۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
صادرات چین هم کاهش می یابد

پیش بینی مجله اکونومیست در مورد سال جاری میلادی تاکنون محقق شده است.

 

آرش پورابراهیمی: تازه ترین داده هایی که توسط گمرک چین منتشر شده از کاهش تجارت خارجی اقتصاد این کشور حکایت دارد. صادرات چین در ماه مارس نسبت به زمان مشابه در سال پیش از آن به میزان 6.6 درصد کاهش یافته و واردات این کشور نیز در ماه مارس کاهشی 11.3 درصد را تجربه کرده است. مازاد تراز تجاری چین نیز در این ماه 7.71 میلیارد دلار بوده است. در همین حال بانک مرکزی چین نیز برای نخستین بار طی نه هفته اخیر اقدام به تزریق پول به نظام بانکی این کشور کرده است که یکی از دلایل آن می‏تواند تلاش برای تسهیل فضای تولید و تجارت باشد. مقامات چینی اکنون بر سر دوراهی استفاده از محرک های مالی اقتصادی و یا ادامه دادن به اصلاحات اقتصادی مانده اند.

دولت چین اصلاحاتی اقتصادی را آغاز کرده و تاکنون  نسبت به استفاده از محرک های مالی بی میلی نشان داده است و این در شرایطی است که با توجه به داده های جدید، تردیدهایی جدی نسبت به تحقق رشد 7.5 درصدی در سال جاری میلادی ایجاد شده است. مقامات چینی پیش تر اعلام کرده بودند که برای سال 2014 رشد 7.5 درصدی را هدف قرار داده اند اما طی چند هفته اخیر اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مقامات چینی در مورد این هدف شنیده شده است.

 ماه گذشته، وزیر اقتصاد چین اعلام کرده بود که رشد 7.2 یا 7.3 درصدی نیز نشانه تحقق اهداف دولت است و اخیرا نخست وزیر این کشور نیز اعلام کرده که احتمال دارد رشد 7.5 درصدی در سال جاری میلادی تحقق نیابد. از سال 1998 تاکنون دولت چین همواره نه تنها به هدف تعیین شده برای رشد اقتصاد این کشور دست یافته بود بلکه حتی فراتر از آن نیز رفته بود. برای مثال اقتصاد چین در سال هایی که رشد 8 درصدی مدنظر دولت بود توانسته بود رشدی دو رقمی را تجربه کند اما امسال شاید برای نخستین بار طی بیش از یک دهه گذشته باشد که رشد اقتصاد چین از میزان رشد مدنظر دولت کندتر باشد.

اگر دولت چین برای ارتقای رشد اقتصادی این کشور از محرکی مالی مانند سرمایه گذاری در زیرساخت ها بهره نبرد آنگاه عواقب کند شدن رشد اقتصادی این کشور در دیگر اقتصادهای جهان نیز احساس خواهد شد. روزنامه وال استریت ژورنال در شماره روز جمعه اش نوشته که اکنون اقتصادهایی که صادرات آن ها بر منابع معدنی استوار است بیش از دیگر اقتصادها نگران آینده اقتصاد چین هستند. استرالیا، برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی کشورهایی هستند که انتظار می‏رود از کاهش واردات مواد معدنی توسط چین بیشترین آسیب را ببینند، همچنبن بهای مواد خام مانند سنگ آهن نیز تحت تاثیر کاهش تقاضای چین قرار خواهد گرفت.

چینی ها امیدوار بودند که بهبود وضعیت اقتصادی در اقتصادهای توسعه یافته و به خصوص آمریکا به رشد صادرات آن ها در سال 2014 کمک کند اما تاکنون میزان رشد تجارت میان دو اقتصاد بزرگ جهان به اعتقاد روزنامه وال استریت ژورنال، ناامید کننده بوده است. میزان تجارت میان چین و آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به سال پیش از آن تنها 1.4 درصد رشد کرده و چنین رشدی برای تقویت میزان صادرات چین کافی نیست. با این حال بعید است که در آینده ای نزدیک مقامات چینی از محرکی مالی برای ارتقای رشد اقتصادی این کشور بهره ببرند. یکی از کارشناسان سابق صندوق بین المللی پول به خبرگزاری بلومبرگ گفته که احتمالا مقامات چینی مدت بیشتری انتظار می‏ کشند تا نتایج سیاست های فعلی را مشاهده کنند و سپس در مورد محرکی مالی تصمیم گیری خواهند کرد. در ابتدای سال 2014، هفته نامه اکونومیست پیش بینی کرده بود که امسال سال چندان خوشایندی برای اقتصادهای نوظهور نباشد، با گذشت چهار ماه از سال جدید و با توجه به اخباری که از اقتصادهای ترکیه، برزیل و چین به گوش می ‏رسد می‏توان گفت که پیش بینی مجله اکونومیست تاکنون محقق شده است.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =