وقتی رئیس فراکسیون اکثریت مجلس شورای اسلامی در برنامه 90 از این می گوید که مجلسی ها موافق حضور نمایندگان در هیات رئیسه باشگاه ها نیستند ، پیامی روشن است برای وزیر ورزش. اینکه زیر بار فشارها برای تعیین اعضای هیات مدیره تیم ها نرود.

فرهاد عشوندی: وزارت ورزش برای انتخاب اعضای هیات مدیره استقلال زیر فشار است. وزارتخانه ای که روز تاسیس آن خیلی از نمایندگان منتقد درباره اش می گفتند:« با تبدیلش از معاونت ریاست جمهوری به وزارتخانه ، وزیر باید هر روز به خاطر یک مدیرکل تربیت بدنی پاسخگو باشد » حالا با چالشی بزرگ روبرو شده است.

در عمر دو ساله اش ، یک بار وزیرش به دلیل انتخاب چند مدیرکل استانی تا پای استیضاح پیش رفت. 3 وزیر پیشنهادی دولت جدید از نمایندگان رای اعتماد نگرفتند و چندبار این شایعه مطرح شد که گروهی به اسم واسطه با وزرا دیدار داشتند و مدعی شدند بعضی از نمایندگان خواهان حضور در هیات رئیسه فدراسیون ها یا هیات مدیره بعضی از تیم ها هستند. ادعایی که البته در حد شایعه باقی ماند و نه وزیر پیشنهادی جرات کرد به صورت رسمی بیانش کند و نه نمایندگان زیر بارش رفتند.

نمایندگان زیادی هنوز در حوالی دستگاه های اجرایی ورزش هستند. ورزش این قدر برای نمایندگان مردم جذاب است که فراکسیونش 200 نماینده داشته باشد. آن هم از 290 نفر کل مجلس. برای این یک فراکسیون البته رنگ ها و حزب ها هم کنار می روند.

وزارت ورزش بعد از ایجاد تغییرات در هیات مدیره پرسپولیس می خواهد وارد بحث هیات مدیره استقلال شود. جایی که از دیرباز در قرق نمایندگان مجلس یا چهره های سیاسی بوده است. وزارتخانه اما این بار می خواهد هیات مدیره ای غیر سیاسی برای این تیم ها بگذارد. آنها در پرسپولیس غیر از «حمیدرضا سیاسی» که یک بیزنس من است و فامیلی سیاسی دارد ، هیچ عضو سیاسی دیگری ندارد. در استقلال اما شرایط متفاوت است. مقداد نجف نژاد رئیس هیات مدیره است. او ریاست فراکسیون ورزش مجلس را بر عهده دارد. وزیر ورزش رایی میلی متری برای رسیدن به صندلی وزارت کسب کرده و مقداد یک وزنه تعیین کننده در مناسبات مربوط به وزارت ورزش در مجلس محسوب می شود.

هفته قبل بحثی کلی درباره عملکرد و هزینه های استقلال مطرح می شود. یکی از این بحث ها ،بحث بر سر 10 میلیارد تومانی بود که مدیریت علی فتح الله زاده به حساب بودجه مصوب در مجلس برای استقلال دستور هزینه کردش را می پردازد. این تصمیم بر اساس اطلاعاتی گرفته می شود که رئیس هیات مدیره در اختیار اعضا گذاشته. البته این یک سوء برداشت از قانون بوده،چون این تیم ها بر اساس قانون باید 10 میلیارد تومان درآمدزایی می کردند ، این پول به حساب خزانه ریخته می شده و بعد به چرخه باشگاه می آمده و یعنی باید سقف هزینه کرد این تیم ها 10 میلیارد تومان می شده اما ...

وزارت ورزش به دنبال تغییر است . آنها اما گزینه های زیادی روی میز ندارند. گروه نجف نژاد ، امیدوار رضایی و علی انصاری جدی ترین گروهی هستند که حاضر به هزینه شده اند با این وجود وزارت می خواهد مثل پرسولیس دایره بسته افراد دور تیم را بشکند. در دل این پیچیدگی و دلهره وزارت ورزش ناگهان ، رئیس مرکز پژوهش های مجلس روی خط برنامه 90 می آید و می گوید:« ما مخالف حضور نمایندگان در هیات مدیره تیم ها هستیم. می دانیم وزیر ورزش زیر فشار است. آقایان سیاسی بگذارند ورزشی ها ورزش را اداره کنند.»

این یعنی پالسی مثبت به وزیر ورزش. اینکه رئیس فراکسیون اکثریت اصولگرای مجلس به وزیر اطمینان می دهد از طرف مجلس فشاری روی وزارتخانه نیست. اما آیا واقعا سهم خواهی از سوی نمایندگان مجلس اتفاق افتاده است؟ سید مهدی هاشمی نماینده مردم تهران در این باره به خبرآنلاین می گوید:« من این حرف را خیلی قبول ندارم که نماینده ای فشار بیاورد اما نمی توانم هم ردش کنم . بالاخره از جاهای مختلفی این فشارها هست. مگر خود دولت فشار نمی آورد که قلانی در هیات مدیره باشد. ممکن است که نمایندگان هم توصیه ای کرده باشند.»

هیات مدیره جدید استقلال تا هفته آینده تعیین می شود. اگر وزارتخانه بتواند سرمایه گذار جدیدی پیدا کند، شانس حضور انصاری در این تیم کم می شود ، امیر خادم گفته تمام تلاش شان را می کنند که هیات مدیره استقلال غیر سیاسی باشد. این حرف یعنی نباید نماینده مجلسی در ترکیب هیات مدیره باشد اما هنوز هم نجف نژاد جدی ترین گزینه برای حضور در هیات مدیره آبی هاست و تقریبا همه اعضای فعلی هیات رئیسه با سمت های شان خداحافظی می کنند!

اینکه وزیر ورزش به دنبال هیات مدیره ای مثل پرسپولیس است را هیچ کس نمی تواند کتمان کند. اینکه وزارت ورزش برند تجاری باشگاه را یکسال اجاره دهد اما اعضای هیات مدیره در اختیار گروه مدیریتی ورزش کشور باشد.

4141

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    36 75
    ساکت مدیرعامل شود.....
    • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      27 6
      لنگی ها تو خبری که بهشون مربوط نیست دخالت نکنن
    • میرزا A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      13 10
      قریب.....
    • بی نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      6 2
      فقط کافیه از فشار دولت خارج شود
  • ایرانی IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    6 37
    مگه استقلالم خواهان داره آخه خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • بی نام EU ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 7
    بله تفاوت اصلی هم اینجا بود که استقلال راحت تر بود. تبعیض ها رو از همین حرف ها باید استخراج کرد..
  • بی نام A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    5 1
    "مگر خود دولت فشار نمی آورد که قلانی در هیات مدیره باشد" چه ربطی داره آقای نماینده؟ فعلا مالک این دو تیم درست یا غلط دولت و وزارت ورزش هست و خودشون باید اعضای هیات مدیره رو انتخاب کنند و این اسمش فشار نیست ولی ورود نماینده ها به ورزش نباید با فشار بر وزارت باشه
  • ♥اس اس ...تاج آسیا♥ IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    25 3
    ما استقلالی خالص میخواین سپاهانی و ... نمیخوایم گفته باشم