آقای نیما منتظرالقائم مطلب زیر را ارسال کرده است.

تونل دوم گلاب 2 با هدف تأمین کمبود آب شرب در شبکه اصفهان بزرگ اجرا می‌شود. در شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ آب تصفیه شده در تصفیه خانه باباشیخعلی از طریق تونلی به شبکه آبرسانی انتقال داده می‌شود. این تونل حداکثر ظرفیت عبور 10 متر مکعب در ثانیه را دارد. به دلیل رشد جمعیت و مصارف، نیاز شبکه آبرسانی از 10 متر مکعب در ثانیه بیشتر شده است که این کمبود به صورت نارسائی در شبکه و افت فشار نمود دارد. آثار و نشانه های این نارسایی هم اکنون مشاهده می شود.

موضوع ضرورت تأمین آب شرب برای رفع کمبودها در شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مورد بررسی دقیق فنی و کارشناسی قرار گرفت و این واقعیت که شبکه آبرسانی موجود قادر به تأمین نیازهای افزایش یافته در 14 شهرستان زیر پوشش نیست و شبکه موجود با کمبود آب مواجه است به تصویب رسید. تونل گلاب 2 تماماً در استان اصفهان قرار دارد و هدف از اجرای آن انتقال آب به میزان کمبود آب شرب به محل تصفیه خانه دوم آب که در آینده باید ساخته شود می‌باشد. با اجرا و بهره‌برداری از تونل گلاب 2 و تصفیه خانه دوم ،بهره‌برداری از تأسیسات موجود و تصفیه خانه باباشیخعلی همچنان ادامه خواهد یافت و همچنان معادل حداکثر ظرفیت شبکه آبرسانی موجود از تصفیه خانه باباشیخعلی و تأسیسات موجود تأمین خواهد شد و مازاد بر ظرفیت تأسیسات موجود از طریق تونل گلاب 2 کمبود آب شرب تأمین خواهد شد.

دلایل مخالفت با تونل گلاب 2 در استان همجوار

این پرسش به طور جدی مطرح است که اگر تونل گلاب 2 تماماً در استان اصفهان قرار دارد و هدف از اجرای آن تأمین کمبود آب شرب شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ می‌باشد و این موضوع توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم تصویب شده و حتی مقدار کمبود را هم تعیین کرده اند چرا عده‌ای در استان همجوار با آن مخالفت می‌کنند؟

به حق مخالفت با تونل گلاب در استان همجوار جای تعجب دارد. البته مردم استان همجوار مقصر نیستند. مقصر کسانی هستند که از واقعیت‌های موضوع و اهداف تونل گلاب 2 و تصویب آن در وزارت نیرو آگاهی دارند ولی با تحریک احساسات مردم، آنها را به خیابان می‌کشانند. به مردمی که دغدغه حفظ حیات رودخانه را دارند نباید خرده گرفت. مقصر آنهایی هستند که به دروغ به مردم القا کرده‌اند که می‌خواهند کل رودخانه را از طریق تونل گلاب2 منحرف کنند و رودخانه را از محل سد تنظیمی خشک کنند؟! دلایل واهی بودن چنین شایعه پراکنی‌ها کم نیست از آن جمله است:

جریان آب در رودخانه پس از احداث تونل گلاب2 همچنان باید برقرار بماند زیرا حتی با اجرای تونل گلاب 2 بهره‌برداری از تصفیه خانه باباشیخعلی همچنان باید ادامه یابد و تونل گلاب 2 و تصفیه خانه دوم فقط برای تأمین کمبود آب شرب خواهند بود. این امر بدین مفهوم است که جریان آب در رودخانه برای انتقال آب به تصفیه خانه باباشیخعلی، نیاز صنایع فولاد مبارکه و ذوب آهن و سایر صنایع و تأمین آب حقابه داران و نیز آب یزد پس از ساخت تونل گلاب 2 نیز همچنان همچون شرایط فعلی باید برقرار بماند.
با برداشت آب از زاینده رود توسط تونل گلاب2 آبدهی رودخانه از مقدار کنونی کمتر نخواهد شد زیرا معادل حجم آب انتقالی از رودخانه برای کمبود آب شرب از طریق تونل گلاب2، آب انتقالی از طریق تونل خدنگستان و تونل 3 کوهرنگ که در سال1393 وارد مدار خواهند شد به آبدهی کنونی رودخانه اضافه خواهد شد و بنابراین نه تنها برداشت آب زاینده‌رود به میزان کمبود آب شرب از طریق تونل گلاب رودخانه را خشک نخواهد کرد بلکه با اضافه شدن تونل‌های خدنگستان و کوهرنگ 3 حتی از آبدهی کنونی رودخانه هم کم نخواهد شد.
کمبود آب شرب 14 شهرستان زیر پوشش شبکه آبرسانی واقعیتی است که به تصویب بالاترین مرجع قانونی رسیده است.
تونل گلاب 2 با هدف تأمین کمبود آب شرب فلات مرکزی تا افق 1420 به تصویب رسیده است.

اگر هدف از تونل گلاب 2 انحراف رودخانه نیست چرا با قطر کمتری اجرا نمی شود؟

محافلی که آرامش و پیشرفت و آبادانی استان اصفهان را برنمی تابند چنین وانمود می کنند که تونل گلاب 2 قطر زیاد دارد و نیات استان اصفهان برای انحراف رودخانه زاینده رود را آشکار می کند. متخصصانی که با تونل سازی آشنایی دارند بخوبی می دانند که حداقل قطر اجرایی و اقتصادی برای اجرای تونل ها قطر 4 متر است. تونل گلاب2 با قطر تمام شده 8/3 (سه و هشت دهم) متر اجرا شده است.آن ها که برای توجیه تبلیغات غیر واقعی و شایعه پراکنی های خود به قطر تونل گلاب2 استناد می کنند باید از خود بپرسند چرا تونل انتقال آب شرب شهرکرد برای انتقال کمتر از یک مترمکعب در ثانیه آب با قطری برابر 6/3 متر اجرا شده است؟ چرا تونل گلاب یک که فقط برای انتقال حداکثر 5/2 (دو و نیم) مترمکعب درثانیه آب کاشان طراحی،تصویب و اجرا شده است هم قطری معادل تونل گلاب2 دارد.

 

واکنش مخالفان تونل گلاب2 در برابر واقعیت های فنی و کارشناسی

روشن است محافلی که بقای خود را در تحریک مردم و تشنج آفرینی می دانند در پی حقیقت نیستند.البته به کم کاری در آگاهی رسانی عمومی باید اعتراف کرد. باید با آگاهی رسانی گسترده و توضیح واقعیت ها نگرانی های مردم در استان همجوار را برطرف نمود. اگر مردم فهیم استان همجوار از واقعیت تونل گلاب 2 آگاهی یابند دست از مخالفت خواهند کشید و انگشت شمار کسانی که مغرضانه بر طبل تعصبات قومی می کوبند را تنها خواهند گذاشت.

 

1717

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نيما A1 ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    پيشرفت و آباداني اصفهان به چه قيمتي؟
    • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
      به همون قيمتي كه سيل مهاجرين از دو استان دلواپس چهارمحال و خوزستان هر روز به سمتش سرازير هستند.
  • ياور US ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    آيا كساني كه از حق خود دفاع مي كنند مغرض هستند يا كساني كه همه امكانات را فقط براي خود مي خواهند؟
  • بی نام A1 ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    برای این که به نظرم اصفهان خیلی وقته که داره حق آب استان های دیگر را می خوره
    • ایرانـــا A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
      93 62
      مرد حسابی ما از بی آبی پدرمون در اومده... باغ بنده 6 میلیون فقط همین امسال به من ضرر زده....... آب؟؟؟؟ کدوم آب؟؟؟ تمام آب اصفهان و زاینده رود میره یزد و اراک و قم
  • ولی الله IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    عزیزان خبر آنلاین روی چه حساب این مطلب رو منتشر کردید؟ این بابا چنان یک طرفه کارشناسی {به زعم خودش}نموده که لابد از مقدار میزان بارش پریروز "شهرکرد "هم خبر داشته جناب "کارشناس تونل گلاب 2": بیش از حد این چند دهه بهتون لطف شده تبدیل به حق مسلمتون شده ولی دیگه تموم شد. اگه زنجیره انسانی پل زمان خان رسانه ای میشد دیگه جرات آوردن اسم "آب"رو هم نداشتی چه برسه بخوای درمورد تونل گلاب و قطرش نظر کارشناسی بدی... خط قرمزای چهارمحال و بختیاری رو رد نکنید "خبر آنلاینیا"....
  • فرشاد IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    بهترین راه حل انتقال مجتمع فولاد و ذوب آهن به کنار خلیج فارس است همانگونه که در جا نمایی اولیه قبل از احداث پیش بینی شده بود. کدام عقل سلیم اجازه میدهد در کشور کم بارانی همچون ایران آب شیرین مورد مصرف کشاورزی و مردم را در صنایعی هدر بدهند که به راحتی میتوانند از آب دریا برای مصارف آنها استفاده کنند .
  • علی IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    اصفهانی ها همه جا حق کشی می کنند و انگار مردم اصفهان فقط متعلق به ایرانند
    • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
      10 13
      اصفهان همه ايران است و همه ايران اصفهان
  • محمد IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    79 15
    مخالفت مردم به حق است مردم فریدونشهر این کلاه سرشان رفت جایی که 1400 میلیارد مکعب آب دارد با تانکرها به روستا آبرسانی میکنند روز اول که قرار بود تونل چشمه لنگان را حفر کنند 400لیتر در ثانیه قرار بود برای فریدونشهر توسط ریس جمهور وقت مصوب شد اما دریغ از یک لیتر آب 59 چشمه را با حفر تونل خشکاندند نه تنها آب مازاد را بلکه آب چشمه هارا هم انتقال دادند درست قول بدید مردم به قول خود عمل می کنند ومردم را هم احساساتی معرفی نکنید هرکجای ایران آباد شود افتخار من است نه تخریب و نابودی یک استان و شهر وروستا با این کار مردم شهر های کوچک و روستا را رها میکنند به اصفهان مهاجرت میکنند و باز اصفهان دچار کمبود آب و امکانات میشود عامل اصلی مهاجرت مردم فریدن تجمع صنعت در اصفهان و اطراف آن است بدلیل نبود شغل
  • مهدي A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    63 34
    غير كارشناسانه ترين مطلبي كه در خصوص طرح اب بين حوزه اي خوندم رو شما منتشر كردين تعجب ميكنم برخي رسانه اي ها مطالب ايچنين غير حرفه اي رو بدون تحقيق منتشر ميكنيد طرح تونل گلااب دو و بهشت اباد خسارت جبران نا پذير به استان چهارمحال و بختياري وارد خواهد كرد هيچ كدام از ميءولين استان اصفهان يك منتاظره ساده تلويزيوني با مثءولين و كارشناسان چهارمحال و بختياري برگزار نميكنن تا مردماصفهان هم متوجه موضزع بشن
    • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
      6 2
      شما اول املاتو درست کن بعد نظر بده
  • داود IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    من یه سوال از هموطنان چهارمحالی و خوزستانی دارم. آمار مهاجرین به اصفهان رو دارید؟ میدونید چند درصد جمعیت استان اصفهان رو مهاجرین تشکیل میدهند؟ و آیا میدونید چند درصد همین مهاجرین از استانهای چهارمحال و خوزستان به اصفهان مهاجرت کردند؟ و آیا به نظرتون با این حجم انبوه مهاجرت از این دو استان به اصفهان، نباید حق آبه اصفهان هم بیشتر بشه؟ به نظرتون با عقل جور در میاد که جمعیت اصفهان روز به روز زیادتر بشه ولی آب ورودی به اصفهان به همون میزان 10 سال قبل باشه؟ همین الان قسمت عمده آب شرب شهر اصفهان و شهرهای اطراف از طریق چاه تامین میشه، آبی که درصد قابل توجهی از اون به مصرف همین مهاجرین دو استان مذکور میرسه.
    • احمد بیطرف A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
      82 13
      آقا داود گل، وقتی پراکنش سرمایه و به تبع اون امکنات و اشتغال و سرگرمی و ... در هر جامعه ای به شکل غیر واقعی در یک منطقه خاص متمرکز بشه، نتیجش اینه که از سایر استانها مهاجرت میکنن تهارن یا اصفهان مسئله اینه که باید به سایر استانها هم سرمایه داد تا از مهاجرت جلوگیری بشه. شما فکر میکنی اگه کارخانجات ذوب آهن یا پتروشیمی بجای استانهای یزد و اصفهان مثل همه جای دنیا در شهرهای ساحلی احداث میشد، باز هم کوچ افراد غیر بومی رو شاهد بودیم؟واقعیت بیار فراتر از اون چیزیه که به نظر بنده و شما میاد جناب
  • اهوازی IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    34 12
    کار کارشناسی شایسته ای انجام دادند ای کاش در بقیه جاها و استان ها از منابع خدادادیشان ایگونه استفاده می کردند یعنی ابتدا نیاز استان اشباع می شد سپس اگر چیزی ماند به دیگران بدیم مثل معدن و بازار کار و نفت و گاز و کشاورزی و....
  • محمد A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    42 39
    25 هزار شهید در طی 8 سال جنگ شهرکرد با اصفهان مقایسه می کنید؟
    • نادر A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      5 4
      اگه منظورت اینه که شهرکرد بیشترین شهید رو داده به آمار یه مراجعه بکن تا ببینی که اصفهان بیشترین شهید رو تقدیم ایران کرده. عملیات آزادسازی خرمشهر سپاه امام حسین اصفهان کلیدش رو زد. کجای کاری برادر؟؟؟
  • جواد A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    55 15
    سلام خود استان ما چهارمحال و بختياريهم مشكل آب آشاميدني دارد و برخي از روستا ها با تانكر آب رساني مي شود اگر مشكل آب آشاميدني اينجا را حل كنيد و حرف شما درست باشد كه براي آب آشاميدني تونل مي زنيد ما مشكلي نداريم
  • کارون IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    44 29
    کارشناس نسبتا محترم کمی هم به خدا و انصاف و انسانیت و ...فکر کن
  • علی A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    26 57
    نرود میخ آهنین در سنگ حالا شما هزار بحث کارشناسی داشته باش و دلیل و منطق بیار . آقا جان فایده ندارد . متوجه نمیشوند
  • زنده رود من کو US ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    33 14
    بعضی دوستان هم به انسانیت و انصاف و خدا فکر کنن
  • میثم IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    70 53
    ظاهرا تمامی رسانه ها و مسئولان قصد نابودی چهارمحال و بختیاری را دارند ولی تا روزی که حتی یک بختیاری با غیرت زنده است این تونل به سرانجام نخواهد رسید
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    74 17
    ایا مردم خوزستان و چهارمحال اب اشامیدنی دارند؟؟؟؟؟فقط کافیست به این سوال پاسخ داده شود
  • مهدی A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    8 7
    شاید باورتون نشه اما تو استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان روستایی هستند که به علت کمبود آب و کمبود اعتبار آب آشامیدنیشون با تانکر تامین میشه. پس خواهشا منطقی حرف بزنید.
  • مهدی IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 0
    اصلا بیایید با هم بجنگیم هرکی پیروزشد آب مال اونه ..مگه نمی گند جنگ عصر حاضرسرآب