سالن خلیج فارس با محوریت بازتاب اسناد تاریخی و بین المللی در ارتباط با این منطقه استراتژیک به عنوان یکی از بخش های مهم نمایشگاه بیست و هفتم کتاب تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین علی جنتی صبح امروز که به نام روز کتاب پژوهان و کتابداران نامگذاری شده است با حضور در این غرفه ضمن بازدید از بخش های مختلف، این بخش را گشود.

سالن خلیج فارس مشتمل بر بخش های تاریخی، عکس و اسناد، کتاب و پایان نامه های مرتبط کار خود را در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آغاز می کند.

این سالن مشتمل بر بخش های نمایشگاهی، نقشه های تاریخی خلیج فارس (که از دوران گذشته به زبان های مختلف به چاپ رسیده)، معرفی جاذبه های توریستی، تاریخی، اقلیمی و زیست محیطی خلیج فارس، پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، اسناد و مدارک تاریخی و اطلس خلیج فارس در آیینه اسناد است.

همچنین نمایش آثار حجمی با موضوعات مختلف خلیج فارس، نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنری استان های ساحلی خلیج فارس و نمایش فیلم های مستند تاریخی مرتبط با خلیج فارس از دیگر برنامه های این سالن است.

برگزاری همایش های علمی که طی آن صاحب نظران، اندیشمندان و سفیران در زمینه های گوناگون مرتبط با خلیج فارس به سخنرانی خواهند پرداخت از دیگر برنامه های این سالن در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب است.

از دیگر بخش های این سالن می توان به اسناد به نمایش گذاشته نشده همچون سند اجاره کنسولگری بریتانیا در بوشهر که در آن مهر کنسولگری پرشین گلف ذکر شده، ارائه یک بسته کبریت که در حدود 80 سال قبل در چکسلواکی تولید شده و نام خلیج فارس در آن ذکر شده است و نقشه چاپ آلمان که در آن نام خلیج ایران آورده شده است، اشاره کرد.

سالن خلیج فارس همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مساحتی حدود 300 متر از 10 تا 20 اردیبهشت در طبقه دوم شبستان مصلی امام خمینی (ره) پذیرای بازدید کنندگان خواهد بود.

فعالیت بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 20 اردیبهشت ماه جاری در مصلی تهران ادامه دارد.این نمایشگاه در فضایی به وسعت 125 هزارمتر مربع برپا شده و حدود 3 هزار ناشر داخلی و خارجی بیش از398 هزار عنوان کتاب را عرضه می کنند.

ناشران بسیاری از کشورهای آلمان، فرانسه، ترکیه ، ژاپن، ونزوئلا، مکزیک، روسیه، قطر، سوریه، کویت، عمان، لبنان، آذربایجان، ارمنستان و چین در این نمایشگاه حضور دارند.

در این نمایشگاه 4500 غرفه کتاب در نظر گرفته شده است و ناشران عمومی، آموزشی، دانشگاهی، کودک ونوجوان، بین المللی،عربی، ارزی و ریالی وغیره حضوردارند. غرفه های نمایشگاه در داخل شبستان و فضای محوطه مصلای امام خمینی (ره) برپا شده است.

علی جنتی همچنین در حاشیه بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران اظهارداشت: امسال غرفه ای با عنوان خلیج فارس در این نمایشگاه اختصاص داده شده که در نوع خود کار تازه ای به شمار می رود.

وی گفت: هدف از ایجاد این غرفه آشنایی بازدیدکنندگان با حوزه خلیج فارس، نقشه های تاریخی خلیج فارس که برخی به 500 سال قبل بازمی گردد می باشد که در تمامی این نقشه ها نام خلیج فارس به زبان های مختلف ذکر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همچنین یکی دیگر از اهداف این غرفه آشنایی بازدیدکنندگان با سنت ها و آیین هایی است که در حوزه خلیج فارس و استان های ساحلی خلیج فارس وجود دارد.

جنتی خاطرنشان کرد: با توجه به این که تلاش هایی که در کشورهای جنوبی خلیج فارس و چه در خارج از منطقه صورت می گیرد تا تمام نام های جعلی را بر ملت های منطقه تحمیل کند، راه اندازی این غرفه اقدامی بسیار شایسته به شمار می رود.

وی در ادامه یادآور شد: بنده فقط بخش ناچیزی از نمایشگاه را بازدید کردم انشاالله سعی خواهم کرد تا روزهای آتی نیز از سایر غرفه های نمایشگاه کتاب بازدید کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: معتقدم حضور ناشران در بخش های خصوصی و عمومی بوده و حضور ناشران خارجی هم مطلوب ارزیابی می شود.

جنتی گفت: با توجه به گزارش هایی که ارسال شده استقبال مردمی نسبت به این نمایشگاه خوب بوده و بیش از سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است. 

** ترجمه 20هزار عنوان کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که تا به حال 20 هزار عنوان کتاب ترجمه شده است، حدود 8 هزار کتاب در بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب در معرض علاقه مندان قرار دارد.

وی اظهار داشت: ترجمه کتاب یکی از اقدامات اساسی بعد از انقلاب برای صدور فرهنگ ایرانی اسلامی است.

وی گفت: ایران سرزمینی دارای قدمت و تمدن کهن است و برای انتقال این فرهنگ ایرانی اسلامی خویش راهی به غیر از ترجمه آثار نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید در این راستا ترجمه های فاخر و دقیقی داشته باشیم که فرهنگ ناب ایرانی اسلامی خویش را به درستی به جهانیان معرفی کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگار شبکه نسیم سیما اظهار کرد: بنده اهل طنز هستم اما فرصت زیادی در این راستا ندارم تا کتاب طنز بخوانم.

جنتی خاطرنشان کرد: مقوله طنز جزو مواردی است که برای تنفس و زندگی بشر نیاز است تا دچار افسردگی نشود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد توصیه شما به شبکه گفت: امیدوارم هیچگاه گزینشی برخورد نکنید و دقیقا مطالب عنوان شده را پخش کنید چرا که این آزادی کنونی ما ارزشمند بوده و باید پاسدار آن باشیم.

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =