فارس نوشت:

دبیر اجرایی نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران گفت: یکی از پروژه‌های جاری مرکز ملی تحقیقات مغز، اندازه‌گیری قشر مخ است که برای پایش بیماری پارکینسون و آلزایمر کاربرد دارد.

به نقل از مرکز تحقیقات نقشه برداری مغز،‌ علی یونسی گفت: اکنون می‌توان با بهر‌ه‌گیری از تکنیک‌های جدید بدون آنکه آسیبی به مغز وارد شود عملکرد ساختاری آن را نظیر فعالیت الکتریکی، مغناطیسی یا میزان مواد شیمیایی پایش کرد. در واقع این امکان فراهم شده تا بدانیم هر بخش از مغز چه کاری انجام می‌دهد و هر کدام در چه حیطه‌ای فعالیت می‌کنند.

وی درباره کارکرد این رشته در تشخیص و درمان بیماری‌های مغزی اظهار کرد: نقشه‌برداری مغز در تشخیص، درمان و پایش بیماری‌ها کاربرد موثری دارد. به عنوان مثال موضوعاتی از قبیل اینکه چگونه می‌شود مغز را تقویت کرد و عملکرد حافظه یا یادگیری را بهبود داد، از طریق نقشه‌برداری مغز قابل بررسی است.

به گفته دبیر اجرایی نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران، آلزایمر، پارکینسون، مولتی اسکلروزیس، ام‌اس، صرع و تشنج از جمله بیماری‌هایی هستند که نقشه‌برداری مغز می‌تواند به کمک آن‌ها برود.

یونسی با بیان اینکه نقشه‌برداری مغز، رشته‌ای نوپا و جدید است گفت: سال گذشته دولت آمریکا ۱۰۰ میلیون دلار برای این امر در نظر گرفته و وعده داده ظرف پنج سال آینده این اعتبار را افزایش دهد. اتحادیه اروپا نیز مبالغ قابل توجهی را برای توسعه این رشته در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: در ایران نیز مرکز ملی تحقیقات نقشه‌برداری مغز از حدود ۳ سال گذشته راه‌اندازی شده است و در تلاشیم همپای کشورهای دیگر پیش برویم.

دبیر اجرایی نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران به اعلام مهمترین پروژه‌های مطالعاتی این مرکز پرداخت و گفت: یکی از پروژه های جاری مرکز ملی تحقیقات مغز، اندازه‌گیری قشر مخ است که برای پایش بیماری پارکینسون و آلزایمر کاربرد دارد. پروژه دیگر مربوط به سنجش ارتباط خصایص ژنتیکی فرد با استعداد ابتلا به آلزایمر است. از این طریق می‌توان افراد در معرض خطر آلزایمر را تشخیص داد تا بتوانیم زودتر از بروز و عود آن جلوگیری کنیم.

به گفته یونسی علت دقیق ابتلا به آلزایمر هنوز مشخص نشده است.

دبیر اجرایی نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران که ۱۶ تا ۱۸ اردیبهشت در تالار عدالت دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود، هدف از برگزاری این همایش را آگاهی و بروز رسانی اطلاعات پزشکان و محققان علوم اعصاب و دیگر رشته های مربوطه درباره جایگاه نقشه برداری مغز به عنوان رشته ای از علوم اعصاب دانست.

وی از حضور ۱۰ سخنران از اساتید برجسته نقشه برداری مغز از کشور های انگلستان، فنلاند، دانمارک، هلند و آلمان خبر داد.

وی گفت: متخصصان علوم اعصاب، جراحان اعصاب، متخصصان مغز و اعصاب، روانپزشکان، رادیولوژیست ها، روانشناسان، متخصصان فیزیک پزشکی، مهندسی پزشکی و مدیکال انفورماتیک و کلیه علاقهمندان مربوط به تکنیک های فوق گروه هدف این همایش هستند.

یونسی افزود: شرکت کنندگان می‌توانند از ۱۲ امتیاز بازآموزی همایش استفاده نمایند. همچنین تا کنون بیش از 50 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =