آل احمد: «نویسنده بودن» جامع‌ترین فیلم مستند درباره جلال است

مصطفی آل احمد با اشاره به تحقیقات گسترده‌ای که برای ساخت مستند «نویسنده بودن» انجام داده تاکید کرد این فیلم تصویری واقعی از جلال آل احمد به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مستند «نویسنده بودن» به کارگردانی مصطفی آل احمد روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت ساعت 18 در تالار ناصری خانه هنرمندان روی پرده خواهد رفت.

پیش از نمایش این مستند، آل احمد در گفت‌و‌گویی با خبرآنلاین در مورد شرایط ساخت این فیلم و هدفی که در جریان تولید آن دنبال کرده، توضیحاتی را ارائه کرد.

او با اشاره به اینکه روند ساخت مستند هفت سال طول کشید، گفت: «تحقیقات مفصلی برای این کار انجام دادم و در جریان ساخت که البته در تمامی هفت سال به صورت مداوم نبود، با دوستان مرحوم جلال و چند باری به صورت تلفنی با خانم دانشور صحبت کردم. با استناد به تمامی تحقیقات و گفت‌و‌گوهایی که برای این کار انجام داده‌ام، شاید بتوانم بگویم این جامع‌ترین فیلم مستند درباره مرحوم جلال است.»

او ادامه داد: «تلاش من این بوده که خودم بدون وارد کردن قضاوت‌ها و نظرات شخصی‌ام چنان کار را پیش ببرم که شخصیت واقعی نویسنده به نمایش گذاشته شود؛ پرده ابهامات و یا شناخت‌های نادرست کنار برود و تصویر واقعی نمایان شود. برای رسیدن به این تصویر واقعی هم راهی نداشتم غیر از پیش رفتن بر مسیر روایتی که خود مرحوم جلال درباره خودش به جای گذاشته بود. هرچند این اتوبیوگرافی چندان طولی نبود، اما محل استناد من قرار گرفت و به همین دلیل واقعیت‌های موجود در فیلم تضمین شده‌اند.»

این مستندساز تاکید کرد: «ما هم شاهد نوشته شدن نقدهای بسیار تند و تیز در مورد جلال هستیم و همین طور تمجیدهای چاپلوسانه‌ای را شاهد بوده‌ایم. من سعی کردم این‌ها را کنار بزنم و برای خودم این هدف اصل را ملاک قرار دادم که می‌خواهم چهره واقعی نویسنده را به تصویر بکشم.»

او در پاسخ به این پرسش که خودش چه نگاهی به جلال آل احمد دارد، در جریان ساخت فیلم تحقیقات این نگاه تغییری کرده یا نه، گفت: «من نقد زیادی به ایشان، داشتم، اما برای ساخت فیلم نقد خودم را کنار گذاشم. در جریان ساخت فیلم نگاه من تغییر کرد، ‌گاه در مواردی که مثبت‌تر بود، زوایه دیدم تغییر یافت و در مواردی که انتقادی داشتم، این انتقاد کمرنگ‌تر شد.»

این فیلمساز یادآور شد: «جلال آل احمد، بسیار کار و تلاش کرده و باید این نکته را همواره در نظر داشته باشیم که او را در زمان خودش بسنجیم. شاید این یکی از بخش‌های سخت در فیلم بود که من بخواهم همواره به مخاطب تاکید کنم که به خاطر داشته باشید،‌ او متعلق به دهه 30 و 40 است و ما درباره تاریخ معاصر صحبت می‌کنیم نه شخصیتی از همین روزها. همه نقدها و امتیازهای این شخصیت متعلق به آن دوره است. من سعی کردم در این فیلم افرادی که سمپات این شخصیت نبودند هم حاضر باشند تا مجموعه فیلم انتقاد صرف و یا تمجید صرف نباشد. با طرح دیدگاه‌های مختلف زمینه فراهم است تا مخاطب برداشت خود را داشته باشد.»

آل آحمد تاکید کرد: «مهمترین نکته‌ای که در فیلم با آن مواجه می‌شویم این است که نویسنده را در دوره خودش ارزیابی کنیم او در سال‌هایی یونسکو و کامو و سارتر را ترجمه کرد و وارد فضای ادبیات ایران کرد که فضا همانند این روزها نبود. ترجمه‌های او کارهای مهمی‌اند و همین طور کارهای تاثیرگذار دیگری هم انجام داده که همگی باید در زمان خودشان بررسی شوند.»

فیلم مستند «نویسنده بودن» در سالن فریدون ناصری خانه هنرمندان به نمایش درمی‌آید و سپس جلسه نقد و بررسی آن با حضور پدرام اکبری مدیر و مجری نشست، سیدمصطفی آل احمد کارگردان و علی دهباشی نویسنده و پژوهشگر ادبی و مدیرمسؤول مجله «بخارا» برگزار خواهد شد.

از برخی ادیبان، نویسندگان و مستندسازان هم برای شرکت در این برنامه دعوت شده است. در این نشست همچنین از استاد سیدعبدالله انوار نسخه‌پژوه، فرهنگ‌نویس و مترجم تقدیر خواهد شد.

شرکت در این برنامه برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند به خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان ایرانشهر، باغ هنر مراجعه کنند.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =