فارس نوشت:

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران از محله تاریخی عودلاجان تهران بازدید و در حاشیه آن گفته است که ۱۰۰ خانه تاریخی در این محله شناسایی و خریداری می‌شود تا خودش، معاونان و مدیران شهرداری تهران در آن‌ها ساکن شوند.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران پس از سه دوره مدیریتی بر مسند شهرداری تهران، به قلب بافت تاریخی تهران و محله عودلاجان رفته است. شهردار تهران (۳۰ فرودین ماه) در سکوت خبری از محله تاریخی عودلاجان و روند مرمت بازارچه عودلاجان بازدید کرد.

این بازدید در حدود ساعت ۲۰ و زمانی صورت گرفت که تمامی مغازه‌ها به دلیل تاریک شدن هوا و نا‌امن بودن بازارچه عودلاجان تعطیل شده بود و بنا به گفته مردم محلی، تنها سه نفر از مدیران شهرداری او را همراهی می‌کردند. هرچند که با وجود تعطیلی مغازه‌های راسته بازارچه عودلاجان، تعدادی از ساکنان بازارچه هنگام مشاهده شهردار تهران با او به بیان درد و دل‌های چندین ساله خود پرداختند.

شهردار تهران پس از بازدید سر زده خود از بازارچه عودلاجان، به کوچه قائم مقام در خیابان پامنار رفت و از وضعیت زمین‌های بنیاد تعاون که در سال‌های گذشته تخریب شده بود، بازدید کرد. در دوران ریاست قالیباف بر مسند نیروی انتظامی کل کشور و با همکاری محمود احمدی‌نژاد شهردار وقت تهران، بخش عمده‌ای از خانه‌های تاریخی و ارزشمند محله عودلاجان توسط بنیاد تعاون خریداری و به بهانه این‌که این خانه‌ها مرکز حضور معتادان است تخریب شد. اگر چه این تخریب‌ها پس از مدتی آسیب‌های اجتماعی را به صورت علنی وارد محله کرد. معتادان امروز در راسته‌های پر رفت و آمد و در زمین‌های مخروبه عودلاجان به صورت علنی دیده می‌شوند و آسیب‌های اجتماعی این محله دو برابر دهه ۷۰ شده است.

بازدید شهردار تهران از بافت تاریخی تهران و رسیدگی به وضعیت آثار تاریخی پایتخت خواسته‌ای بوده که از ابتدای حضور محمد باقر قالیباف در شهرداری همیشه از سوی فعالان میراث فرهنگی مطرح شده است. هنرمندان، فعالان و خبرنگاران اصحاب رسانه در دوره دوم مدیریتی محمد باقر قالیباف، سه بار دست به قلم شدند و از شهردار تهران خواستند تا خانه اتحادیه معروف به دایی جان ناپلئون را حفظ کند و ساخت و ساز‌های لاله زار را متوقف کند که بی پاسخ ماند.

بر اساس گفته‌های مردم محلی و شنیده‌های کمیته خانه‌های تاریخی تهران از شهرداری تهران، محمد باقر قالیباف در این بازدید اعلام کرده است که یکصد خانه تاریخی توسط شهرداری منطقه ۱۲ در محدوده محله عودلاجان و بافت تاریخی تهران شناسایی و خریداری شود تا معاونان و مدیران ارشد شهرداری تهران در آن‌ها ساکن شوند. از سویی او گفته است که به عنوان اولین نفر از مجموعه شهرداری تهران در بافت تاریخی عودلاجان ساکن می‌شود.

وی در این بازدید تاکید کرده که هویت بافت تاریخی تهران باید حفظ شود و باید سعی کنیم که هویت به محلات قدیمی بازگردد.

گویی قالیباف سعی دارد نقدهای وارد شده در دوره‌های مدیریتی گذشته را در این دوره چهار ساله جبران و خانه‌های ارزشمند و زمین‌های تحت مالکیت بنیاد تعاون را تملک کند.

شاید دلیل این حرف حضور مرتضی طلایی حامی قالیباف در شورای شهر تهران است که در برنامه بازدید اصحاب رسانه از خانه اتحادیه در ششم آبان سال گذشته آن‌ها را همراهی کرد. مرتضی طلایی در این برنامه قول داد تا خانه اتحادیه را خریداری کنند و این قول با تصویب مصوبه یک فوریتی در شورای اسلامی شهر تهران، عملیاتی شد. از سوی دیگر صحبت‌های اخیر معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و شهردار منطقه ۱۲ مبنی بر حفظ بافت تاریخی تهران نیز نشان از این واکنش شهردار تهران در مقابل نقدهای منتقدان مبنی بر تخریب هویت تاریخی شهر توسط شهرداری تهران است.

حال باید دید سخنان پنجاه و هفتمین شهردار تهران عملیاتی می‌شود یا خیر و آیا با ورود قالیباف به محله عودلاجان، زندگی سلب شده از بافت تاریخی تهران باز می‌گردد؟

بنا به گفته محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور، امروز شاهد هستیم با سرمایه‌گذاری روی بافت تاریخی کاشان، اصفهان و یزد و آمدن هتل‌ها و مراکز تجاری به بافت‌های تاریخی با حفظ اصالت تاریخی بنا‌ها، زندگی به این محلات بازگشته و قیمت مسکن در این مناطق، از مناطق شمالی شهر‌ها بیشتر شده است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    12 2
    یعنی بافت تاریخی خریداری شود؟؟ اونم توسط شهرداری؟ چه شود؟ پاساژ و برج و این چیزا.....
  • رهگذر A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    16 2
    ما که عادت کرده ایم با شنیدن اینجور خبرها، بلافاصله به کل قضیه مشکوک شویم. مدیونین اگه فکر کنین ما به مسوولین اعتماد نداریم یا حرفشونو باور نداریم از من گفتن
  • ميلاد IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    11 4
    شما شك نكن يه عتيقه اى چيزى اون زيره ميخان خاليش كنن شبام بر ميگرده پيش زنو بچش بالا
  • آنلاین A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    7 18
    پذیرش نقدهای منتقدان نشان دهنده ی اعتماد به نفس و مدیریت صحیح آقای قالیباف است.
  • کارمند FI ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    4 0
    چه می شد یک هم برای من کارمند می خرید و من با کمال میل در همان جا همسایه اقای قالیباف می شدم ؟