روزنامه رسالت در سرمقاله خود نوشت:

اقدام دولت برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها وفق تبصره 21 قانون بودجه 93 که ماموریت دارد یارانه‌ها را به نیازمندان بدهد، از طریق خوداظهاری کار درستی نبوده است.
بند "و" تبصره 21 قانون بودجه سال 93 می‌گوید: یارانه نقدی صرفا به سرپرستان خانوارهای متقاضی که به تشخیص دولت، نیازمند دریافت یارانه باشند پرداخت می‌گردد. (مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد) که این رقم از 600 هزار تومان شروع می‌شود تا دومیلیون و 500هزار تومان امتداد می‌یابد.
  ...ممکن است جمعی از مردم فکر کنند یارانه حق آنهاست، لذا خود را مستحق دریافت و مدیریت آن بدانند در حالی که قانون بودجه سال 93 گفته است این حق شما نیست، حق محرومان و مستضعفان و صاحبان درآمدهای خیلی پایین است. دولت در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها باید از حق محرومان دفاع کند و به آن دسته که فکر می‌کنند یارانه حق آنهاست تفهیم کند که او موظف به اجرای قانون است. دولت مسیرهای زیادی برای اعاده این حق داشت، اما آن را نپیمود. یکی از پیشنهادها این بود که دولت برای تشخیص مصداق نیازمندان، نگاهی هم به حساب بانکی اشخاص و گردش مالی بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد، که با واکنش رئیس‌جمهور و مسئولان دولتی روبه‌رو شد و گفته شد حساب‌های بانکی مردم حریم خصوصی آنهاست و دولت وارد این مسئله  نمی‌شود!
در حالی که این سخن نه پایه قانونی داشت و نه با مبانی فقهی می‌خواند و این سخن از سوی رئیس‌جمهور که خود را حقوقدان می‌داند بعید بود. اگر رئیس‌جمهور به این سخن باور دارد که نباید دولت به حساب‌های بانکی افراد سرک کشد و این حساب‌ها حریم خصوصی آنان است، پس چگونه می‌خواهد قانون مبارزه با پولشویی و آیین‌نامه اجرایی مصوب 88 هیئت وزیران را با آن همه اختیارات گسترده که مسئولان ذیربط اجرایی به موجب قانون دارند، اجرا کند؟
اگر این رویکرد در دولت باب شود که حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی حریم خصوصی آنهاست، پس اجرای ماده 5 و 6 قانون مبارزه با پولشویی، بلاموضوع خواهد بود.
17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    6 1
    ما به روزنامه رسالت توصيه ميكنيم براي افزايش اطلاعات خود قوانين بانكي كشور را هم مطالعه فرمايد.
  • بی نام IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    5 1
    اينها هدفشون مخالفته اگه ام دولت بره سر حسابها خودشون تيتر ميزن نقض حريم خصوصي
  • محمد A1 ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    9 3
    مطلب منطقی و صحیحی است. یارانه باید به دست افراد واقعاً نیازمند جامعه برسد؛ حداکثر ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم و نه ۹۳ درصد.
  • بی نام A1 ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    9 3
    آيا دولت موظف است حساب هاي اصلي و فرعي و وابسته و مخفي روزنامه رسالت و اعوان وانصارش را هم كنترل كند؟ قانوني كه از اول اشتباه است از هر طرف هم اشتباه است دارا و توليد كننده و بازرگان چه گناهي كرده كه پول نفت حق مسلمش نيست و بيكار و بيپول چه گلي به سر چه كسي زده كه همه مملكت و داراييش در خدمتش باشند.
  • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    6 2
    چرا به احمدی جونتون از این حرفا نزدین؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    8 2
    شما بهتره بری خلاف های دولت اسبق را جمع آوری کرده و کتاب کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    8 2
    جای جاسوسی کردن از حساب مردم جلو فساد دستگاهی و دولتی را بگیرین. ضمنا پروفسور این روزا واسه دزدا هم نمیصرفه پول دزدی رو تو بانک بزارن
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    11 1
    لطفا حتما حساب بانکی مدیر مسئول روزنامه رسالت بررسی شود
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    10 1
    پس حسابهاي بانكي خالي ميشوند
  • حرف حساب IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    13 8
    اگر دولت بخواهد حسابهای مردم را کنترل کند ؛ شرکتهای خصوصی و افراد متمول سرمایه هایشان را از بانک خارج کرده و در جایی که قابل کنترل نباشد مانند بازار ارز و سکه و در بهترین حالت مسکن تزریق می کنند نتیجه ی آن عدم کنترل نهایی دولت و آشفتگی بازار و افزایش شدید قیمت ارز و حباب قیمت طلا خواهد شد ضمن اینکه آشفته بازار مسکن بیش از پیش آشفته خواهد شد. این مطلب نه احساسی و نه سیاسی بلکه یک واقعیت محرز و اصل ساده اقتصادی است که هر فرد آگاه در امور اقتصادی بخوبی آن را می داند. لطفاً درخصوص چیزی که از آن اطلاعی ندارید نظر ندهید.