فارس نوشت:

مقامات ایرانی اعلام کردند شرط ورود برنج هندی به کشور داشتن استانداردهای لازم از جمله عدم آلودگی به ارسینک و تراریخته نبودن است.

به نقل از ترند، با اصرار تهران صادر کنندگان برنج هندوستان باید محصول خود را تحت گواهی استانداردهای مختلف جهانی در آورند،‌ به همین دلیل میزان صادرات برنج باسماتی هندوستان به ایران از ژانویه سال ۲۰۱۴ به شدت کاهش یافته است.

صادرات برنج باسماتی به ایران در سال مالی ۲۰۱۴، حدود ۴۰ درصد کل صادرات هند به ایران را که عمدتا غلات بوده است شامل می‌شود.

اما بر اساس اعلام انجمن صادر کنندگان برنج هندوستان، صادرات برنج باسماتی که ۱۳۰ هزار تن در ژانویه ۲۰۱۴ بود به ۸۹ هزار تن در فوریه و ۵۵ هزار و ۲۱۰ هزار تن در ماه مارس رسید.

منابع وزارت بازرگانی هندوستان گفتند: مقامات ایرانی از صادرکنندگان هندی خواسته‌ا ند از ژانویه سال ۲۰۱۴ اسناد ایزو ۲۲۰۰۰ را برای برنج‌های صادراتی منطبق کنند زیرا این گواهی مدیریت سلامت غذا و حفاظت بسته‌بندی و همچنین در کنار آن محصولات تراریخته را کنترل می‌کند.

یک مقام مسئول در وزارت بازرگانی هند گفت: «ما هیچ مسئله‌ای با مذاکره با مقامات ایرانی نداریم اما اینکه بخواهیم اسناد آژانس‌های مختلف را بگیریم کاری زمانبر است.»

ویجی ستیا رئیس صادرکنندگان برنج باسماتی گفت: «احتمالا واردات این نوع برنج به ایران در سال مالی جدید کاهش بیشتری یابد.»

وی گفت: «ما تلاش می‌کنیم با آموزش کشاورزان و صادرکنندگان در باره حد مجاز ماده آرسنیک در برنج این مشکل را برطرف کنیم.»

ترند، به دلیل تمایل مردم ایران به برنج‌های معطر و دانه بلند ایران وارد کننده عمده برنج از هندوستان است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    باعث سعادت