تسنیم نوشت:

خبرگزاری فرانسه در گزارش اعلام کرد که همزمان با روشن شدن چشم‌انداز کاهش و برچیدن تحریم‌های ایران، شرکت‌های چینی فعال در بخش نفت و گاز ایران روز‌به‌روز با رقبای بیشتری که محصولات و خدمات با کیفیت‌تری را ارائه می کنند روبه‌رو می شوند.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی اثرات لغو تحریم‌های نفتی ایران بر فعالیت‌های شرکت‌های تجاری چینی در بازار ایران پرداخته است،‌ در این گزارش آمده است: چندسال گذشته زمان خوبی برای شرکت‌های چینی بود تا بتوانند با ایران تجارت کنند،‌ خصوصا اینکه صنعت نفت برای همه (این شرکت‌ها) فرصت‌های بزرگی فراهم می‌کرد، اما هم‌اکنون شرایط (تجارت شرکت‌های چینی در ایران) در حال سخت‌تر شدن است.
پیشتر وقتی تحریم‌های اعمالی علیه ایران اجرایی شد شرکت‌های غربی از ایران خارج شدند و بی اعتمادی بین‌المللی به برنامه هسته‌ای ایران عمیق‌تر شده بود، افرادی همچون "سامر‌ لی" که از اهالی شانگهای بود توانستند به سرعت این خلاء را پرکنند.
اما اکنون وضعیت به گونه‌ای است که طی نمایشگاه اخیر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تهران که بیش از 600 شرکت خارجی را میزبان شده بود، سامر لی گفت که در این نمایشگاه حاضر شده است تا بتواند بماند (به فعالیت‌های اقتصادی خود ادامه دهد).
به گفته او: "ما به دنبال گسترش قراردادهای تجاری خود با ایران هستیم." وی این اظهارات را در شرایطی عنوان کرد که در میان صدها تن دیگر از مشارکت‌کنندگان در این نمایشگاه که برای عقد قراردهادهای تجاری در حال مذاکره بودند، حضور داشت.
اما با مطرح شدن احتمال پایان یافتن تقابل ایران و کشورهای غربی بر سر برنامه اتمی این کشور و پایان یافتن روابط نزاع‌امیز ایران با جهان غرب طی دهه گذشته، لی و دیگر هموطنان چینی وی ممکن است رقبای جدیدی را (در ایران) مشاهده کنند.
این مسئله برای شرکت‌های ایرانی از این جهت اهمیت دارد که محصولات چینی همیشه در سطح استاندارد یا قابل قبول نیستند.

"آرش حیرت‌انگیز" از مسؤلان "شرکت تأمین تدارکات فالکون" که دارای مجوز واردات تجهیزات آلمانی، ژاپنی و کره‌ای است در همین زمینه اعلام کرد: "از نظر موضوع کیفیت، ما انتظار داریم (روند) تقاضای بازار به جای ادامه همکاری با چینی‌ها از آن‌ها رویگردان شوند، اگر تحریم‌ها برچیده شود، ژاپنی‌ها و اروپایی‌ها می‌توانند (به ایران) بازگردند."
در نمایشگاه اخیر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران که مورد استقبال مقامات ایرانی و بازدید آن‌ها قرار گرفت، تعداد شرکت‌های خارجی حاضر در آن سه برابر نمایشگاه سال گذشته است.
در این وضعیت، علیرغم وجود فضای تردید در اقتصاد ایران و ادامه قطع ارتباط این کشور با سیستم مبادلات مالی بین‌المللی که ناشی از تحریم بخش انرژی و بانک‌های ایرانی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا است، یک افق مثبت (و روشن) در حال چیره شدن است.
"بهروز ناطقی" که نماینده "گروه صنعتی آی‌پی‌اس بی‌وی" آلمان است و تاکنون توانسته است به فعالیت خود در عرصه نفت، گاز و پتروشیمی ایران ادامه دهد ابراز داشت که برچیدن تحریم‌ها می‌تواند چشم‌انداز کسب و کار (در ایران) را تغییر دهد. به گفته وی جذب "مشتریانی که طی سال‌های گذشته از دست دادیم" اولویت ما خواهد بود.

از زمان اجرایی شده توافقنامه موقت هسته‌ای ایران و گروه 1+5، ایران مجاز شد تا میزان صادرات نفت خود را در سطح 1/2 میلیون بشکه در روز حفظ کند.
آمارهای ایران بیانگر این است که این کشور که دومین ذخایر گاز و چهارمین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد، تا ا اواخر سال 2011 میلادی روزانه 2/5 میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد.
در این زمینه مدیر یک شرکت آلمانی در پاسخ به این مطلب که "پس از تنش‌های هسته‌ای که ایران را به عنوان یک کشور پرمخاطره برای اروپایی‌ها تبدیل کرد و منجر به ورود شرکت‌های چینی به این کشور شد،" گفت: "کیفیت ما آشکارا (برتر) است؛ ما با حرکت به سمت مشتریان دیرین خود می‌توانیم سهم منصفانه‌ای از بازار را به خود اختصاص دهیم."
اما سامر لی که عضو "شرکت تجاری بین‌المللی لیون" و تأمین کننده لوله‌های مورد نیاز طرح‌های نفت و گاز است در برابر احتمال افزایش رقابت نگرانی چندانی ندارد. او گفت که اگر تحریم‌ها رفع شود "تجارت بسیار آسان‌تر می‌شود."
با این حال تنها شرکت‌های ایرانی نیستند که محصولات و تجهیزات عرضه شده چینی‌ها را مورد سوال قرار داده‌اند، بلکه دولت (ایران) نیز از ان ناراضی است.
"بیژن زنگنه" وزیر نفت ایران هفته پیش قرارداد 2/5 میلیارد دلاری ایران با "شرکت ملی نفت و گاز چین (سی‌ان‌پی‌سی)" را به علت انجام ندادن تعهدات و وظایف آن لغو کرد.
این تصمیم به عنوان یک دعوت از دیگر شرکت‌های متقاضی فعالیت در پروژه‌های بزرگی همچون طرح عظیم پارس‌جنوبی تفسیر شد، طرحی که به خاطر فقدان تأمین مالی و عدم دسترسی به فناوری‌های پیشرفته، شدیدا از تحریم‌ها آسیب دیده و منجر به تعویق مکرر موعدهای تکمیل و بهره‌برداری از آن شده است.
در همین زمینه، "مایک سونگ"، یکی از مقامات "شرکت آر‌.ام‌.کی" کره جنوبی که از 10 سال پیش تأمین لوله، شیرآلات و دیگر تجهزات نفتی را به ایران آغاز کرده است گفت که اگر موانع سیاسی رفع شوند، فرصت های بزرگی انتظار (ما را) می‌کشند. به گفته وی "تجارت با ایران کاهش یافته بود، از این نظر که به خاطر تحریم‌ها و فشارها، هیچ نوع درخواست کالایی ارایه نمی‌شد، اما ما می‌خواهیم (به ایران)‌ بازگردیم."


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =