۰ نفر
۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴

مهم ترین پیامِ پایتخت 1 و 2 و 3 این است که مسؤولان پاسخ بدهند که چرا همه ی مسایلِ مردم، به تهران برمی گردد.

  طنز // شاید مهم ترین پیامِ پایتخت 1 و 2 و 3 این باشد که مسؤولان بایستی پاسخگو باشند که چرا همه ی مسایل، حتی ریزِ امور زندگیِ مردمِ علی آباد هم به "تهران" برمی گردد. از همین رو، دور از انتظار نیست اگر به زودی، از سوی دست اندرکاران پایتخت 3 اعلام شود؛ پایتخت 4 به زودی کلید خواهد خورد.

 

پایتخت طنز

سومین سری از مجموعه طنز تلویزیونی "پایتخت" را از آن جهت که توانست با دیگر‌ سریال های طنز تلویزیون، در نوروز 1393، به رقابت بنشیند و پربیننده تر به نظر آید، باید به درستی، "پایتخت طنز" لقب داد.

شاید گزافه حرفی نباشد اگر تصریح شود که طنز در کشور ما، به نوعی، بومی سازی شده و با فرهنگ و آداب و رسوم و اخلاق اجتماعی و حتی خرده‌فرهنگِ مردمانِ ما منطبق شده‌است؛ وگرنه، طنز، از نگاه نگارنده، یعنی عبور از خط قرمزها!

  

طنز پایتخت

مهم ترین پیشنهادِ قابل طرح، در پایتخت 4، انتقال پایتخت از تهران به علی آباد مازندران است. (اینجا)

 

دخالت بیگانگان در امور داخلی کشورمان ممنوع!

دخالت چوچانگشون که یک خارجی است، در مسایل داخلی کشورمان، ممنوع است. چرا که چوچانگشون، نه فقط یک خارجی است بلکه چون هنوز با ارسطو ازدواج نکرده، امکانِ قانونیِ کسب تابعیت ایرانی را نیز ندارد. بنا بر این، نمی تواند درباره ی مسأله ی مهم "یارانه" نظر سلبی یا ایجابی بدهد. زیرا که یارانه، جزو مسایل داخلی کشورمان محسوب است و حتی در قالب طنز، نباید به یک خارجی، اجازه ی ورود به این حریم را داد.

به علاوه، نگارنده بر این باور است که شخصیت ریاست جمهوری، ذوجنبتین است؛ هم دارای یک شخصیت ملی است و هم فراملی.

یارانه، یک مسأله داخلی است و ولو این که به ایرانیان خارج از کشور نیز مربوط می‌شود اما فراملی محسوب نمی‌شود تا بهانه ای شود تا دولت، آنهم در سطح مقام عالی یعنی ریاست جمهوری درباره اش صحبت کند؛ (و به نظر نگارنده، سخن گفتنِ ریاست محترم جمهوری درباره ی "یارانه"، یک اشتباه استراتژیک بوده است؛ این مهم از وظایف وزیر اقتصاد و النهایه سخنگوی دولت است و لا غیر!) چه رسد به اینکه یک خارجی، آنهم از نوع چینی آن، نه فقط در مسایل داخلی کشور دخالت نماید بلکه مستند حرف و سخنش را سخنان ریاست جمهوری محترم کشورمان بیان کند.

متأسفانه! در قسمت آخر پایتخت 3 زن چینی ارسطو، در سکانسی چنین می گوید؛ من از رییس جمهورتان شنیدم مردم ثروتمند اگر از یارانه چشم پوشی کنند هزینه دارو و درمان کاهش پیدا می‌کند.

همه‌ی کارهایمان همین‌طور است؛ به اصطلاح  "بزن در رو"یی است!

شوخی و طنز و جدی مان، مثل خرید میوه از میدان تره و بار، درهم است.

در همین مختصر، درخواست می شود از مشاوران محترم ریاست جمهوری که این مهم را بازنگری و وارسی کارشناسانه نمایند؛ هم از نظر بازخوردِ رسانه ای موضوع و هم از نظر سیاستگذاری دولت در بحثِ "یارانه"!

  

حضور مسؤولان در مراسم تجلیل، آزاد!

حضور مسؤولان رده بالا، از فرماندار گرفته تا سکاندار کشتی ورزش و محیط بانی و زیست محیطی در مراسم تجلیل، از هر نوعِ آن در سطح کشور، خود، فی حد نفسه، جای تعجب و تقدیر دارد. و علی الاصول، حضور حداکثری مسؤولان، در چنین مراسمی، آزاد است. البته به شرط این که؛ دوربینِ تلویزیون روشن باشد، خصوصاً شبکه یک!

 

طنز پایتخت 4 به زودی کلید خواهد خورد

احتمال می رود همانطور که بهارِ پارسال، دست اندرکاران پایتخت 2 از طریق رسانه ها اعلام کردند که پایتخت 3 به زودی یعنی یک، دو، سه کلید خواهد خورد و معلوم نشد که چه کسی کات داد و شروعِ پایتخت 3 به اسفندماه رسید؛ پایتخت 4 هم به زودی کلید خواهد خورد.

 

خیلی وقته خسته نباشید!

از دانستنِ این نکته غافل نشوید که اگر "پایتخت 3 " با طنز موقعیت و بداهه گوییِ بازیگرانش و احیاناً دستپاچگیِ نویسندگانش مواجه بوده و این، از آب درآمده؛ اگر پایتخت 4، از الآن - یعنی بهار 93 - کلید بخورد، چقدر طرفدار خواهد داشت! بنا بر این، باید از طرف همه ی مخاطبان تلویزیون که این برنامه ی طنز را در تعطیلات نوروزی، به تماشا نشسته اند، به دست اندرکارانِ "پایتخت 3 " خسته نباشید، گفت و همه ی ما از الآن، قول می دهیم که در بهار 94 به دست اندرکارانِ "پایتخت 4 " بگوییم؛ "خیلی خسته نباشید!" البته اگر کلیدِ "پایتخت 4" ازهمین بهار 93 زده شود.

  

سال 94 پایتخت 4

حال که مجموعه طنز تلویزیونی "پایتخت" جایگاهی پیدا کرده است (اینجا)؛ اگر پایتخت 4 را در نوروز94 دیدید، یادتان باشد که سال 94؛ آنان که رقمِ سمت راست کدملی شان 4 است می‌توانند درباره پایتخت 4 نظر بدهند.

..............................................

نکته: یادآور می شود قسمت عمده ای از این یادداشت، پنجشنبه 15 فروردین، نوشته شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    37 14
    منتظر پايتخت 4 هستيم :)
  • بی نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    2 0
    الان اين نوشته طنز بود؟؟؟؟!!!!!
  • علی IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    1 0
    دخالت بیگانگان!!!!!
  • رزيتا IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    4 0
    به ايرج طهماسبم خسته نباشيد گرم بگيم
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    0 0
    بجز کارهای مهران مدیری که همگی عالی هستند سریالهای ساختمان پزشکان و پایتخت فوق العاده بودند. ازتون خواهش میکنم این سریالهارو ادامه بدین و به کارگردانهای سریال پایتخت و ساختمان پزشکان بودجه بدهید. ما مردم ایران ذاتا آدمهای شادی دوستی هستیم و نبود سریالهای شاد و جذابی از این دست به شدت احساس میشود. از سریالهای چرند و بی محتوا و دوزاری ماهواره ای مثل عفت و حریم سلطان و... خسته شدیم. خواهش میکنم خواهش میکنم بذارین این کارگردانها و بازیگران توانای ایرانی به کارشون ادامه بدن. خبر آنلان لطفا اینو منتشر کنید.