ایسنا نوشت:

بیشتر زنان زیر ۶۰ سال مبتلا به دیابت نوع ۲ به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز دچار خواهند شد.

دکتر فرهاد رجب‌پور با اشاره به جدیدترین مطالعات انجام شده در خصوص رابطه بین جنسیت و بیماری قلبی در افراد دیابتی اظهار کرد: زنان دیابتی که در سنین کمتر از ۶۰سال هستند، نسبت به مردان تا ۴ برابر بیشتر در معرض بیماری قلبی هستند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در شرایط معمول، زنان با احتمال کمتری در معرض بیماری قلبی قرار دارند؛ در مورد تفاوت جنسیتی بین دیابتی‌ها در بیماری قلبی، باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا علت تفاوت بین زنان و مردان مشخص شود؛ همچنین لازم است که پژوهش‌های زیادی به منظور جلوگیری از بیماری قلبی در زنان دیابتی صورت گیرد.

رجب‌پور تصریح کرد: در تحقیقات صورت گرفته ارتباطی بین دیابت و بیماری قلبی در مردان دیده نشده است و این در حالی است که در شرایط معمول، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در مردان بالا است؛ دیابت احتمال بیماری قلبی را در مردان افزایش نمی‌دهد.

مدیر آموزش و پژوهش بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت گفت: سه پژوهش گسترده در این زمینه انجام شد و ۱۰ هزار نفر مورد بررسی قرار گرفتند؛ قابل ذکر است که هیچ کدام از شرکت کنندگان سابقه بیماری قلبی نداشتند.

وی افزود: در هر سه پژوهش، یافته‌ها نشان داد که زنان دیابتی بیشتر از مردان دیابتی در معرض بیماری قلبی قرار دارند و تحقیقات صورت گرفته وجود تفاوت جنسیتی را در رابطه دیابت و بیماری قلبی تایید نمود.

مدیر آموزش و پژوهش بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت گفت: در هر دو گروه، زنان و مردان، این یافته‌ها با تفاوت در چاقی و مشکلات قلبی و عروقی و عواملی دیگر مثل فشارخون بالا، کلسترول و استعمال دخانیات مرتبط نبود.

رجب‌پور اضافه کرد: این تفاوت ممکن است به خاطر عوامل ژنتیکی و هورمونی باشد و همچنین ممکن است به خاطر تفاوت در رفتارها و سبک زندگی بین دو گروه جنسیتی باشد که لازم است درآینده بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =