خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) نوشت:

آیت‌الله ضیاءآبادی در جلسه تفسیر قرآن که شب گذشته در مسجد علی بن الحسین(ع) دربند برگزار شد در ادامه مباحث خود در دو جلسه گذشته به تفسیر آیه 29 سوره مبارکه کهف پرداخت. وی با اشاره به مباحث خود در جلسه قبل درباره ارائه قانون از سوی خداوند برای تحصیل سعادت از سوی انسان، بیان کرد: قرآن برنامه تحصیل سعادت در هر دو سراست و قانون تعیین کرده است. این قانون هم متخلف و مطیع دارد و این‌ها هم یکسان نخواهند بود؛ مطیع پاداش دارد و متخلف کیفر دارد. این آیه شریفه هم بخشی از کیفر متخلف را نشان می‌دهد و می‌گوید ما به طور قطع و مسلم برای ظالم آتش آماده کرده‌ایم.

ایشان با اشاره به این مطلب که مرتبه اول ظلم، ظلم به خود انسان است، گفت: آدمی که از مرز بندگی و عبودیت تجاوز کرد به خود ظلم کرده است. خالق برنامه را معین کرده است که اگر تخلف کنید جهنم است و اگر اطاعت کنید بهشت است، و نمی‌شود این را به تعارف گرفت که متخلف آتش دارد. این آدم ظالم است. خداوند می‌گوید من حد معین کرده‌ام، قانون معین کرده‌ام. این قانون مرز دارد و اگر کسی از مرز این قانون تخلف کند، به خود ستم کرده و ظالم به خود است. ظلم به دیگری مرتبه دیگری است. آدمی که به فرمان خدا اعتنا نمی‌کند ظالم است و خدا می‌گوید من برای او آتش مهیا کرده‌ام؛ چه شما قبول کنید و چه نکنید.

سراپرده‌های آتش؛ کیفر سراپرده‌های عیش و عشرت دنیا
آیت‌الله ضیاءآبادی در ادامه با اشاره به این مطلب که کیفر در عالم بعد از مرگ است و دنیا ظرفیت ندارد که به تناسب مطیع و متخلف پاداش و کیفر بدهد، به توصیفات آیه 29 سوره کهف در باب جهنم پرداخت و گفت: این آیه می‌گوید من حتماً برای ظالمین آتشی آماده کرده‌ام که آن جا که برسند سراپرده‌های آن جا آن‌ها را احاطه کرده است. جهنم سراپرده‌ها دارد و همان مردمی که در این دنیا سراپرده داشتند، مردم ظالم عاصی طاغی که در این دنیا سراپرده‌ها داشتند، کاخ‌ها داشتند، کاخ‌های عیش و نوش و عشرت داشتند، همه چیز داشتند، سراپرده، کارخانه، کلفت و کنیزها داشتند که برای آن‌ها همه چیز فراهم می‌کردند و تا اشاره می‌کردند آب حاضر بود و غذا حاضر بود، مطمئن باشید که برای همین مردم جهنم سراپرده دارد و این سراپرده‌ها آن‌ها را خواهد سوزاند.
وی افزود: این گفته خداست. کیفرش آن جا این است. این جا سراپرده عیش و عشرت داشتید و آن جا سراپرده‌های آتش. انواع و اقسام عذاب‌ها این انسان‌های ظالم را در سراپرده‌های جهنم فرا گرفته است.

نشان دادن جمال بهشت و عقبات پرگداز جهنم از خلال آیات آسمانی؛ هدف قرآن
آیت‌الله ضیاءآبادی در بخش دیگری از این جلسه تفسیر به مقاصد و اهداف قرآن اشاره کرد و به تبیین آن‌ها پرداخت. ایشان اظهار کرد: همّ قرآن این است که از خلال آیات آسمانی‌اش جمال و شکوه بی‌پایان بهشت و عقبات پر سوز و گداز جهنم را به بشر نشان بدهد. قرآن می‌گوید بدانید که این‌ها هست؛ برای بهشتی‌ها جمال‌ها و همه گونه شکوه‌ها هست و برای جهنمی‌ها هم عقبات پر سوز و گداز. قرآن می‌خواهد از خلال آیات آسمانی‌اش هم جمال بهشت را نشان بدهد و هم عذاب‌های جهنم را تا این که عشق به جمال بهشت و ترس از جهنم را در دل‌ها بنشاند و حالت خوف و رجا در قلب‌ها ایجاد کند؛ تا مردم برای به دست آوردن آن جمال‌های بهشتی در اصلاح عقاید و افکار و اخلاق و اعمال‌شان بکوشند و برای مصونیت از عذاب جهنم از گناهان پرهیز کنند. هدف قرآن این است.

چاره‌ای نداریم جز این که با آیات قرآن مأنوس باشیم
ایشان جهت این را که قرآن آیات فراوانی برای قیامت دارد، همین امر دانست و بیان کرد: این‌که قرآن این همه می‌گوی جهنم چنین است و بهشت چنین است و در روایات ما این قدر بحث شده است، همه این‌ها برای این است که ما را بیدار کنند. ما به قول خودمان مسلمانیم و اگر راست بگویئم به قرآن معتقدیم و معتقدیم که بعد از مرگ برزخ هست و محشر هست و بهشت و جهنم. پس چاره‌ای نداریم جز این که با آیات قرآن مأنوس باشیم.

از «بابا آب داد» بالاتر بیاییم
ایشان با تأکید بر این مطلب که قرآن فقط برای خواندن و برگزاری مسابقات نیست، گفت: همه خوبند اما ما در جا می‌زنیم و پیش نمی‌رویم. همه‌اش قرآن می‌خوانیم و مسابقه می‌دهیم. اما فقط تکرار این‌ها خوب نیست. قرآن هدف دارد و می‌خواهد ایمان در قلب شما ایجاد شود و ترس از جهنم پیدا شود. قرآن می‌خوانید، درست است اما بچه‌ای که در اول ابتدایی می‌گوید «بابا آب داد»، الان هم بعد از 70 سال بخواهد بگوید «بابا آب داد» درست نیست. آن روز این را می گفتی اما حالا باید ترقی کرده باشی! ما این کار را با قرآن می‌کنیم. بچه که بودیم همان که اول خواندیم و یاد گرفتیم الان هم بعد از هفتاد سال همان را بلدیم و می‌گوئیم.

خداوند اعمال ما را در جان ما ضبط می‌کند/ روز قیامت، روز دیدن است
ایشان در بخش دیگری با اشاره به ضبط اعمال در روز قیامت، اظهار کرد: از قرآن دو چیز مسلم است؛ یکی ضبط اعمال و دیگر تجسم اعمال. اعمال ما ضبط است و مطمئن باشید هر چه گفتیم و هر چه کردیم همه ضبط است. خدا می‌گوید من همه این‌ها را نه در جایی دیگر بلکه در جان خودتان نگه داشته‌ام، در عمق جان شما همه را ضبط کرده‌ام و روز قیامت از همین عمق جانتان بیرون می‌آورم. همه اعمال انسان ضبط است و آن را بیرون می‌آوریم و تجسم آن را به او نشان می‌دهیم. خدا می‌گوید به او نشان می‌دهم. در آن جا دیگر حساب دیدن است و نه از روی کتاب خواندن. آدم در آن جا می‌بیند. چون ملکات و رذایل در روز قیامت مجسم می‌شود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خلیل SK ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    23 1
    از سخنان این بزرگواران بیشتر استفاده کنید برای قشر جوان بخصوص دانشجویان خیلی مفید میباشد
  • صادق شریفی IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    5 1
    ذست شما درد نکنه چونکه وقت نیست به کلاس استاد بریم حداقل کمی استفاده میکنیم