ایسنا نوشت:

پدر علم مدیریت گفت: مدیریت امروز بر مبنای قانون است و قدرت قانون است که به ما اختیارات می‌دهد، اما این قدرت بی‌پایه است و نباید دچار توهم قدرت شویم.

پروفسور سیدمهدی الوانی امروز، دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت در همایش مدیریت جهادی مدیریت مبتنی بر اخلاقیات، با بیان این‌که جهاد به معنای زیرپا گذاشن جان و مال خود برای مردم و معبود است، اظهار کرد: قدرت قانون نفوذ بر جسم‌ها و نه بر قلب‌ها است. متاسفانه میان اراده و عمل، جدایی قائل می‌شویم و فراموش می‌کنیم که اگر خواست ما با مجری یکسان نباشد، کار به درستی انجام نمی‌شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: برای همین است که برخی مدیران ایده‌های خوب و برنامه‌ریزی مطلوب دارند اما در عمل کار خاصی انجام نمی‌شود.

با سلسله مراتب نمی‌توان از اوضاع جامعه آگاه شد

الوانی با اشاره به نظام سلسله مراتب در اداره‌ها، تصریح کرد: با سلسله مراتب نمی‌توان از اوضاع و احوال جامعه آگاه شد زیرا هیچ زیردستی مشکل خود را به بالادست نمی‌گوید و در نتیجه گزارشات نامحسوس و غیرواقعی خواهد بود.

وی به راهکار مقابله با مدیریت مبتنی بر قانون اشاره کرد و گفت: با مدیریت مشارکت‌جو می‌توان بسیاری از مشکلات ناشی از سلسله مراتب را رفع کرد و با مشورت با زیردستان می‌توان از تخصص و آگاهی آن‌ها در مدیریت استفاده کرد.

پدر علم مدیریت دولتی گفت: تخصصی شدن سازمان‌ها، کار را برای نظارت همه جانبه مدیری که در راس سلسله مراتب قرار گرفته سخت می‌کند زیرا او تخصص همه را ندارد و بنابراین باید با زیردستان خود مشارکت و مشورت داشته باشد.

الوانی افزود: زبان تنوع را یاد نگرفته‌ایم. باید چندگانگی و مخالفان را درون یک سازمان به رسمیت بشناسیم و با آن‌ها مشورت کنیم زیرا موجب می‌شود مخالفان و منتقدان نقاط ضعف ما را تذکر دهند.

وی ادامه داد: در سازمانی که همه یک حرف را می‌زنند، پیشرفت اتفاق نمی‌افتد و مشارکت به معنای این نیست که از افرادی مانند خودمان مشورت بگیریم زیرا اگر تمام منتقدان را حذف کنیم تنها می‌شویم؛ بنابراین در یک جامعه کثرت‌گرا نباید خودی و غیرخودی ایجاد شود.

حلقه‌های مشارکت راه حل مشکلات مدیریتی است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دنیای امروز دنیای تعامل است، گفت: ذهن‌ها باید متحول شود؛ اینکه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساختارها را تجمیع و وزارتخانه‌ها را با یکدیگر ادغام می‌کنند، کار درستی نیست بلکه باید ذهن‌ها را تغییر داد.

الوانی با اشاره به لزوم مشارکت در سازمان‌ها تصریح کرد: باید با مشارکت، سلسله مراتب را فراموش کنیم.

وی با تاکید بر رسیدن به یک آرمان مشترک میان مدیران و زیردستان، اضافه کرد: نباید به اختلاف افراد فکر کنیم، بلکه باید به اشتراک آن‌ها فکر کنیم. باید چگونگی انجام مدیریت جهادی که موجب اعتلای این مرز و بوم است را با تمام اقشار جامعه در میان بگذاریم.

چهره ماندگار علم مدیریت با اشاره به همدلی در سازمان‌ها، گفت: هنگامی که در دل‌ها یک چشم انداز و آرمان مشترک حاکم باشد، می‌توان شاهد همدلی، شور و مشارکت در آن‌ها بود.

الوانی با انتقاد از الگوگیری از بخش خصوصی، افزود: مدیر دولتی نباید مثل کاسب باشد، بلکه او خدمت گزار مردم است و برای مردم کار می‌کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    7 1
    این عناوین من درآوردی چیست؟ پدر علم فلان و بهمان. اون از آقای کردوانی که اینقدر شما رسانه ها گفتید پدر علم که ایشان هم فکر کردند حتما باید نظرات عجیب و غریب ارایه کنند. حالا هم نوبت استاد الوانی است. ایشان استاد شریف و درستی هستند لطفا با این القاب وجهه ایشان را خراب نفرمایید