درحالی که مردم به شدت نگران افزایش قیمت بنزین و اثرات آن شده اند ولی گروهی از اقتصاددانان اعتقاد دارند رشد قیمت بنزین منجر به افزایش تورم نمی شود.

احمد کشاورز: موسی غنی نژاد اعتقاد دارد رشد قیمت بنزین عملا اثری برتورم ندارد و تنها اثر آن ممکنن است برتورم انتظاری باشد. او در این مورد گفت: عملا اثری ندارد؛ تنها اثر آن ممکن است بر تورم انتظاری باشد که رقمی بسیار جزیی خواهد بود. اگر خاطرتان باشد  هنگام اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها در سال 89 ، قیمت برخی از حامل های انرژی تا 7 برابر افزایش یافت. اما  نتایج بررسی ها نشان داد که این میزان  افزایش قیمت تورم چندانی نداشته است.

وی ادامه داد: حتی برخی گزارش ها نشان داده است که این شوک درمانی بین 3 تا 4 درصد تورم داشته است در حالی که برخی ها  مدعی بودند این افزایش قیمت، تورم های بیش از 50 درصد به ارمغان خواهد آورد. من فکر می کنم حتی آن رقم 3 تا 4 درصدی هم که به عنوان تورم فاز اول هدفمندی اعلام شد، درست نبود و اثرات افزایش قیمت سوخت که در فاز اول رخ داد، بسیار رقم کمتری بود. مشکل اینجاست که بعضی ها درمورد مسایلی اظهار نظر می کنند که بر آن تسلط ندارند. یعنی موضوع را بلد نیستند. بحث  تورم مربوط به  قیمت های نسبی نیست، بلکه موضوع  مربوط به تمام قیمت ها و میانگین قیمت های کل جامعه است. تورم یک مسئله اقتصاد کلان است. اگر تورم را در چارچوب علم اقتصاد  بررسی کنید، این نتیجه حاصل می شود که وقتی نرخ  تورم بالا می رود که متغیر های پولی دست کاری شده باشد و یا حجم نقدینگی بیش از اندازه افزایش یافته باشد.

غنی نژاد افزود: در کشور ما  این اتفاق با بالارفتن پایه پولی رخ می دهد. بررسی آمارهای گذشته نشان می دهد که دقیقا یک همبستگی بسیار نزدیک بین  تغییرات پایه پولی و نهایتا تورم وجود دارد. بنابراین تورم یک موضوع اقتصاد کلان و پولی است. درحالی که آنچه درطرح  اصلاح قیمت حامل​های انرژی مورد بحث قرار می​گیرد، در حوزه اقتصاد خرد است که بخشی از قیمت ها را تغییر می دهد. در واقع اینگونه مطرح می​شود که تغییر قیمت حامل های انرژی به بقیه کالاها سرایت کرده و باعث تورم می شود. حتی در این زمینه برخی ها مدعی هستند که  این اصلاح بر هزینه های تولید اثر می گذارد .که به اعتقاد من  این رقم ناچیز است و تاثیر کمی بر کل قیمت ها دارد. دقت کنید حتی بررسی های کارشناسان حمل و نقل نشان می دهد که سهم سوخت در حمل و نقل بیش از 7 درصد نیست؛ یعنی اگر 100 درصد هم قیمت سوخت را افزایش بدهید، بر هزینه حمل و نقل تاثیرتاثیر ناچیزی دارد. حال آنکه کسانی که مخالف افزایش  قیمت سوخت هستند عنوان می کنند که با بالا رفتن قیمت سوخت کرایه تاکسی ها دو برابر می شود، در حالی تنها 7 درصد تاثیر دارد و 93 درصد عوامل دیگر است که تغییری نمی کند. 

او افزود: براساس گزارش های جدیدی که ارایه شده، اعلام شده است که مصرف گازوییل 107 میلیون لیتر در روز است که 30 میلیون لیتر آن قاچاق می شود. این یک فاجعه است. درخصوص بنزین هم باید چنین اتفاقی کم و بیش صورت گرفته باشد. ایران کشور بزرگی است و مرزهایی که دارد، قابل کنترل نیست. در مرزهای دریایی ما فاجعه محیط زیستی اتفاق می​افتد. حتما اطلاع دارید که لنج هایی که سوخت قاچاق می کنند وقتی گرفتار می شوند، سوخت های خود را به دریا می ریزند. این مساله باعث زیان به تولیدکنندگان ماهی و میگو شده است. باید هرچه زودتر جلوی این فاجعه بزرگ گرفته شود. البته  با بگیر وببند و اعمال شیوه های پلیسی نمی توان کاری از پیش برد.

پیش از این مسعود نیلی نیز اعلام کرده بود که دولت از طریق کنترل نقدینگی و افزایش رشد اقتصادی به کاهش نرخ تورم کمک می کند. به باور او رشد نرخ تورم در شرایطی رخ می دهد که روند افزایش نقدینگی با شتاب دنبال شود. براساس گفته های او دولت حداقل پس از اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها می تواند مانعی در مقابل رشد تورم ایجاد کند.

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور در مورد وضعیت تورم در اقتصاد ایران چنین اعتقاد دارد: در حال حاضر در باب اینکه تورم موجود در اقتصاد ایران تورمی مزمن است، اتفاق نظر وجود دارد. عوامل شکل گیری این نوع تورم که برای دوره ای طولانی تداوم دارد، فراتر از مشکلات مقطعی است که ممکن است در سازوکارهای کوتاه مدت ظاهر شود. وقتی زوایای این تورم را عمیق تر مورد بررسی قرار می دهیم، در می یابیم که رشد حجم پول در اقتصاد ایران به مراتب بیش از متوسط رشد حجم پول در دنیاست.

 نیلی براین باوراست: در واقع رشد حجم پول، عامل اصلی استمرار تورم دو رقمی در اقتصاد ایران است. اگر این گزاره را بپذیریم که البته مطالعات معتبر نیز آن را تایید می کنند، تنها راهکار کنترل تورم نیز این است که به سوی کنترل رشد نقدینگی حرکت کنیم. اما ممکن است این پرسش مطرح شود که عامل رشد فزاینده نقدینگی در اقتصاد ایران چیست؟

او اینگونه به کنترل نقدینگی و در نهایت تورم اشاره می کند: در بررسی عوامل رشد نقدینگی به رشد پایه پولی می رسیم. رشد پایه پولی نیز دارای دو منشاء یعنی کسری بودجه دولت و نحوه تامین این کسری و نیز عدم تعادل در سیستم بانکی و اتکای بانک ها به بانک مرکزی که در استقراض با بانک مرکزی نموید می یابد، است. البته موضوع کسری بودجه دولت، چندین دهه قدمت دارد و چالشی قدیمی است. پدیده کسری بودجه از نیمه دوم دهه 1340 در اقتصاد ایران بروز رد که البته ابعاد آن در طول این سال ها دارای نوسان بوده است. اما تامین کسری بودجه دولت اغلب به طور ثابت به صورت تامین پولی بوده و منجر به افزایش پایه پولی شده است.

نیلی اعتقاد دارد: خوشبختانه دولت یازدهم در این زمینه به صورت شفاف و قاطع سیاست کنترل نقدینگی را در پیش گرفته است. لازمه کنترل نقدینگی نیز کنترل پایه پولی است. در این چرخه کنترلی پایه پولی هم کنترل کسری بودجه دولت و اعمال اصلاحاتی در شیوه عملکرد نرخ های سود و آنچه را به برقرار کردن تعادل در عملکرد سیستم بانکی وابسته است ضروری می سازد.

نیلی هم اعتقاد دارد رشد قیمت حامل های انرژی حداکثر 4 درصد در قیمت تمام شده اثر دارد: پیش بینی ها حاکی از آن است که با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی سطح عمومی قیمت ها حدود 4 درصد افزایش می یابد. اما این افزایش به آن معنا نیست که تا پایان سال دوام داشته باشد. برآوردها نشان می دهد در پایان سال 1393 با توجه به سیاست هایی که در نظر گرفته شده است، روند کاهشی تورم ادامه یابد و به حدود 25 درصد برسد که می توان گفت رسیدن به نرخ برآورد شده زیاد دور از دسترس نخواهد بود. بنابراین رسیدن به تورم بین 20 تا 25 درصدی در انتهای سال 93 زیاد دور از انتظار نیست اما کاهش بیشتر آن با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران طبیعتا سخت به نظر می رسد. امروز شرایط به گونه ای است که چندین چالش همزمان با هم رخ داده و وضعیت را به جای کشانده که رشد اقتصاد رقم کم سابقه نزدیک به منفی شش درصد را تجربه کرده  و تورم به بالای 40 درصد برسد.

اما برخلاف این دو اقتصاددان محسن رنانی براین باوراست که اجرای فاز دوم طرح هدفمندی اثرات تورمی برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

با این حال سعید لیلاز نیز مانند نیلی و غنی نژاد اعتقاد دارد که اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی برتورم اثر قابل توجهی ندارد. به باور او دولت با کنترل نقدینگی می تواند مانع از رشد قیمت ها شود.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ايراني A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    86 30
    اين اقايون اقتصاددان دولتي هستند پس معلوم است كه به ضرر دولت صحبت نميكنند
    • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      5 7
      شماپیشنهادعملی بدهید
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    9 0
    اقا یکی بگه پس این تورم ۴۰ درصدی که مردم با تمام وجود اثرات اونو حس می‌کنن از کجا اومده. بالا رفتن قیمت کرایه های ماشین که به صورت مستقیم از افزایش حاملهای انرژی تاثیر می‌گیره باعث بالا رفتن هرینه‌های حمل و نقل میشه و ....
  • شهيدي IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    6 1
    در منطقه ما قاچاق گازوييل بيداد ميكند و بايد با اين پديده زشت مبارزه كرد
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    5 0
    آقايان هركار مي كنيد يا نمي كنيد انصافا نذاريد قيمت مسكن دوباره گرون بشه، خيلي ها در آرزوي خانه دار شدن براي امسال يا سال هاي آتي هستن، نااميدشون نكنين،
  • فرزاد IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    3 1
    این آقایان از اساتید دانشگاهی هستند که اعتقاد به اقتصاد بر مبنای بازار می باشند که به باور بنده تنها راه نجات اقتصاد ایران عبور از اقتصاد دولتی که همان اقتصاد رانتی میباشد بطرف اقتصاد بازار میباشد. عامل اصلی عدم شفافیت و بوجود آمدن عواملی مثل بابک زنجانی و فرارهای مالیاتی اقتصاد دولتی و رانتی میباشد.
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    29 2
    رنانی هم نگفت تورم ایجاد می کند بلکه گفت گرانی باعث سرخوردگی اجتماعی می شود و دولت باید دقت کند که سرمایه مردمی خود را از دست ندهد.
  • بی نام EU ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    22 4
    باشه تو راست میگی
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    40 2
    اون موقع که دلار 1000 تومان بود راجع به شکوفایی اقتصاد و رقابتی شدن کالاهای ایرانی با افزایش نرخ دلار تا 3000 تومان هم همین ها رو گفتند...حالا که دلار 3000 تومان شده یکیشون نیست بیاد و اثرات تحلیل های اقتصادیشو ببینه
  • حکیم IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    18 2
    بله تا دیروز که هدفمندی یا همان افزایش حاملهای انرژی تورم زا بود. اولا در حال حاضر تورم اقتصاد ایران ناشی از فشار تقاضاست یعنی عرضه به اندازه تقاضا برای کلیه کالا وجود ندارد وجود ندارد .از برنج و سیب زمینی و خودرو و ... بگیر به اندازه مورد نیاز معمول مردم وجود ندارد.در ثانی حاملهای انرژی و سوخت به دلیل اینکه تقریبا همه حمل و نقل های کالا و مردم ایران از طریق خودرو های سبک و سنگینه تاثیر قیمت بنزین و گازوییل تاثیر مستقیم برتورم داره
  • سیامک A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    13 0
    وقتی قیمت حامل های انرزی افزایش پیدا کنه حداقلش اینه که قیمت حمل ونقل عمومی بیشتر میشه و هزینه تمام شده همه کالا ها با توجه به افزایش هزینه حملشان افزایش خواهد داشت.پس اثر آن بیشتر از چیزی خواهد بود که آقایان اقتصاددانان می فرمایند.ضمن اینکه این اقدام بار روانی داشته و باعث خواهد شد که افراد سودجو قیمتها را هر طور که دلشان خواست افزایش دهند.بهتره دولت محترم به جای افزایش درامد خود از این راه ها کمی از هزینه های اضافی خود در سوریه و باج دادن به روسیه بکاهد.
  • عرشیا A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    63 2
    این نظریه در مورد تمام کشورهای جهان صدق میکند به جز ایران . در ایران ما قیمت بنزین روی شلغم و تعویض شیر دستشویی هم تاثیر داره .
    • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      3 0
      تورم سال 88 و 89 که یالهای هدفمندی احمدی نژاد بود از بقیه سالهای مدیریتش کمتر بوده
  • بی نام EU ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    11 2
    باور نمیکنم
  • مهدی A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 3
    اصلی ترین دلیل تورم در ایران هزینه های بالای حکومتی است، که دولت از طریق چاپ اسکناس و ایجاد تورم آنرا جبران میکند افزایش قیمت حامل های انرژی اثرات ضد تورمی دارد
  • ناشناس DE ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    6 1
    این آقای غنی نزاد را که دوست هم دارد اظهار نظر کند حداقل به یک کلاس شبانه برای یادگیری مبانی اقتصاد ببرند.
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    3 0
    در بهترین حالت که دولت تورم را کاهش دهد امسال آنرا به 25 درصد می رساند. 4 درصد هم که افزایش حاملهای انرژی روی قیمت ها تاثیر می گذارد که رویهم می شود 29 درصد. یعنی ما سال آینده حداقل 29 درصد افزایش قیمت در کالا خواهیم داشت. شیر 2000 تومانی می شود حدود 2700 تومان. مردم که آن تورم 25 درصدی را فراموش کرده اند فکر خواهند کرد که قیمت ها به دلیل هدفمندی افزایش پیدا کرده و این باعث سرخوردگی اشان می شود. دکتر رنانی استاد اقتصاد سیاسی است و در این مورد هشدار داد.
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    10 0
    مشکل ما افزایش قیمتهای دولتی است که هیچ کس قادر به مهار آن نیست .
  • رضا A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    8 2
    شما مدرکتونو کجا گرفتید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    16 0
    اقتصاد دانای ما که اینا باشن وضعیت اقتصادی بهتر از این نبایدم بشه. ای خدا چرا جبر جغرافیایی؟
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    10 0
    باعث تورم نمیشه باعث ترکیدگی میشه.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    2 3
    کلن نظرمن اینه که همه اینهادرست فقط نبایدبا افزایش حقوق دولت موافقت میکرد چون خوداین کار حجم نقدینگی رابیست درصد اثافه خواهدکردجناب نیلی وبقیه آقایون گذشت زمان همه چیزرو ثابت خواهدکرد همه چی معلوم میشه اگردرست گفته بودید که ای والله دارید درغیراینصورت خیلی برایتون بد میشه ومعلوم میشه کی درست گفته
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 0
    اشکال عمده آن است که دوستان مباحث اقتصادی را منفک از هم میبینند و تحلیل میکنند. بحث مربوط به پایه پولی درست است اما وقتی با افزایش قیمت حامل ها همراه میشود نتیجه غیر قابل تفکیک و بسیار متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه در حال حاضر هم مسایل پایه پولی و حجم نقدینگی و .... حل نشده مانده اند.
  • نوشاد IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 6
    من با نظر آقای دکتر غنی نژاد موافقم و بر این باورم که قیمت بنرین باید مطابق استانداردهای جهانی باشد اما در عین حال مخالف هدفمند کردن یارانه ها و توزیع پول در میان مردم هستم. پرداخت یارانه به مردم جز افزایش نقدینگی هیچ فایده ای ندارد و این موضوع یک اصل پذیرفته شده در علم اقتصاد است که نقدینگی مهمترین عامل تورم می باشد.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    7 1
    ازیک اقتصاددان این تحلیل بعیده
  • دوست A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 2
    دانشگاه آزادیه؟
  • نازگل IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    واقعا نمی‌دانم بالا رفتن قیمت بنزین چه ربطی به قیمت لوازم خانگی داردباید دید چقدر افزایش قیمت بنزین با افزایش سایر کالاها همبستگی دارد؛ اگر همبستگی مثبت دارد که دولت متناسب با افزایش قیمت سوخت قیمت سایر کالاها را اعلام کند اما اگر ارتباطی ندارد، باید جلوی تولیدکنندگان و فروشندگان فرصت‌طلب را بگیرد، فکر نمی‌کنم تغییر قیمت سوخت بر قیمت سایر کالاها تاثیر آنچنانی داشته باشد. در واقع بیشتر این طور به مردم القا کرده‌اند که بنزین محور تعیین قیمت سایر اجناس است. این تفکر موجب شده که با کوچک‌ترین افزایش قیمت بنزین، زندگی مردم دگرگون شود.