بسیاری درکشور ما تا اسم ساندویچ و پیتزا را می شنوند یاد غرب می افتند و طرفداران ساندویچ را غربزدگانی که در پی امحای فرهنگ سنتی کشور هستند می پندارند.

اما در این جا و در پایان تعطیلات روز سیزده به در می خواهیم این اتهام را به جان بخریم و از ساندویچ دفاع کنیم. این دفاع نه بیانیه ای برای رفع اتهام از ساندویچ بلکه نوشته ای در پاسداشت طبیعت است.
فرهنگ غذایی ما ایرانیان فرهنگ خاصی است مبتنی بر نشستن اعضای خانواده دور هم ، صحبت و احیانا چرت بعد از غذا و .....
این فرهنگ غذایی که غذاهای پر ملاط و سنگین چون آش و قورمه سبزی و کباب وبرنج و روغن در آن نقش اساسی دارند گرچه در تحکیم بنیان خانواده نقش موثری دارد اما زیاده روی در آن هم برای سلامت بدن و در مواقعی چون سیزده به در برای سلامت طبیعت مضر است.
ما ایرانیان هنگام سفر در طبیعت متاسفانه فرهنگ غذاییمان را نیز بار اتومبیل کرده و با خود می بریم ؛قابلمه آش نیمه پخته، کباب های کوبیده و جوجه های به سیخ شده محوطه ای برای راه انداختن آتش دود و دم در طبیعت را می طلبد.
بسیار دیده شده درایامی مانند سیزده به در که شکر خدا در فرهنگ طبیعت دوست ما! در طول سال زیاد دیده می شود در فاصله دو متر به دومتر خانواده های محترم آتش و اجاقی افروخته اند و مشغول پخت و پزهستند.
بعد از آماده شده پر مخاطره و پر مشغله غذا که معمولا تمامی حواس طبیعت گردان محترم را به خود مشغول می کند . ظروف پلاستیکی یک بار مصرف قاشق و چنگال ،لیوان احیانا سفره یک بار مصرف پلاستیکی به کار می آید.
بعد از مصرف غذا لاجرم باید دراز کشید تا غذا هضم شود لذا در هنگام عبور از پارک یا محوطه سبزی در ایام نوروز نباید از دیدن آقایان و خانمهایی که روی زیلو و چادر دراز کشیده اند احساس بدی به شما دست دهد چرا که آنها مشغول هضم غذا هستند. بعد از هضم غذا نوبت به قلیان و تخمه خوردن می رسد وبالاخره در پایان یک روز مفرح و شاد خانوادگی آنچه برای بچه ها به جا می ماند خاطره فراموش نشدنی یک فرهنگ کهن و برای طبیعت یک روزجهنمی از انبوه زباله و خاکستر ولگد مال شده سبزه و گل و درخت و.....
کاش می توانستیم در روزهایی که به پاسداشت طبیعت فرزندانمان رابه کوه و صحرا می بریم تنها یک روز، بیشتر هم نه فقط یک روز فرهنگ تن آسانی ، تنبلی تاریخی و خوش خوراکی مثال زدنی مان  را پشت درهای منزل جا بگذاریم تعدادی ساندویچ از هر نو نه فقط سوسیس و کالباس را در کاغذهای مومی پیچیده و با یک یا چند فلاسک آب یا نوشابه پا در راه طبیعت بگذاریم و به فرزندانمان یاد بدهیم برای استفاده از طبیعت باید حواسمان به جای شکم به مناظروشکوه آفریده های خداوندگار باشد.
آش و قورمه سبزی و جوجه کباب را همیشه می توان خورد اما فرصت استفاده از طبیعت سالم و سرحال فرصتیست که یا از دست رفته و یا در حالت خوشبینانه کم کم دارد از دست می رود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یه نفر از مردم IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    57 0
    احسنت ما دو سال گذشته را سبک بار رفتیم با یک ساندویچ همبرگر خانگی ( درست شده از گوشت و بادنجان و سیر چرخ شده و آویشن و ...و خیارشور و سبزی و گوجه ... به به ) نفری یکی دو میوه و فلاسک چای و دیگر هیچ جای شما خالی خیلی چسبید ! مثل بسیاری از هموطنان عزیزم ما هم هیچ چیزی در طبیعت باقی نگذاشتیم و پلاستیک ها همه را به سطل زباله منزل منتقل کردیم... ولی آیا دفع زباله شهری توسط شهرداریها اصولی هست؟ چند سالی هست که مردم کم کم دارند اصول حفاظت از طبیعت را یاد می گیرند ولی آیا مسئولین دفع زباله شهری چاره ای اندیشیده اند ؟ چرا محیط زیست یک روز را بعنوان روز ملی پاکسازی طبیعت اعلام نمیکند ؟ باید فرهنگ سازی کرد مثل جوامع پیشرفته تا چند سال بعد شاهد بجای طبیعت شاهد یک زمین سوخته نباشیم
    • مهدی IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      4 1
      حرف های شما و کارهای تان همه اش درست است ولی سیزده بدر بدون آش نمیشود اگر مردم زباله شان را در طبیعت رها نکنند. ریختن زباله در شهر(کار بسیار بدی است) خیلی بهتر از رها کردن آن در طبیعت است چراکه باز شهر را کارگران زحمتکش شهرداری تمیز می کنند ولی طبیعت چه!!
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    11 5
    آبگوشت آبگوشت رو فراموش کردین پاتیل آبگوشت هم خیلیمیچسبه
  • جواد IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    14 3
    عزیزان مشکل ما غذاها نیست ،حالا ساندویچ باشه یا کباب یا آش و... ما مشکل فرهنگی داریم ،ما مشکل آموزش داریم ،ما مشکل ...(اینو نگفتم شاید خیلی ها ناراحت بشن چون به روح و جسم مربوط میشه).بله عزیزان ما چون فرهنگ ضعیفی داریم حتی اگه ساندویچ یا پیتزا هم ببریم بازهم ذباله در طبیعت میذاریم و برمیگردیم.ما مشکلمون روشن کردن آتش نیست ما مشکل فرهنگی داریم و تا زمانی که تفکراتمون عوض نشه و آموزش های لازم رو نبینیم اینکار ادامه داره.این نسل رو باید بیخیال بشیم و بفکر نسل های آینده باشیم البته اونهایی که هنوز وارد مدرسه نشدن.البته الان فکر کردم و دیدم هیچ راه حلی نداره ،با این مسئولین کم تجربه و بی تجربه ای که داریم امکان نداره اتفاق خاصی رخ بده.مگه اینکه خدا معجزه کنه.مشکل ما تفکرات مسئولینه .
  • بهار A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    22 3
    من نفهمیدم کجای خوردن جوجه کباب در روز طبیعت بده؟!یا ضد فرهنگه؟تمام دنیا کباب و غذاهای باربیکیویی رو بیرون خونه یا شهر ترجیح میدن.من شخصا تا حالا ندیدم کسی قورمه سبزی بار کنه بیاره سیزده.ولی کباب چه گوشت قرمزی چه مرغی،و یا یه برنج مخلوط که اوردنش راحته مرسومه.وقتی مثلا توی پارک چیتگر منقلهای مخصوص بزرگ گذاشتن.شما یه کم زغال میریزی وسطش و بعدم جوجه رو میزنی به سیخ و بعد یک ربع هم غذات حاضره!هم راحته.هم خوشمزه است.هم برای پیک نیک مناسبه.مجبور نیستی زیاده روی کنی.یه سیخ با یه نون و دو تا گوجه کافیه.والا ما هر سال همینکارو میکنیم.علاوه بر زباله های خودمون هم تا شعع ده متری زباله های قبلی رو جمع میکنیم و خیلی هم خوش میگذره.ساندویچم به اندازه خودش زباله سازه.مهم فرهنگ ادماست نه غذاشون
    • فرزاد IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      12 6
      جوجه کباب بد نیست فرهنگ شیکم پرستی بده ...باربیکیو هم همه جا نیست بیشتر مردم اجاق درست می کنن ...آش و قورمه سبزی ام تا دلت بخواد چرا می گی نیست؟
    • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      3 5
      باریک الله. موافقم باهات
    • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      8 0
      بهتره راه حل هاى مناسب با محيط زيست آرائه زهيد ومنقل در پارك باشد نه اينكه نوع غذاى مردم را تغيير دهيد
    • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      4 0
      در جواب فرزاد:دوست عزیز من شخصا تا حالا قورمه سبزی ندیدم تو سیزده.دست کم تو دورو بریهای خودم.ولی اش جزو غذاهای پیک نیکی و مورد علاقه ایرانیهاست.به نظر شما اگر همه مردم همبرگر بخورن دوباره یه عده نمیان بگن:فرهنگ غنی و سنتی اشپزی ایرانی رو فراموش کردیم و رفتیم سراغ غذاهای فرنگی؟!!چه ایرادی داره اش خوردن؟!!.ساعت 1 ناهار میخوریم.(و ابدا نمیفهمم چرا نویسنده اصرار داره همه زیادی میخورن و ساندویچ کمه و خوب!!!!)اونم در حد اعتدال همونطور که گفتم یه سیخ جوجه.ساعت 5 و 6 یا 7 غروبم هر کی یه پیاله کوچیک اش دوغ مثلا.هیچوقتم شام نخوریدم شب سیزده.حالا این چیش اشکال داره و زیاده رویه نمیدونم!!!ادم پرخور و شکم پرست و زباله ریز چه روز سیزده چه روز نوزده!شکم پرسته و بی فرهنگ!ابه نوع غذا ربطی نداره..
    • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      2 1
      اصلا بحث خوردن نیست بابا میگه این غذاها و مراسم پخت و پز و اینا به طبیعت بیشتر لطمه میزنه حالا هی فلسفه ببافین بحثو منحرف کردین سر پرخوری و کم خوری
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    9 4
    خیلی از وقتا مردم زباله ارو داخل سطل میندازن اما ولگردایی که دنبال پلاستیک واینجور چیزا میگردن زباله هارو خالی میکنن وچیزای بهدرد بخور رو برمیدارن وبقیه رو همونجا رها میکنن من به چشم خودم دیدم
  • ميم الف IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    5 7
    مشكل اينه كه مردم هر كاري كنن يه عده باز ميگن چرا اين كارو كرديد حتي اگر مردم بميرن هم يه كارشناس مياد ميگه براي چي ميميريد؟ تو هيچ كشور دنيا اينقدر تو زندگي مردم دخالت نميكنن.
    • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      7 3
      به کسی برنخوره ولی مردم و ول کنی یه مزرعه رو به خاطر روشن کردن یه قلیون آتیش می زنن شما خودشو ناراحت نکن
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    3 0
    ديروز كه بر مي گشتيم علاوه بر اجاق چسبيده به درخت رنده و پايين تنه نيم سوخته درختان بزرگ جنگل، ديديم كه بعضي حتي زحمت خاموش كردن آتشي را كه استفاده كرده بودند به خود نداده بودند.
  • باد رودی A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    4 1
    ماایرانی هاجانم فدای شکم هستیم
  • مجید A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    4 0
    چه ربطی داشت به آش!!!!!!!!!!!!!!1
    • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      3 1
      هیچی مجید جون تو آشتو بخور اینا رو ولشون کن
  • زیبا IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    2 0
    این بحث ها جالبه .باید بشه .تا بهتر زندگی کنیم .ناراحت نشید گوش کنیم برخی درست است واجرا کنیم .تا از بیرون بهمون دیکته نشه ..خوبه تا به کسی توهین نشه .هر کسی هر چه دوست دارد نوش جان کنه .فقط محیط زیست هم سالم برایمان بماند .مانند رسم های خوب نوروزی .نوروز پیروز