محمدرضا خاتمی به روزنامه شرق گفت:

 

*در عرصه سیاست داخلی هنوز توقعاتی که سال گذشته بود، برآورده نشده است. همه ما تنگناهای دولت را می‌شناسیم. نمی‌گویم باید تعجیل داشت یا دیر شده است اما به هرحال تحول عمده‌ای صورت نگرفته و اگر بخواهیم بدبینانه نگاه کنیم باید گفت شاید پارسال در همین روزها (در آستانه انتخابات) کمی فضای سیاسی بازتر بود.

*اما واقع‌بینانه نگاه کنیم باید تاکید کرد که شاهد تحول بزرگی در عرصه سیاست نیستیم. در عرصه عمومی دولت روحانی وارث خرابه‌ای ا‌ست که همه بار آن روی دوشش سنگینی می‌کند. گرانی‌ها اذیت‌ می‌کند و بار تورم روی دوش مردم سنگینی می‌کند

*نمی‌دانم به چه دلیل ارتباط دولت با مردم کم است. یعنی به هر دلیل به مردم نمی‌گوید در طول هشت‌سال گذشته چه زلزله‌ای در عرصه اقتصاد کشور اتفاق افتاده که به ساختار و زیربناها و پایه‌های اقتصاد کشور آسیب زده است. وقتی این مشکلات را با مردم در میان نگذاریم، دولت مستقر باید جوابگوی مشکلات و مسایل باشد.

 

*مساله اصلی برای مردم کشور مساله معیشت و اقتصاد است، دولت نتوانسته است کارکردهای خود را به مردم بگوید و نتوانسته مسبب اصلی وضعیت موجود را به مردم معرفی کند. ممکن است بخشی از آن بزرگ‌منشی و بزرگواری باشد و می‌خواهند بگویند نباید انتقام گرفت، در صورتی که اینجا مساله انتقام‌گیری نیست بلکه آگاهی‌بخشی است. شنیدم برخی از دولتمردان قبلی به تدوین و نگارش نامه و انتشار آن روی آورده‌اند و دولت روحانی را مسبب همه بدبختی‌هایی نامیده‌اند که از این‌پس مردم با آن مواجه خواهند بود. بنابراین دولت باید ارتباط خوب و معناداری با توده‌های مردم برقرار کند.

*ما جنبه نقادانه خود را حفظ کرده‌ایم اما برای عنوان‌کردن نقدها به شرایط خاص زمانه و ظرفیت‌های دولت نگاه می‌کنیم و بر اساس آن تصمیم می‌گیریم چگونه عمل کنیم.

*منکر این نیستم که در این طیف گسترده اصلاح‌طلبی افرادی هم هستند که ممکن است برای خدمت یا ابراز توانایی خود یا حتی برای مسایل شخصی دنبال این باشند که در مناصب مختلف قرار گیرند اما بدنه و محورهای اصلی جریان اصلاح‌طلبی امروز به هیچ‌وجه دنبال این قصه نیستند. باید یادآور شد به بسیاری از نیروها اصرار می‌شد که منصبی را در دولت قبول کنند و آنها نمی‌پذیرفتند و آنهایی هم که رفتند به خواسته خود نبود بلکه برای تکلیفی بود که به آنها شد

*نمی‌گویم اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند وارد قدرت شوند. ما معتقدیم اگر جامعه ما متحول و سازمان‌یافته و متشکل شود خود به خود اثر خود را خواهد گذاشت اما اگر ما این نیروی خود را صرف تحول جامعه نکنیم، حالا یک ریاست‌جمهوری یا مجلس را بگیریم. اما تا جامعه تحول پیدا نکند خیلی راحت عناصر اصلاح‌طلبی هم کنار گذاشته می‌شوند. محورهای اصلی اصلاح‌طلبی به این موضوع واقف شده‌اند که اگر توانایی دارند باید آن را صرف جامعه خود کنند و از این طریق به تعداد کافی نیروی توانمند و کارآمد داشته باشند تا اگر خودشان هم وارد عرصه مدیریت نشدند این نیروها وارد شوند و کار کنند.

*اینکه بگویم اصلاح‌طلبان به انتخابات فکر نمی‌کنند، حرف درستی نیست. به‌هرحال با هم جلسه دارند و صحبت می‌کنند، ارزیابی می‌کنند و خط‌مشی را روشن می‌کنند. اما اینکه سازمان خاصی برای انتخابات تشکیل داده‌اند حرف درستی نیست.

*مساله مهم این است که همه اصلاح‌طلبان به یک نتیجه مهم رسیده‌اند که در انتخابات آینده باید با یک استراتژی و حتی با یک فهرست وارد انتخابات شوند. به همین دلیل وقتی این موضوع را پذیرفته‌اند این را هم قبول کرده‌اند که نباید دنبال حداکثری‌ها باشیم. باید ببینیم محدودیت‌هایمان چیست تا بتوانیم با همدیگر تعامل داشته باشیم، این تعاملات در بدنه اصلاح‌طلبی شکل گرفته، تا همدیگر را بهتر درک کنند و بهتر خواسته‌های همدیگر را بشناسند و در پایان با تجربه‌ای که از انتخابات سال ۹۲ داریم مطمئن هستم که نتیجه خوبی خواهیم داشت.

*‌اینکه آقای احمدی‌نژاد فعالیت کند یا تشکیل سازمان دهد، حق‌شان است. ما نباید بگوییم چرا کسی یا طیفی فعالیت می‌کند. اما حق داریم مطالعه و بررسی کنیم چرا چنین اتفاقی می‌افتد. احمدی‌نژاد دارای تفکری ا‌ست که در میان گروه‌های درون انقلاب و نظام با هیچ‌کسی همخوانی ندارد. به نظر من آقای احمدی‌نژاد برنامه یک ساله برای انتخابات مجلس ندارند، بلکه برنامه‌ای طولانی‌مدت دارند که باید دید چه اهدافی را دنبال خواهند کرد، به نظر من آقای احمدی‌نژاد جز در میان قشرهای خاصی از جامعه پایگاه اجتماعی ندارد. باید فکر کنیم که می‌خواهند چه کار کنند؟ آیا می‌خواهند جمعیت نخبه‌گرای بسته‌ای را تشکیل دهند؟ آیا می‌خواهند فرقه‌ای را سازمان‌دهی کنند؟ فعالیت‌های‌شان را در کارهای اجتماعی متمرکز کنند؟ تا اعتبار را به دست بیاورند؟ کسانی که پایگاه اجتماعی ندارند اگر بخواهند به‌دنبال سازمان بروند، خطرات زیادی خودشان و جامعه را تهدید می‌کند. تا حالا هم به‌صورت رمزی و سری کارهای خود را انجام داده‌اند. از سویی می‌گویند خبری نیست و برنامه‌ای ندارند و از سویی دیگر اخباری می‌رسد که این گسترش‌های سازمانی و تشکیلاتی را دارند. امیدوارم کاری که می‌خواهند انجام دهند شفاف و روشن باشد، همه ما باید از حق همه افرادی که می‌خواهند فعالیت سیاسی کنند دفاع کنیم اما قانون‌مدار شناسنامه‌دار و خیلی شفاف و روشن.

 

*یکی از نقشه‌های اصلی که مخالفان اصلاحات و دولت دارند، جدایی‌انداختن و تفرقه بین بدنه و دولت است، یعنی دامن‌زدن به توقعات و انتظارات و مطالبات و القای این موضوع که دولت روحانی نتوانسته حتی خواسته‌های همراهان خود را برآورده کند. این خط را می‌توان به‌وضوح در سایت‌هایشان دید. برای مثال اگر من در گوشه‌ای یک انتقادی از دولت کنم تیتر می‌زنند، آغاز جدایی اصلاح‌طلبان از دولت! نه اینگونه نیست. باید مواظب باشیم در این دام نیفتیم.

* ما به‌عنوان فعالان سیاسی باید گذشتمان بیشتر از مردم باشد، مردم به‌خاطر مشکلات اقتصادی نمی‌توانند گذشت داشته باشند و نباید هم گذشت کنند اما ما باید تحملمان بیشتر باشد تا فشار بیشتری به دولت نیاید و از کارهای اصلی‌اش بازبماند. اما در طرف مقابل حادثه عجیبی اتفاق افتاده است. این شکاف و اختلافات جدی که در آنها ایجاد شده، اینکه مثلا آقای ولایتی و قالیباف و حداد که همه‌ موضع‌گیری‌شان و تفکرشان یکی بود نتوانستند با هم پیش بروند و ائتلاف کنند واقعا جالب توجه است. ما گمان می‌کردیم بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آنها درس عبرت می‌گیرند اما نه‌تنها عبرت نگرفتند که اختلاف در آنها بسیار شدیدتر و عمیق‌تر شده است. ما نمی‌دانیم باید خوشحال باشیم یا ناراحت! چون به‌هرحال وقتی تنش و اختلاف زیاد می‌شود، رادیکالیسم هم بیشتر می‌شود و همه از این ضرر می‌بینند، ما شاهد پیشرفت و رشد رادیکالیسم کور در جریان اصولگرا هستیم که فقط به خودشان ضربه نمی‌زنند بلکه به همه آسیب می‌زنند.

*ما تمایل داریم مانند جریان اصلاح‌طلبی، طیف اصولگرا هم یکپارچه شود. در انتخابات آینده دو فهرست باشد، یکی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل که می‌توانند با هم کار کنند و دیگری اصولگرایان. اگر اینگونه شود کشور ما یک گام بزرگ برداشته ما هم باید تلاش کنیم. نباید خوشحال شویم که این اختلافات درون جریان اصولگرایی ریشه‌دار شده و آنها را از هم می‌پاشاند، این به‌نفع سیاست‌ورزی در درازمدت نیست. ما باید تلاش کنیم آنها هم اختلافاتشان را کنار بگذارند.

17302

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    محمدرضا خاتمي يك فرد سياسي نيست ضرورتي ندارد كسي كه برادرش رئيس جمهور شد حتما از مطب وارد سياست شود من خاتمي رو قبول دارم ولي اين آقا اشتباهي است، براي خودش و مردم بهتر است كه سياست را كنار بگذارد...
    • نم نمک A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      11 3
      درسته ایشون بیشتر پزشک هست تا سیاستمدار. ولی نباید از نظر دو داشت که حدود 10 سال از نزدیک در جریان امور بوده. بعلاوه مگر باید درس آکادمیک علوم سیاسی خواند تا سیاستمدار شد. این جریان مدرک گرایی بیشتر این جا باب شده است. یه نگاهی که به لیست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بیاندازیم، دکتر روحانی، دکتر قالیباف، دکتر ولایتی و حتی یک نفر هم که دکتر نبود باید مهندس خطاب میشد: مهندس غرضی. خب از اون اول به همه میگفتین آقا.... . ولی تو امریکا یا کشورهای پیشرفته دیگه طرف عملی که تا الان کرده مهمه و راهکارهاش. بیشترین ضربه به این مملکت توسط کسی زده شد که بیشتر از همه به خود پیشوند دکتر چسباند.
    • مهدی IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      19 4
      کسی که قبلا نماینده مجلس بوده سیاسی نیست؟
  • بی نام A1 ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    خاتمی جان, من کشته مرده اون گذشت تو هستم. هههههههه
    • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      14 1
      چيز
  • هادی IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    11 3
    همه ما طرفداران روحانی به او انتقاد داریم ولی برای قضاوت خیلی زوده خاتمی جان ولی مشخص هست که چه کسانی مسبب این انتقادات ما میشوند و چه کسانی این سنگ اندازی ها رو انجام میدن
  • روح الله IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    10 22
    جناب آقای خاتمی من اگر جای شما بودم با این افتضاحی که به بار آوردم اصلا رو نداشتم سرم رو پیش مردم بالا بیارم چه برسه به اینکه حرف هم بزنم.خواهش میکنم شما با این عقبه خرابی که دارید ساکت بشینید مردم خودشون تحلیل سیاسی دارند نمیخواد شما براشون تصمیم بگیرید.من که شکایتت رو به حضرت زهراس کردم ایشا ا... خودشون جوابتو میدن.
  • بی نام A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    11 9
    اين جملش خيلي جالبه : "نمی‌دانم به چه دلیل ارتباط دولت با مردم کم است. یعنی به هر دلیل به مردم نمی‌گوید در طول هشت‌سال گذشته چه زلزله‌ای در عرصه اقتصاد کشور اتفاق افتاده" والا حال ما كه خراب شده از بس هر مشكلي رو گردن دولت قبلي مي اتدازه وهي از 8سال ميگه ...
  • بی نام IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    3 26
    درود بر احمدی نژاد
  • حرف حق IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    4 16
    ایشون برخلاف برادرش ی افراطیست و نبایست دوباره وارد سیاست شود.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    1 13
    احتمال اینکه اصلاح طلب ها و اصولگرا ها یکی بشند زیاده
  • بی نام IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    10 4
    نمیدانم در زمان آقای احمدی نژاد چرا همه کور و کر بودند که حالا اینقدر انتقاد میکنند
  • سیما A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    26 65
    خدا عاقبتمون بخیر کنه................
  • حسن IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    3 6
    چرااعتلاف؟اگرازمردم می خواهیدرای بگیریداعتلاف پیه؟
  • علی اصغر IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    4 23
    سلام.................آقای خاتمی حال همه ی ما خوب است ..............مرغ همسایه ..............گاو مشدی حسن.....................همه خوب هستند.......خواهشمندم از شما با صحبت ها و آمدنتان حال ما را خراب نکنییییییییییییییییییید ...................................... کم از شما و رفیق شفیق شما زخم نخورده ایم ...................... آقا کلا بی خیال سیاست شو که بچه های حزب اله دیگه خواب نیستند .....................
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    3 26
    فتنه گران آرزوی تطهیر خود را به گور خواهند برد
  • فرهاد A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    20 3
    از تحلیل بسیار خوب شما سپاس گذارم، امیدوارم دوباره به سیاست برگردید برایتان ارزوی موفقیت میکنم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    22 2
    درود بر خاتمی سلام بر روحانی
  • علی IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    12 5
    واقعا خجالت آورهیادمون رفته خدمات ایشون درمجلس رو وجلوگیری ازتندرویها درهردوجناح درمجل ششم رووبرادرارجمندش سید بزرگواروخداحفظتون کنه دوستتون داریم..اینها هم که کامنت منفی میزارن حتما کاسبای تحریمن یاازگروهها محترم فشار که چماق کشیو ول کردن فعلا وبه کامنت گذاری روی آوردن...خدا حفظتون کنه
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    7 14
    این هم جزء همونایی هست که در مجلس ششم اعتصاب کردن و به پارلمان آمریکا برای کمک تلفن زدند و اون همه هزینه حیثیتی برای کشور ایجاد کردند یک مشت آدمای خوار و ذلیل و غرب زده که به جز زدن حرفای روشنفکری هیچ چیز از حکومت داری و مشکلات مملکت نمیدونند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    16 4
    خاتمی دوست داریم
  • محمد ایمانی فر A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    15 4
    درود بر خاتمی
  • بی نام SE ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    6 17
    همونقدر كه اين جبهه پايداري با افراطي گري بلاي جان كشور شد ، اين اقايون افراطي هم بلاي جان دولت اصلاحات شدند .. بشين خونه برادر
  • سیدجلال IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    4 21
    اگر اقای خاتمی واقعا متنبه شده ومیخوا ه اشتبا هات زیاد کذشته اش را جبران کنه اولین گام اینه که جریان فتنه 88 را محکوم کنه وحساب خودش واصلاح طلبان غیر افراطی را ازاونا جدا کنه
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    6 2
    چرا نظراتی که با خط سیاسی شما در تضاد هست ثبت نمیکنید ؟؟؟؟
  • ارش IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    3 5
    انتقاد وارده واقعا
  • فانی EU ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    3 1
    باید به این برادران به استعلا حزب الهی واصولگرا سینه چاک چپاولگر ان غارتگر صدها میلیارد دلاری گشور باید گفت جواب الهان خاموشیست