا یکی برای من این موضوع رو توضیح بده روشن بشم.
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    4 41
    اینا محصولات تفکر واپسگرا و جنایت پیشه اتاق های فکر سیا و اینتلیجنت سرویس انگلیسه. دهه 70 و 80 میلادی در تمام مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا از واپسگرا ترین جریانات حمایت کردن تا به قول خودشون جلوی نفوذ کمونیسم رو بگیرن. حالا اون بچه افعی پرورشی بزرگ و و حشی شده و داره اینجا و اونجا حمله میکنه و کشتار میکنه
  • حجت الله A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    4 13
    ترس ازفردی نقاب دار که نام مسلمان رابا خود یدک میکشند شاید در زیر نقاب یک اسرائیلی باشد فیلم آنها را دیدهایم که بصورت یک افغان یایک عرب تکفیری یامسلمان اروپائی نمود پیدا میکند آنها برای این نقش بازی کردن ها سالها آموزش دیده اند ولی ما تا میشنویم مسلمان است اورا می پذریم ؟ وخود ما نیز بر ترس آنها صحه میگذاریم شاید پشت نقاب کودکی باشد ونباید ازاین غول ترسید که دشمن همین را می خواهد باید فتوائی صادر شود که خود شان نفهمند چگونه نابود گشته اند وبرای همیشه برای متجاوزان بجان و ناموس وخاک کشورهای مسلمان درس عبرت باشد.
  • arman A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    5 1
    ازادی همیشه یک افسانه بوده و خواد ماند فقط چیزی که زیاد میشه حرفای قلمبه اس
  • بی نام OM ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    10 0
    تنها دستاورد عمده اینگونه تندرویهای مذهبی فقط نفرت هست. امیدوارم بشر آنقدر دانا بشه که بتونه حرمت جان انسان رو درک کنه.
  • بی نام NL ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    7 0
    اول که دختر ها را ربودند گفتند خدا گفته وبرای خدا است .بعد با دولت همکاری کردند تا با افراد خودشون معاوضه بشن .اگر برای خدا این کار را انجام دادی دیگه معاوضه چیه .همش دروغ
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    8 0
    این نوع تفکر در ایران قبل از مشروطه هم بود .
  • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    6 0
    عالی