ایسنا نوشت:

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از شروع خارج‌سازی بزرگترین مغروقه موجود در آبراه اروند خبر داد.

عادل دریس گفت: این مغروقه بزرگترین شناوری است که در طول جنگ تحمیلی مقابل اسکله خانیان بندر خرمشهر از چند نقطه مورد اصابت موشک قرار گرفته و به صورت عرضی و کامل در بستر رودخانه اروند غرق شده و فقط قسمتی از دکل‌های آن قابل مشاهده است.

دریس ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و مذاکره با مالک کشتی، پیمانکار مربوطه انتخاب و مراحل اولیه این پروژه آغاز شد.

وی با اشاره به موقعیت حساس این مغروقه و محاسبات روآبی و زیرآبی سخت و پیچیده اما دقیق توسط غواصان در آب بسیار گل‌آلود اروند افزود: این مغروقه از نوع جنرال کارگو با ابعاد تقریبی به طول ۱۶۴، عرض ۲۱ و ارتفاع ۱۳ متر است که تیم عملیاتی پروژه موفق شده برخی قطعات سبک آن را جداسازی و به خشکی انتقال دهد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار کرد: با خارج‌سازی بزرگترین مغروقه اروندرود و لایروبی محدوده مربوطه، ضمن ارتقای ایمنی مقابل اسکله‌های بندر خرمشهر، امکان پهلودهی شناورها به میزان دو پست اسکله به طول ۲۶۷ متر فراهم خواهد شد.

تا کنون ۲۵۹ فروند از مغروقه‌های به جا مانده از جنگ تحمیلی در رودخانه‌های اروند و کارون شناسایی شده که از این تعداد ۱۳۹ فروند مغروقه شامل ۱۱۶ فروند در کارون و ۲۳ فروند در اروند توسط اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر و مالکان خارج‌سازی و پروژه شناورسازی دو فروند مغروقه دیگر نیز در اروند در حال اجراست.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    13 14
    تکلیف میلیون ها آبزی که در اون کشتی لانه کردن چی میشه؟
    • ميم الف IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
      16 2
      بايد توجه داشت كه اروند يه رودخانه آب شيرينه و كلوني هاي مرجاني مثل خليج فارس اونجا وجود نداره بنابراين خارج كردن اين كشتي ها آسيبي به جانداران اونجا نميرسونه
  • سعید A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    15 0
    چند سال از جنگ و درگیری در اروند و کارون میگذره؟؟ هنوز نزدیک نصف مغروقه ها باقی هستند که البته احتمالا تا حالا کم دردسرترها و دم دسنیهاش را خارج کردند . واقعا دارند چ میکنند این مدیران؟؟