نسیم نوشت:

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی روز گذشته آغاز به کار کرد که ظاهرا هنوز بسیاری از ناشران خود را برای این رویداد بزرگ فرهنگی کشور آماده نکرده‌اند؛ البته آنچه در این میان خودنمایی می‌کند، عقب ماندن ناشران بخش الکترونیک از سایر ناشران است؛ به طوری که هنوز ناشران این بخش در حال آماده‌سازی غرفه‌ها و کارهای اولیه خود هستند.

با این حال جمعیت نسبتا زیادی از ساعت ۹:۳۰ پشت درهای مصلی منتظر بودند تا بتوانند در اولین ساعات اولین روز نمایشگاه خود را به آن رسانده و کتاب‌های مورد نظر خود را تهیه کنند. البته مسئله‌ای که در این میان بیش از هر چیز دیگر خودنمایی می‌کرد، نبود خودروهای ون به منظور جابه جایی مسافران بود که گلایه عده زیادی از بازدیدکنندگان را به همراه داشت؛ با این حال بودند افرادی که از این مسئله به دلیل خلوت بودن مسیرهای تردد ابراز خوشحالی می‌کردند.

خلوت بودن غرفه‌های اطلاع‌رسانی از جمله مسائلی است که قطعا در روزهای آینده هرگز شاهد آن نخواهیم بود؛ با این حال کند بودن سیستم‌های این غرفه‌ها باعث شد تا مراجعه‌کنندگان که خوش‌شانسی‌شان به بدشانسی تبدیل شود و مدت زمان زیادی را به منظور پیدا کردن ناشر مورد نظر خود در این غرفه‌ها بمانند.

از هر چیز بگذریم، از مسئله عدم هماهنگی اطلاعات غرفه‌های اطلاع‌رسانی با واقعیتی که در غرفه‌ها وجود دارد، نمی‌توان گذشت. به عبارت دیگر کم نبودند افرادی که اطلاعات کتاب و ناشر مورد نظر خود را از غرفه اطلاع‌رسانی می‌گرفتند ولی وقتی به غرفه مراجعه می‌کردند، متوجه می‌شدند که اسم غرفه با آنچه که مامور اطلاع‌رسانی به آن‌ها گفته، متفاوت است و همین مسئله باعث شده بود که این دسته از افراد به جای مراجعه دوباره به غرفه‌های اطلاع رسانی، از طریق پرسش از مسئولان سایر غرفه ها به دنبال انتشارات مورد نظر خود بگردند.

نکته غم‌انگیز بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب که هر ساله نیز تکرار می‌شود، بحث تهویه و روشنایی است که ظاهرا اصلا قصد ندارد دست از سر ناشران به خصوص ناشرانی که بیرون از شبستان هستند، بردارد. این در حالی است که تنها یک روز از نمایشگاه گذشته و هنوز جمعیت زیادی برای بازدید به نمایشگاه نیامده‌اند. همین مسئله باعث شده که ناشران بخش دانشگاهی، بین‌الملل و کودک و نوجوان از الان از مسئله تهویه گلایه داشته باشند؛ چرا که خود بهتر از دیگران می‌دانند با افزایش جمعیت وضعیت بدتر خواهد شد.

مسئله دیگری که باعث سردرگمی و کلافگی بازدیدکنندگان از نمایشگاه شد، از کار افتادن کارت‌خوان‌ها است؛ این مسئله باعث شده بود تا حتی عده‌ای از مردم از خرید کتاب منصرف شوند؛ البته این مسئله بیشتر در بخش بین‌الملل نمود پیدا کرده بود؛ چرا که با توجه به روز نبودن کتاب‌های اکثر ناشران این بخش، بازدیدکنندگان تمایلی به معطل ماندن برای خرید کتاب‌ها نداشتند.

در شبستان مسئله‌ای که بیش از همه خودنمایی می‌کند، نبود تابلوهای راهنما در برخی از راهروها است؛ این مسئله باعث شده تا بازدیدکنندگان مجبور شوند بیشتر وقت‌شان را به دنبال انتشارات مورد نظر در راهروهای شبستان تلف کنند.

با تمام کاستی‌هایی که در روز آغاز نمایشگاه کتاب به چشم می‌خورد، ولی حضور ماموران آتش نشانی، نیروی انتظامی و نیروهای امدادی آرامش خاصی را به بازدیدکنندگان داده تا با خیال راحت‌تری به گشت و گذار و طبیعتا خرید کتاب‌های مورد نیاز خود بپردازند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    8 2
    آخر متن سعی شده نکته‌ی مثتبی هم گفته بشه که کسی نگه فقط منفی‌بینی کردین؛ ینی تو نمایشگاه به این عظمت، فقط حضور پلیس و نیروهای امدادی به چشمتون نکته مثبت اومده؟ هیچ کاری که به خود وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی مربوط باشه، نکته مثبت محسوب نمی‌شد؟ واقعا این خبرگزاری نسیم و تسنیم و فارس چیه برنامشون؟؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
      2 0
      شما برو نکات مثبتش ببین بیا بگو نکات منفی ای که جا موند وضعیت چادرهایی که به عنوان سالن دانشگاهی میزنن که قشنگ میری تو سونا