۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۳
بنی هندل با تاکسی رسیدند

یادداشت​های اجتماعی کوروش علیانی و تاکسی نوشت​های محسن حسام مظاهری در دو کتاب «تن و جان آدمی» و «بنی هندل» روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «تن و جان آدمی» نوشته کورش علیانی با زیر عنوان «یادداشت​هایی درباره‌ وقایع اجتماعی» از سوی نشر آرما روانه بازار کتاب شد. این کتاب شامل یادداشت‌های مطبوعاتی علیانی در سال‌های گذشته است که به طور عمده در روزنامه تهران امروز منتشر شده است. به گفته وی این یادداشت‌ها همگی با موضوعات اجتماعی و بار رویکرد تحلیل برخی از اتفاقات پیرامون وی از جمله وقوع چند حادثه اسیدپاشی نوشته شده است.

در معرفی کتاب آمده است: «کار آسانی نیست که درباره مسائل روز جامعه بنویسی، اما به ورطه های کنار راه مثل زرد نویسی، نصیحت گری بی بنیان، نگاه شماتت گرایانه، هیجان حادثه نگاری و مانند آنها نیفتی، مکرر نشوی، زندانی نظریه پردازی های دور از واقعیت خودت و دیگران نشوی، و هر بار، دست کم در قضاوت نه چندان سخت گیرانه خودت چیز مفیدی برای گفتن به مخاطبت به میان آورده باشی. امروز که بیش از یکسال از نوشتن آخرین یادداشت می گذرد، می بینم هر چند از زمانِ خبرهایی که بهانه این یادداشت​ها بوده اند گذشته است، اما حکایت​هایی مانند آن خبرها همچنان باقی هستند. هنوز ماجرای کودک آزاری، جوابهای سربالای والدین و معلمان قدرتمدار، نقص آموزش، بی اعتنایی نهادهای اجتماعی به وظایفشان و به سازوکارهای معیوب اجتماعی موجود و نیز به رنج های آدمها، اسیدپاشی، مواد مخدر صنعتی، قتل قهرمانان ورزشی، نشناختن جان و تن خود و دیگران و بسیار چیزهای دیگر، جامعه ی رنجور و زخمی ما را بیش تر مبتلای رنج و زخم می کند...آخر کار این که نام کتاب حاصل خیالی خام و شخصی است، این که اجزای جامعه انسانی، تن و جان آدمیان است.»

این ناشر همچنین کتاب «بنی هندل» مردم نگاری گفت و گوهای تاکسی است که محسن حسام مظاهری آن را نوشته است.

در مقدمه کتاب به قلم نویسنده می​خوانیم: «این کتاب دومین مجموعه از تاکسی نگاری های من است. مجموعه نخستین، بهمن 1391 منتشر شد؛ به همت نشر افق و با نام " مامور سیگاری خدا " . تاکسی سوار شدن و در تاکسی با دیگران وارد بحث شدن یا بحث دیگران را دنبال کردن، برای من، حکم یک روش تحقیق را دارد؛ یک نبض سنج برای شهری که در آن زندگی می کنیم؛ یک پل برای راه یافتن به ذهن و فکر و دل همشهریانم... مهمترین عاملی که گفت و گوهای تاکسی را اهمیت پژوهشی می بخشد، صراحت و صداقت طرف های گفت وگو در بیان نظرات شان است که خود نتیجه بیرون از کنترل و نظارت بودن محیط تاکسی است. به هر میزان که این بکر بودن محیط دستکاری شود، از ارزش و اعتبار گفت و گو ها هم کاسته خواهد شد. برای همین و به ناگریز، من بدون اطلاع افراد صدای شان را ضبط می کنم.»

 

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =