ایرنا نوشت:

بر اساس آمار غیر رسمی از انتخابات شهرداریهای ترکیه حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ به رهبری ˈرجب طیب اردوغانˈ با کسب 51/45 درصد آرا، توانسته شهرداری های استانبول ، آنکارا و بورسا را تصاحب کند.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تلویزیون دولتی ترکیه ، حزب عدالت و توسعه در انتخابات سراسری شهرداری های این کشور که دیروز برگزار شد، بیش از 45 درصد آراء را کسب کرده است.

تاکنون آرای 98 درصد از صندوق های اخذ رای شمارش شده و شهرداران جدید بیش از 70 مرکز استان مشخص شده اند.

به رغم اینکه هنوز ˈمرکز شورای انتخابات ترکیهˈ، به طور رسمی نتایج انتخابات شهرداریهای این کشور را اعلام نکرده است ، گفته می شود که نامزدهای حزب عدالت و توسعه در استانبول ، آنکارا و بورسا به پیروزی رسیده اند.

در شهرهای ˈازمیرˈ و ˈاسکی شهرˈ نامزدهای حزب ˈجمهوری خواه خلقˈ و در ˈمرسینˈ نامزد حزب ˈحرکت ملیˈ به عنوان شهرداران جدید انتخاب شده اند.

در ˈدیاربکرˈ بزرگترین شهر کردنشین ترکیه، نامزد حزب ˈصلح و دموکراسیˈ ( هوادار مخالفان کرد) به عنوان شهردار جدید انتخاب شد.

آرای حزب عدالت و توسعه در انتخابات دیروز با افزایش 12/7 درصدی نسبت به انتخابات محلی 2009 ،

45/51 درصد رسید و احزاب جمهوری خواه خلق با 92/27 درصد، حرکت ملی با 20/15 درصد و حزب صلح و دموکراسی با 92/5 درصد در رده های بعدی قرار گرفتند.

حدود 46 میلیون نفر از 6/52 میلیون واجد شرایط در انتخابات دیروز ترکیه شرکت کردند.

برای نخستین بار در تاریخ ترکیه سه زن موفق به کسب مقام شهرداری در ترکیه شدند.

درگیریهای میان هواداران احزاب رقیب در انتخابات محلی دیروز در ترکیه 9 کشته و 47 زخمی بر جای گذاشت.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    27 15
    درود بر اردوغان
  • حامد A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    9 14
    پیروزی حزب عدالت و توسعه از چند جهت قابل تفسیره. اول اینکه ترکیه یه کشور مسلمانه و بعضی از مردم این کشور مخصوصا در مناطق آناتولی به ارزشهای اسلامی و حجاب اعتقاد دارن، درحالی که سایر احزاب توجهی به این موضوع ندارن و حتی بعضا مخالف حجاب هم هستن. دوم اینکه بعضی از احزاب ترکیه گرایشات نژادپرستانه و پان ترکیسم دارن که مسلما خیلی از مردم مخصوصا اقلیتهای قومی موافق اونها نیستن. سوم اینکه کردها با 15 تا 20% جمعیت ترکیه میدونن که تنها در صورتی به حقوقشون نزدیک میشن که حزب عدالت و توسعه بر سر کار باشه، چونکه یک حزب کرد با توجه به جمعیت این قوم نمیتونه در انتخابات پیروز بشه. همه این موارد باعث میشه که علیرغم شکست در سوریه و فساد مالی باز هم این حزب پیروز بشه. در هر صورت انتخاب مردم ترکیه قابل احترامه.
    • شیرزاد A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      1 1
      کدوم حقوق مردم کرد؟ میشه توضیح بدین؟
    • حامد A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
      3 0
      یعنی اینکه به عنوان کرد پذیرفته بشن. طبق قانون اساسی ترکیه همه مردم ترک هستن! درحالی که 20% ترکیه کرد هستن و اقلیتهای دیگه ای مثل ارمنی ها هم در این کشور وجود دارن. ضمن اینکه روزنامه نگارهای کرد هم از زندان ازاد بشن. چون که طبق گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز 70% روزنامه نگارهای دربند در ترکیه کرد هستن. و اینکه احزاب کرد بدون تبعیض بتونن وارد مجلس بشن و از بودجه ای که به احزاب تعلق میگیره استفاده کنن، درحالی که الان همچین چیزی اتفاق نمی افته. همینطور زبان کردی هم که از تقاضای این قوم هست، به طور رایگان در مدارس تدریس بشه. در حال حاضر برای آموزش این زبان باید پول پرداخت بشه! اسمهای کردی شهر که قبلا تغییر کردن هم، به حالت قبل برگرده. البته این مشکلات برای سایر اقلیتها از جمله علوی ها هم هست.