مهر نوشت:

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با اشاره به میزان تولیدات علمی در رشته مهندسی کامپیوتر و علوم وابسته در سال ۲۰۱۳ گفت: ایران در گرایش‌های سیبرنیتیک، نرم‌افزار، سخت‌افزار و فناوری نوپای IT، هوش مصنوعی و سیستم‌های اطلاعاتی رتبه‌هایی از ۳۲، ۲۴، ۱۵، ۱۳ و ۲۰ دارد.

جعفر مهراد گفت: دانشگاه‌های کشور در دو دهه گذشته گام‌های موثری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برداشته و نسبت به تاسیس رشته‌های علوم و مهندسی کامپیوتر در دوره‌های مختلف تحصیلی اقدام کرده‌اند. صنعت کامپیوتر شامل گرایش‌های نرم‌افزار، سخت‌افزار و فناوری نوپای IT، هوش مصنوعی و سیستم‌های اطلاعاتی حوزه‌های مهمی هستند که دانشجویان زیادی در این حوزه تحصیل نموده و از دانشگاه‌های مختلف کشور فارغ التحصیل می‌شوند.

رئیس مرکز منطقه‌ای افزود: رشد دانشگاه‌ها و افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی که ناشی از نیاز واقعی جامعه به فعالیت‌های خدماتی مهندسی فارغ التحصیلان این رشته است در تولید علم نیز تاثیرات مطلوب خود را به جا گذاشته است.

وی اظهار داشت: میزان تولیدات علمی در رشته مهندسی کامپیوتر و علوم وابسته در سال ۲۰۱۳ میلادی بر اساس پایگاه تامسون رویترز نشان می‌دهد ایران در علوم کامپیوتر با گرایش سیبرنتیک از نظر تولید علم رتبه ۳۲ جهان را در اختیار دارد.

سیبرنتیک:

مهراد اعلام کرد: ایران در علوم کامپیوتر با گرایش سیبرنتیک از نظر تولید علم رتبه ۳۲ جهان را در اختیار دارد. از مجموع کشورهای نوظهور علمی در این فاصله می‌توان به تایوان، برزیل، هلند، هند، جمهوری چک، رومانی، یونان، ترکیه، رژیم اشغالگر قدس و مکزیک اشاره کرد که به ترتیب رتبه‌های ۹، ۱۵، ۱۶، ۲۰، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۸، ۲۹ و ۳۰ را به خود اختصاص داده‌اند.

سرپرست ISC خاطرنشان کرد: میزان تولیدات علمی ایران در حوزه سیبرنتیک در سال ۲۰۱۳ میلادی ۲۴ مقاله است. ترکیه و رژیم اشغالگر قدس نیز به ترتیب ۲۵ و ۲۶ مقاله تولید کرده‌اند. رتبه اول به ایالات متحده اختصاص دارد که در این سال ۵۶۲ مقاله از این کشور در تامسون رویترز به ثبت رسیده است. رتبه‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم نیز به ترتیب به جمهوری خلق چین (۴۸۷ مقاله)، ژاپن (۳۸۶ مقاله)، انگلستان (۲۵۵ مقاله) و آلمان (۲۱۵ مقاله) تعلق دارد.

مهندسی نرم افزار:

مهراد عنوان کرد: مهندسی نرم افزار شاخه دیگری از علوم کامپیوتر است و تولیدات علمی این شاخه توسط تامسون رویترز به تفکیک گزارش شده است. در اینجا رتبه ایران و ترکیه هر کدام با تولید ۱۲۰ مقاله در سال ۲۰۱۳ میلادی ۲۴ است. ایالات متحده آمریکا، چین، آلمان، فرانسه و ژاپن ۵ کشور نخست تولید کننده علم در مهندسی نرم افزار هستند که هر کدام به ترتیب ۲۶۹۰ مقاله، ۱۷۱۸ مقاله، ۷۳۸ مقاله، ۶۴۵ مقاله و ۶۳۸ مقاله تولید کرده‌اند.

سخت افزار و معماری:

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: در سخت‌افزار و معماری، سهم تولیدات ایران ۱۷۳ مقاله است. ایران با تولید این تعداد مقاله رتبه ۱۵ تولید علم جهان را در دست دارد. در این فاصله نام هیچ یک از کشورهای اسلامی و منطقه مشاهده نمی‌شود. ایالات متحده با تولید ۲۷۰۲ مقاله در جایگاه اول نشسته است. رتبه‌های دوم تا پنجم نیز به ترتیب چین (۲۰۷۷ مقاله)، ژاپن (۶۵۶ مقاله)، تایوان (۵۳۲ مقاله) و فرانسه (۴۷۵ مقاله) تعلق دارد.

وی افزود: ترکیه در سخت‌افزار و معماری با تولید ۸۴ مقاله رتبه ۲۴ تولید علم جهان را از آن خود کرده است و رتبه رژیم اشغالگر قدس نیز ۲۶ است.

هوش مصنوعی:

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان کرد: رتبه ایران در گرایش هوش مصنوعی در خور توجه است. در این رشته ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی ۵۷۷ مقاله تولید کرده و رتبه ۱۳ تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است. کشورهایی که پیش از ایران قرار دارند به ترتیب چین، آمریکا، هندوستان، اسپانیا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کره جنوبی، تایوان و کانادا هستند.

مهراد یادآور شد: از مجموع سایر کشورهای اسلامی، ترکیه دارای ۴۲۴ مقاله (رتبه ۱۶)، مالزی ۲۷۵ مقاله (رتبه ۲۰)، تونس ۱۴۶ مقاله ( رتبه ۳۲) و عربستان سعودی دارای ۱۱۴ مقاله (رتبه ۳۵) است. رتبه رژیم اشغالگر قدس با تولید ۱۳۰ مقاله دارای رتبه ۳۳ است.

سیستم‌های اطلاعاتی:

مهراد گفت: ایران در بین ۱۴۱ کشور تولید کننده علم در گرایش سیستم‌های اطلاعاتی از علوم کامپیوتر با تولید ۲۳۰ مقاله، رتبه ۲۰ تولید علم جهان را در اختیار دارد. تنها کشور مسلمان که تا اینجا پیش از جمهوری اسلامی ایران قرار دارد مالزی است. مالزی در سال ۲۰۱۳ میلادی با تولید ۲۴۸ مقاله در جایگاه ۱۹ تولید علم جهان نشسته است. رتبه‌های اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم به ترتیب به آمریکا (۳۹۴۰ مقاله)، چین (۳۹۱۷ مقاله)، کره جنوبی (۱۱۶۳ مقاله)، ژاپن (۱۱۵۱ مقاله) و انگلستان (۹۴۰ مقاله) تعلق دارد.

وی افزود: جایگاه ترکیه، عربستان سعودی و پاکستان در گرایش سیستم‌های اطلاعاتی به ترتیب ۲۵، ۲۶ و ۳۰ می‌باشد. رژیم اشغالگر قدس ۱۸۷ مقاله تولید کرده و رتبه آن ۲۲ است.

نظریه‌ها و روش‌ها

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: تامسون رویترز با توجه به محتوای موضوعی مقالات، رشته‌های موضوعی را در رده‌بندی‌های خاص خود قرار می‌دهد. نظریه‌ها و روش‌ها نیز بر این اساس تقسیم‌بندی شده است. اعضای هیات علمی و پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران با تولید ۲۵۳ مقاله که رقمی چشمگیر است، ایران را در مقام ۱۹ تولید علم جهان نشانده‌اند. هیچ یک از کشورهای اسلامی و منطقه در این فاصله قرار ندارند. کشور مالزی با تولید ۲۱۷ مقاله حائز رتبه ۲۳، ترکیه با تولید ۲۱۴ مقاله حائز رتبه ۲۶ و تونس با تولید ۱۰۰ مقاله حائز رتبه ۳۹ است.

کاربردهای چند رشته‌ای:

مهراد اعلام کرد: آخرین شاخه که در تامسون رویترز ذیل مقوله علوم کامپیوتر موضوع بندی شده است، کاربردهای چند رشته‌ای است. در این بخش، ایران بیش از سایر شاخه‌هایی که تاکنون مورد توجه قرار گرفت، رتبه‌ای بالاتر بدست آورده است. ایران در این زمینه با تولید ۶۰۱ مقاله، مقام ۱۱ تولید علم جهان را در اختیار دارد. تنها دو کشور هندوستان و تایوان به ترتیب با رتبه‌های ۷ و ۸ در گروه کشورهای نوظهور علمی جلوتر از ایران قرار دارند.

وی ادامه داد: حتی ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و ده‌ها کشور دیگر پیشرفته و در حال توسعه بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. رتبه ترکیه ۱۷، و رتبه رژیم اشغالگر قدس در این زمینه ۳۸ می‌باشد. کشور های مالزی، تونس و عربستان سعودی نیز به ترتیب با تولید ۱۹۲، ۱۵۱ و ۱۴۶ مقاله رتبه‌های ۲۵، ۳۰ و ۳۱ را بدست آورده‌اند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    18 4
    اسم ژاپن رو هر جا می بینم حسرت میخورم که اونا با امریکا چجوری رفتار کردن و نسخه ش رو پیچیدن ........... هر چند فارغ از بمب اتم ،ژاپنی ها واقعن با فرهنگ و سخت کوش و باهوشن
  • مانی IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    29 1
    وقتی اینا به پول و پروژه عملی تبدیل نشه چه قایده ای داره؟ الان چند مهندس تو این رشته از درامد خودشون راضی هستند؟ چند شرکت معظم داریم که نرم افزار تجاری تولید میکنن؟
    • بی نام A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
      4 12
      تبدیل شده و می شه. دوربین های ثبت تخلف یک مثال کاربردی شدن همین مقالات اساتید داخلی است.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    16 3
    دیگه همه فهمیدن کیفیت مهمه نه کمیت مقاله های مثلا ژاپنی هر کدوم میتونن تبدیل به یک شرکت بشن اما مقاله های ایرانی حتی نمی تونن طرف رو استخدام کنن
  • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    1 1
    از لحاظ کمیت بله ولی از نظر کیفی چی؟مقاله بار علمی خوبی نباشه با کاغذ پاره فرقی نداره.چین و ایران و از این نوع کشورها تعداد مقالاتشون زباده ولی بار علمی ندارن.مقاله باید ارجاع بخوره که مقالات ما از پایینترین کشورهایی هستند که ارجاع میخوره مثل چین.اتریش مقالات کمتری نسبت به ما داره ولی مقاله هاشون مقالست و مثلا از نظر ارجاع از چین خیلی بهتره جه برسه به ما.