فارس نوشت:

بر پایه گزارش نظرسنجی مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود ده‌نمکی، اصغر فرهادی، مسعود کیمیایی، مهدی فخیم زاده و رضا عطاران به ترتیب به عنوان بهترین کارگردان شناخته شده‌اند.

به نقل از بانی فیلم، در ایام برگزاری سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر یک نظرسنجی مردمی توسط وزارت ارشاد برای شناسایی محبوبترین سینماگران در بین مردم برگزار شد که نتایج جالب و قابل تاملی را در برداشته است. نتایجی که بازهم نشاندهنده‌ی اقبال بالای مردم به هنرمندان جبهه انقلاب است.

۳۴ درصد مردمی که به سوالات آمارگیران پاسخ داده‌اند گفته‌اند ترجیح می‌دهند فیلم‌های خانوادگی را در سینماها تماشا کنند. آثاری با موضوعات اجتماعی ۲۰ درصد و آثار کمدی نزدیک به ۱۳ درصد را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین بر پایه این نظرسنجی ۵۴ درصد مردم ترجیح می‌دهند فیلم‌های مورد علاقه‌شان را نه در سینما که هنگام ورود به شبکه نمایش خانگی تماشا کنند.

نظر پایتخت‌نشینان در مورد کارگردان مورد علاقه‌شان نیز در نوع خود جالب توجه است. در این نظرسنجی «ابراهیم حاتمی‌کیا» که در ماه‌های اخیر به دلیل انتقادات صریحش نسبت به فاصله گرفتن جریانات سینمایی نسبت به انقاب اسلامی مورد انتقاد شدید شبه‌روشنفکران قرار گرفته است با فاصله در صدر قرار گرفته و پس از او «مسعود ده نمکی» در رده دوم محبوب‌ترین سینماگران در بین مردم قرار دارد. جالب اینکه در فهرست کارگردانان محبوب مردم اسامی فیلمسازانی به چشم می‌خورد که سال‌هاست فیلم سینمایی نساخته‌اند و در تلویزیون مشغول به کارند.

بر پایه این نظرسنجی «پرویز پرستویی» محبوب‌ترین بازیگر مرد سینمای ایران و «مریلا زارعی» بازیگر زن محبوب مردم است.

همچنین در این نظرسنجی نزدیک به ۶۰ درصد مردم مخالف اعمال ممیزی بر فیلم‌های سینمایی هستند.

در این نظر سنجی که آن را مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده است و نتایج طی گزارشی در هفته سوم فروردین ۱۳۹۳ منتشر شده چنین آمده است:

۵۶ درصد پاسخگویان، فیلم ایرانی دوست دارند. ۲۳.۴ درصد فیلم‌های هالیوودی، ۵.۵ درصد، فیلم‌های سایر کشورها (اروپایی، ترکی، عربی، آمریکای لاتین و...) را دوست دارند، ۵.۵ درصد گفتند که بستگی به فیلم دارد، ۳.۵ درصد نظری نداشتند، ۳ درصد فیلم هندی، ۲.۲ درصد فیلم‌های شرق آسیا (ژاپنی، کره‌ای و...) را دوست دارند و ۱ درصد نیز پاسخی به پرسش ندادند.

بر مبنای نتایج این نظرسنجی و به لحاظ موضوع فیلم‌های سینمایی، موضوع درام (خانوادگی) ۳۴.۱ درصد، موضوع اجتماعی ۲۰.۴ درصد، کمدی (طنز) ۱۲.۹ درصد، اکشن (پلیسی) جنایی و حادثه‌ای با ۱۲.۹ درصد، موضوع‌هایی هستتد که بیشترین علاقه‌مندی شهروندان تهرانی را برای دیدن فیلم‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

بر پایه گزارش نظرسنجی مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی، ۵۴ درصد تهرانی‌ها فیلم‌های جشنواره را هنگامی تماشا می‌کنند که به شبکه خانگی بیاید. ۱۴.۸ درصد پاسخگویان، گستردگی و مردمی‌تر شدن جشنواره فیلم فجر را تفاوت بارز جشنواره امسال در همسنجی (مقایسه) با دوره‌های پیشین دانسته‌اند.

ابراهیم حاتمی کیا ۲۴.۴ درصد، مسعود ده‌نمکی ۶ درصد، اصغر فرهادی ۴.۷ درصد، مسعود کیمیایی، مهدی فخیم‌زاده و رضا عطاران هر یک ۴.۵ درصد، سیروس مقدم ۳.۲ درصد و داوود میرباقری ۲.۷ درصد به ترتیب به عنوان بهترین کارگردان شناخته شده‌اند.

مریلا زارعی ۱۹.۲ درصد، فاطمه معتمد آریا ۵ درصد، هدیه تهرانی ۴.۷ درصد، الناز شاکردوست ۴.۵ درصد، ثریا قاسمی و لیلا حاتمی هر کدام ۴.۲ درصد، نیکی کریمی ۴ درصد و مهناز افشار ۳.۵ درصد بیشترین تعداد را به عنوان بهترین بازیگر زن به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین پرویز پرستویی ۱۶.۲ درصد، شهاب حسینی ۱۰.۲ درصد، رضا عطاران ۷.۵ درصد، اکبر عبدی ۴ درصد، محمدرضا گلزار ۳.۵ درصد، امین حیایی ۳.۲ درصد، حامد بهداد و محمدرضا فروتن هر یک ۲.۲، رضا کیانیان و مهدی فخیم‌زاده ۲ درصد، محمدرضا شریفی‌نیا و جمشید مشایخی ۱.۷ درصد به ترتیب به عنوان بهترین بازیگر مرد شناخته شدند.

افرادی که در شبانه روز به هیچ روی فیلم‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران را نمی‌بینند ۳۱ درصد هستند و تنها ۱۲.۴ درصد پاسخگویان در هر روز کمتر از سی دقیقه وقت خود را به فیلم‌های تلویزیون داخلی اختصاص می‌دهند. ۱۲.۱ سی تا شصت دقیقه، ۱۶.۶ درصد یک تا ۲ ساعت و ۱۲.۹ درصد ۲ تا چهار ساعت، این نوع فیلم‌ها را در شبانه روز می‌بینند.

۵۹.۲ درصد افراد موافقند که هر فیلمی ساخته می‌شود بدون ممیزی (سانسور / فیلتر) پخش شود و ۳۶.۱ درصد افراد موافق این موضوع نبودند. ۴.۷ درصد افراد هم به پرسش پاسخ ندادند.

در تحقیق و نظرسنجی انجام شده، ۵۰ درصد پاسخگویان مرد و ۵۰ درصد زن هستند. افراد دارای مدرک دیپلم با ۳۲.۱ درصد و افراد با مدرک کارشناسی با ۲۸.۴ درصد، بیشترین شمار را در میان پاسخگویان به خود اختصاص داده‌اند. افراد با مدرک دکتری با ۰.۵ درصد، کمترین تعداد پاسخگویان را تشکیل می‌دهند.

به لحاظ اشتغال، افراد خانه دار با ۳۰.۳ درصد و افراد دارای شغل آزاد با ۲۹.۶ درصد بیشترین فراوانی را در میان پاسخگویان با وضعیت‌های شغلی متفاوت داشته‌اند.

بیشترین افراد پاسخگو یعنی ۲۸.۴ درصد در محدوده‌ی سنی ۳۱ تا ۴۰ سال قرار دارند. ۲۷.۱ درصد پاسخگویان ۴۱ تا ۵۵ سال و ۲.۷ درصد ۱۹ تا ۲۲ سال هستند.

۷۵.۱ درصد از پاسخگویان متاهل و ۲۳.۶ درصد مجرد بودند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    45 10
    حاتمی کیا درست ولی ده نمکی چی میگه این وسط
    • رضا IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      22 21
      ده نمکی این رو میگه که فیلمش 5 میلیارد توی یه ماه فروخته و این یعنی محبوبیت.این شمایید که دلتون رو خوش کردید به چهار تا لایک و دیسلایک توی سایتها و فکر کردید همه ی مردم ایران مثل شما فکر می کنن
    • بی نام A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      13 17
      عالی گفتی رضا
    • حسین A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      2 3
      رضا گل گفتی
  • ابی بیکران A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    59 14
    دروغه
  • بی نام EU ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    44 11
    کو نمونه اماری؟ کو روش نمونه گیری؟ کو نمونه گیرها؟ آمار دادن کاری نداره مهم اجرای صحیح و بدون غرض اونه.
  • سالار A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    29 17
    حاتمی کیا که بدجوری راست میزنه....مردم هم با ندیدن چ جوابشو دادن...اما ده نمکی.؟؟؟؟؟؟؟ من دیگه حرفی ندارم...
    • رضا IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      12 16
      ده نمکی رو هم با دیدن فیلمهاش جواب امثال شما رو دادن.
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    11 8
    همانطور که گفتید این نظر سنجی در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر بوده وپر واضح است که نتایج تحت تاثیر فیلمها وبازیگران جشنواره امسال قرار گرفته و اعتبار چندانی ندارد.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    25 14
    نظرسنجی های خنده دار با جامعه آماری خنده دارتر
  • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    32 12
    این نظرسنجی از جنس اون نظرسنجی هاس که میگفت قالیباف و جلیلی میرن دور دوم؟
  • مهرزاد IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    51 18
    356ساله هرچی میکشیم از این پایتخت نشین هاست با این سلیقه های فکریشون این درصدا از چند درصده؟؟؟ جمعشون بعیده 100 بشه ها
  • بی نام EU ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    حتما دهنمکی محبوب ترینه منبع فارسه کاریش نمیشه کرد
    • بی نام A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      57 35
      اگر میگفت کیازستمی محبوبترینه خبرگزاری معتبر می شد؟؟ بگو دوست داری مردم کیو دوست داشته باشن سفارش بدیم خبرشو برات بزنن
    • رضا IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      13 7
      نظر سنجی مال فارس نیست.مال وزارت فرهنگه.
  • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    83 9
    ده نمکی؟
  • بی نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    21 8
    عزیزان دقت کنید که این نظرسنجی برای جشنواره فجر انجام شده و درایام جشنواره.مردم هم بهترینهای جشنواره رو انتخاب کردن.به خاطرهمینه که مثلامریلازارعی برای بازی تو فیلم شیار بالاترازحتی فاطمه معتمداریا و لیلاحاتمی قرارگرفته که امسال فیلمی تو جشنواره نداشتن.یا دهنمکی بالاتر ازفرهادیه.درضمن تهران چندمیلیون نفرجمعیت داره.تواین نظرسنجی تعداد معدودی شرکت کردن بنابراین نتایج اون نظر اکثریت اهالی پایتخت نیست. هممون میدونیم خبرگزاری فارس چرا اینو گنده کرده.بذارید اینا با همین چیزا خوش باشن.حقیقت چیز دیگریست.
  • اکبر IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    17 27
    منصف باشیم: اگه فرهادی اول شده بود بازهم همچین نظرهایی می دادین؟
  • علی IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    16 13
    پس مهران مدیری چی مدیری ازهمه اینا محبوب تره شک نکنید.
  • امید IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    14 9
    فقط مهران مدیری رضا عطاران و شهاب حسینی
  • بی نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    13 7
    اونوقت دقیقا کدوم مردم؟
  • عجب IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    13 19
    چه جالب یهویی سه تاشون با هم محبوب دل پایتخت نشین ها شدن زارعی حاتمی کیا و دهنمکی یهویی با هم قلمبه رفتن تو دل ملت
  • بی نام IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    4 9
    به دلیل تیتر رسانه بودن این افراد مردم حضور ذهن بیشتری دارند و آمارگیری بایاس دارد
  • پایتخت نشین IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    10 16
    من به عنوان یه پایتخت نشین تو این جمع فقط پرستویی رو دوست دارم .بقیه هم جدیدا خودشون رو خیلی خراب کردن و به کل از چشمم افتادن.
  • ایمان IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    11 13
    شما چشم نداريد ببينيد که حاتمي کيا و ده نمکي در صدرن و نظرسنجي رو زير سوال ميبريد و هر چي به نفع خودتون باشه رو قبول ميکنيد شما چشم دیدن موفقیت کسی نظرش با شما فرق میکنه رو ندارید این رو باید قبول کنید که زورتون مياد که مردم حاتمي کيا و ده نمکي رو دوست دارن چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا در عجبم به چنين انسان هایی