روزنامه ایران در مقاله ای به قلم مهدی تقوی استاد اقتصاد نوشت:

در دوره گذشته پرداخت یارانه نقدی و نبود برنامه‌ریزی دولت در اجرای دقیق این قانون مهم ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد کرد که به این زودی‌ها قابل جبران نیست. دولت می بایست از ابتدا به جز گروه‌های هدف زیر پوشش نهادهای حمایتی، در پرداخت یارانه ها به سایر گروه های اجتماعی تجدیدنظر می کرد چرا که اکنون یارانه نقدی هیچ دردی را دوا نمی‌کند و یک‌دهم گرانی‌هایی است که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌وجود آمده است.
یکی از انتقادها به هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت یارانه نقدی است.این موضوع در کوتاه مدت و با رشد قیمت حامل‌های انرژی اثرگذار است اما در طولانی مدت  هیچ کمکی نمی‌تواند بکند. از سویی ادامه آن  باعث زایش مشکلات دولت می‌شود.در حال حاضر دولت به دلیل پرداخت یارانه، بدهی سنگینی دارد.معتقدم دولت به جای آن‌که به سمت یارانه نقدی برود باید بهداشت و درمان را رایگان کند و برای آموزش کشور نیز یارانه بدهد در این صورت می‌توان هدفمند حرکت کرد.
طبق نظریه مالی و علمی، دولت باید مالیات بگیرد و درآمد حاصل از آن را صرف رفاه اقتصادی - اجتماعی مردم کند ولی در شرایط  فعلی این مالیات تنها از کارمندان دریافت می‌شود و صرف هیچ‌کدام از خدمات زیر بنایی برای مردم نمی‌شود.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 0
    گوش اگرگوش تو و ناله اگر ناله ی من انچه هرگز به جایی نرسد نظراستاد است