رونمایی از تویوتای خرگوشی با دارودسته دارعلی/ فستیوال خنجر راه می‌افتد

چاپ شصت و سوم کتاب «فرمانده من»، «فستیوال خنجر» مجموعه‌ طنز‌های منظوم منتشر نشده سیدحسن حسینی و «تویوتای خرگوشی» در نمایشگاه کتاب عرضه می​شوند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «فرمانده من» حاوی قصه هایی از فرماندهان دفاع مقدس است که رحیم مخدومی،‌ احمد کاوری، داوود امیریان،‌ علی اکبر خاوری نژاد،‌ حسن گلچین،‌ هادی جمشیدیان و عباس پاسیار و... به نگارش درآورده اند. در واقع کتاب، شامل هفت داستان از دلاورمردیهای ۷ فرمانده جنگ است، به زبان ۷ رزمنده ای که از نزدیک با آنها ارتباط داشته اند.

«من روز عاشورا برمی گردم،‌شب هور،‌ رمز یا زهرا (س)،‌ فسیتوال انفجار و گلوله،‌ مثل گل سرخ،‌ عقد آسمانی و مسیح کردستان» عناوین قصه های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

رهبر انقلاب در دست‌نوشته‌ای بر این کتاب اینگونه مرقوم فرموده‌اند:

«السلام علیکم یا اولیاء الله و احبائه، السلام علیکم یا اصفیاءالله و خیرته، السلام علیکم یا انصاردین الله و اعوان ولیه ...
ای آیت‌های خدا، ای معجزه‌های ایمان، ای نشانه‌های تعالی جاودانه انسان ...
ای گلهای محمدی که فساد و آلودگی جهان امروز نتوانست از شکوفایی باز داردتان، برقی شدید و دنیای تاریک را روشن کردید، حجتی شدید بر آن کوتاه‌نظران که بالندگی انسان الهی را در عصر تسلط مادیت ناممکن میدانستید، خاطره‌ی مسلمانان صدر اسلام را زنده کردید و صدق و اراده و فناء فی الله را حتی پیش از آنان به نمایش گذاشتید. آنان به نفس پیامبر و نزول پیاپی آیات قرآن دل را گرم و جان را تازه می‌کردند. اما شما چه؟ حقا خلوص و تقوا را مجسم کردید و برای آن امام بحق که مظهر خلوص و تقوا بود سربازانی شایسته شدید ... سلام الله علیه و علیکم هنیئا لکم رحمة ربکم.
کتبه بیمناه الوازره اسیر امانیة و ذلیل نفسه‌علی الحسینی غفرالله له و رحمة و حشر مع اولیائه و الحقه بهذه الزمره الطیبه. آمین. این کتاب در 13 رجب 1411 با چشمی لبریز اشک شوق و حسرت زیارت شد».

چاپ اول «فرمانده من» در سال ۶۹ رونه بازار شد و اکنون این اثر یکی از پرفروش ترین کتابهای انتشارات محسوب می شود.

بنابرگزارش سوره مهر، «فستیوال خنجر» مجموعه‌ طنز‌های منظوم منتشر نشده سیدحسن حسینی به کوشش اسماعیل امینی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب توزیع خواهد شد.

اسماعیل امینی درباره این مجموعه اظهار داشت: بخشی از شعرهای طنز مرحوم سید حسن حسینی قبلا در کتاب «نوشداروی طرح ژنریک» منتشر شده است که این‌بار توسط خانواده ایشان شعرهای جدید آن مرحوم در اختیار من قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از لحاظ محتوا و قالب این مجموعه طنز بسیار متنوع است، که شعرها هم در قالب کلاسیک و هم در قالب سپید و نیمایی می‌باشد.

امینی افزود: بخشی از مطالب پیش‌تر منتشر شده موجود در این کتاب از مجموعه شعر نوشداروی طرح ژنریک و نیز از میان غزل‌ها و مثنوی‌ها و اشعار سپید حسینی انتخاب شده است.

از زنده یاد سید حسن حسینی آثاری همچون براده‌ها، بیدل، سپهری و سبک هندی، گنجشک و جبرئیل، مشت در نمای درشت، گزیده شعر جنگ و دفاع مقدس، نوش‌داروی طرح ژنریک، طلسم سنگ، شقایق نامه، در ملکوت سکوت، از شرابه‌های روسری مادرم، سفرنامه گردباد و... منتشر شده است.

همچنین کتاب «تویوتای خرگوشی» عنوان داستان جدید اکبر صحرایی از مجموعه دار و دسته دارعلی برای گروه سنی کودک و نوجوان است که در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

اکبر صحرایی درباره این داستان گفت: «تویوتای خرگوشی» در ادامه سه مجلد دار و دسته دارعلی است و با توجه به مطالعاتی که خصوصا در باب طنز دفاع مقدس انجام دادم احساس کردم که می‌توان دوام و قوامی به این سه مجموعه داد لذا مجموعه «تویوتای خرگوشی» را به رشته تحریر درآوردم.

صحرایی درباره مضمون داستان «تویوتای خرگوشی» اظهار داشت: راوی نیز در این مجموعه بیست داستانی، همان شخصیت دارعلی و اول شخص است که داستان بر محوریت دو شخصیت جدید به نام‌های داود و منصور قرار دارد.

این نویسنده همچنین درباره تغییرات احتمالی در مجلد چهارم دار و دسته دار علی«تویوتای خرگوشی» خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ام خود روایت تغییر نکرده فقط در برخی موارد که به گفته کارشناسان مقدار کمی لهجه‌های بومی در سه اثر قبلی وجود داشت پالایشی در برخی واژه‌ها داشته باشم تا خواننده احتیاجی به پانویس نداشته باشد.

صحرایی همچنین به عنوان مجموعه «تویوتای خرگوشی» اشاره کرده، افزود: اگر به سه عنوان مجموعه «آمبولانس شتری»، «برانکارد دربستی» و «گردان بلدرچین» نگاه کنید یک قرابتی را می‌توان از لحاظ عنوان با هم پیدا کرد، که بالتبع عنوان «تویوتای خرگوشی» نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. در اصل تویوتاهای خاکی که در جنگ استفاده می‌شد در زبان محاوره رزمندگان به تویوتای خرگوشی ملقب بود که من هم از این عنوان در نامگذاری کتاب استفاده کرده‌ام.

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    0 0
    من سر در نمیارم چرا چند ساله همش موضوعات جنگ و جبهه پرفروش ترینند؟مسئولان بررسی کنند