مهر نوشت:

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه فعالیت شوراها مهم ترین ملاک برای هدایت عمومی شهرداری است، گفت: در واقع شوراها نقش واسطه ای میان مردم و مدیریت شهری دارند که این وظیفه مهمی برای اعضای شورا به شمار می رود و اگر شوراها وظیفه سخت افزاری را بر عهده بگیرند سم مهلکی برای آن ها به شمار می رود.
محمد حقانی با اشاره به روز شوراها (9 اردیبهشت ماه) به عملکرد شوراهای شهر تهران در چهار دوره گذشته اشاره کرد و گفت: در طول 14 تا 15 سالی که از فعالیت چهار دوره شورای شهر گذشته است در مجموع می توان گفت فعالیت شوراها به ویژه شورای شهر تهران، تجربه مثبتی در فرایند مدیریت شهری بوده و عملکرد خوبی داشته است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به عملکرد شورا در دوره اول گفت: شورای شهر در دوره اول خود آغاز یک تجربه کم سابقه بود که پس از انقلاب اسلامی بر اساس قانون اساسی باید شکل می گرفت و بندهای آن طبق قانون اساسی تشکیل شد، اما در این دوره عوارضی به دنبال خود داشت که ناشی از عدم انطباق مدل حکومت محلی در پیوند با حاکمیت ملی بود به طوری که با فعالیت شوراهای شهر یکسری از وظایف دولت گرفته شده و به شوراها واگذار شد.

او گفت: برخی از دغدغه های شورای شهر در دوره اول ناشی از عدم تطبیق پذیری مسئولیت ها بود. این تصور که شورای شهر در دوره اول خود، شورای منازعات سیاسی بود و شورای دوم و سوم پرهیز از سیاست بود، صحیح نیست. در دوره اول اعضای شورای شهر حکومت شورایی و محلی را به عنوان یک تشکیلات مردمی تعریف کردند و از آنجا که در شورای دوم و سوم مشکلات شورای اول به خوبی درک شده بود، اعضا به دنبال تقویت و تعامل بودند.

حقانی در ادامه با اشاره به فعالیت شورای شهر در دوره چهارم گفت: شورای چهارم نیز از روند تعامل در مدیریت شهری و سایر بخش ها تبعیت می کند که این یک وظیفه مهم است و فعالیت شورا در این مرحله برای ارتقای عقلانیت و تخصصی بودن است.

او با بیان اینکه افزایش باور مردم نسبت به فعالیت شوراهای شهر ضرورت دارد، گفت: در واقع برابر سازی تکالیف با مسئولیت های محوله در حوزه مدیریت و روشن سازی و اغنای مردم در بخش انتظارات محیط زندگی شهر انتظاراتی است که مردم از شورا دارند و باید برای تحقق این امر اعتمادسازی صورت گیرد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه فعالیت شوراها مهم ترین ملاک برای هدایت عمومی شهرداری است، گفت: مسئولان در شهرداری به لحاظ ساختاری و سازمانی که اختیارات گسترده ای دارند باید عملکرد خود تحت نظارت شورا ببینند و در این صورت مدیریت شهری ارتقا میابد و مردم را به خواستگار خودشان می رساند. در واقع شوراها نقش واسطه میان مردم و مدیریت شهری دارند که این وظیفه مهمی برای اعضای شورا به شمار می رود.

حقانی ادامه داد: شهرداری ها بیشتر نقش مدیریت فیزیکی شهر را بر عهده دارند و در واقع بیشتر به کارهای سخت افزاری می پردازند. اگر شوراها وظیفه سخت افزاری شهری را بر عهده بگیرند سم مهلکی برای آن ها به شمار می رود، شوراهای شهر وظیفه ای فراتر از نفش فیزیکی دارند که همان نقش نظارتی آن ها است باید ایفا شود. رسالت شورا بیش از این هاست. شورا باید در مردم اعتماد سازی کنند و باید به دنبال آن باشد که تنش ها را کم کنند و نقش پدرانه شورای شهر به شهرداری را طوری فراهم کنیم که همدلی بین شورا و دولت و شهرداری به وجود آید.

45231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =