فارس نوشت:

حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) گفت: مهمترین دلیل عدم انصراف مردم از دریافت یارانه اعلام افزایش قیمت‌ها توسط دولت بود.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) در پاسخ به سؤالی در مورد تأثیر و چگونگی تبلیغات دولت برای انصراف مردم از دریافت یارانه، گفت: اقدام دولت به تشویق مردم برای انصراف از دریافت خیلی حساب‌شده و قابل قبول نبود.

حسین راغفر گفت: اعلام افزایش قیمت‌ها توسط دولت قبل از جلب اعتماد عمومی مردم و تشریح اقدامات و امکاناتی که با افزایش قیمت‌ها برای مردم حاصل می‌شد خیلی برای مردم واضح و روشن نبود.

این کارشناس اقتصادی در مورد اینکه اصلی‌ترین عامل انصراف مردم از دریافت یارانه‌ها چه بود، گفت: وقتی افزایش قیمت‌ها توسط دولت اعلام می‌شود این تصور برای مردم بوجود می‌آید که با دریافت یارانه‌ها بخشی از افزایش قیمت‌ها را می‌توانند جبران کنند، بنابراین مردم هم برای جبران هزینه‌هایشان اقدام به انصراف از دریافت یارانه نکردند.

او گفت: 8 سال سیاست‌های غلط دولت‌های گذشته آسیب‌های جبران‌ناپذیری به اعتماد مردم زد بنابراین در چنین فضایی دولت نباید انتظار اعتماد مردم را داشته باشد.

راغفر گفت: مهمترین دلیل عدم انصراف مردم از دریافت یارانه‌ اعلام افزایش قیمت‌ها توسط دولت بود.

او گفت: برای جلب اعتماد مردم دولت باید قبل از آغاز ثبت‌نام برای دریافت یارانه اقداماتی را انجام می‌داد، بعنوان مثال برای تخصیص اعتبار به بخش سلامت دولت باید یارانه بخشی از افراد غیر مستحق را قطع می‌کرد و آن را به بخش سلامت و تولید اختصاص می‌داد.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی دولت بازخورد جلب اعتماد عمومی را می‌گرفت آنگاه برای ثبت‌نام یارانه اقدام می‌کرد و قطعا در چنین فضایی می‌توانست جواب بهتری بگیرد و تعداد بیشتری هم در این زمینه با دولت همکاری و همراهی می‌کردند.

او گفت: مراحلی که برای انصراف از دریافت یارانه در نظر گرفته شد جابه‌جا و غلط بود و این موضوع باعث مشکلات بسیاری شد.

راغفر در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش 300 تومانی قیمت بنزین یارانه‌ای و آزاد می‌تواند اهداف هدفمندی یارانه‌ها را برآورد‌ه کند، گفت: افزایش قیمت بنزین نه تأمین کننده اهداف هدفمندی یارانه‌ها و نه باعث اصلاح قیمت یارانه‌ای سوخت می‌شود بلکه فقط تورم ایجاد می‌کند.

او گفت: افزایش قیمت بنزین رکود تورمی را افزایش می دهد و باعث رشد و ایجاد بیکاری در کشور می‌شود.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: افزایش قیمت بنزین باید به بعد از خروج اقتصاد از رکود موکول می‌شد تا هم منابع حاصل از افزایش قیمت‌ها به شکل دقیق مشخص می‌شد و هم مسیر مصرف منابع کاملا روشن می‌شد.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =