۰ نفر
۱۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
پادشاهی که می‌میرد و همچنان زنده است!

به نظر می رسد خبر منتشر شده درباره کناره گیری ملک عبدالله از قدرت به همان بی اعتباری ده ها خبر قبلی درباره مردن یا در حال مرگ بودن یا نیست و نابود شدن خاندان آل سعود باشد.

مشخص نیست که این بی قراری برای مرگ عبدالله در کشور ما ریشه در کجا دارد و قرار است مثلا چه اتفاق خاص و نادری بعد از مرگ عبدالله یا کنار رفتن او از قدرت بیفتد که اینگونه اخبار کذب و بی اصل و اساس درباره پادشاه عربستان از هر منبع نامعتبر یا کم اعتبار دیگری برداشته و در بالاترین سطوح رسانه ای منعکس می شود.
با این همه به نظر می رسد فقط در کشورما نیست که ماهی چندبار خبر مرگ یا درحال مرگ بودن و حالا کناره گیری پادشاه عربستان به گوش می رسد. این بار یک رسانه مصری که چندان نام آشنا نیست خبر داده است که عبدالله قرار است تا ساعاتی دیگر از قدرت کناره گیری کند. البته از زمان انتشار این خبر تا کنون چند ساعت که هیچ بلکه ساعت ها است که گذشته اما عبدالله همچنان پادشاه عربستان است.
تا این لحظه منبع اصلی انتشار این خبر مشخص نیست، روزنامه الیوم السابع مصر به نقل از شبکه النهار و این شبکه بدون اشاره به هیچ منبع مشخصی ادعا کرده است اطلاعاتی در زمینه کناره گیری عبدالله از قدرت دارد.
ممکن است استفاده ملک عبدالله از دستگاه اکسیژه در هنگام ملاقات با اوباما، الهام بخش جعل این خبر بوده باشد چرا که می تواند این شایعه را به حقیقت نزدیک تر جلوه دهد و از همین رو تصمیم گرفته شده است موج جدیدی از شایعات درباره ضعف او در اداره مملکت و این بار کناره گیری او از قدرت به راه بیفتد.
اما حقیقت این است که برخلاف این موج خبری بی اساس که تقریبا از دو سال گذشته خصوصا از زمان اوج گیری جنگ داخلی در سوریه به راه افتاده و براساس آن هر از چندگاهی ملک عبدالله می میرد و می میرد و باز می میرد، او هنوز زنده است و هر بار سالم تر از قبل یا دیدار مهمی انجام می دهد یا تصمیمات مهم حکومتی از جمله انتصاب های چند روز گذشته را اتخاد می کند.
با این همه بازهم رسانه های ما تحت تاثیر شایعاتی که در منابع خبری نا معتبر منتشر می شود قرار می گیرند و متاسفانه حتی دیده می شود که بر اساس این اخبار کاملا کذب و بی اساس تحلیل نیز ارائه می دهند.
سوال من این است که واقعا مرگ عبدالله، یا کناره گیری او از قدرت، سوای از اینکه می تواند برای رسانه ها یا محافل سیاسی یک خبر مهم باشد، و ممکن است دل مردم را به خاطر نا رضایتی از سیاست های ضد ایرانی یا مداخلات خونبار کشورش در بحرین و سوریه و لبنان خنک کند، چقدر برای منافع ملی کشور ما حیاتی و مهم است؟ آیا تضمینی هست که دوره بعد از عبدالله به مراتب برای ایران بدتر از دوران عبدالله نباشد؟ آیا مرگ یا کناره گیری عبدالله از قدرت تاثیر شگرفی در مناسبات ایران و عربستان یا مناسبات منطقه و صحنه آرایی ها و توازن موجود خواهد گذاشت؟
حتی اگر پاسخ این سوالات همگی مثبت هم باشد، دلیلی ندارد که هر از چندگاهی با استناد به اخبار نا معتبر و بی اساس درباره تحولات مربوط به عربستان سعودی به استقبال مرگ یا کناره گیری عبدالله از قدرت برویم و آن را بازتاب دهیم . خصوصا اینکه ممکن است برخی از این اخبار کذب درباره ملک عبدالله ریشه در خود خاندان حکومتی آل سعود داشته باشد، چه اینکه برخی از آنها نسبت به مرگ وی حریص و مشتاق هستند چون از آن منتفع می شوند و در کمترین حالت امیدوارند از این نمد کلاهی برای خود بدوزند و دیگر اینکه ممکن است با انشتار اینگونه اخبار بخواهند به خیال خود موجبات تضعیف حکومت او را فراهم کنند و در ضعف بوجود آمده در نحوه حکومت او، آینده ای بهتر برای خود رقم بزنند و نهایتا اینکه ممکن است این اخبار را برای تضعیف اطرافیان ملک عبدالله که ممکن است در مدت زمان باقی مانده از حکومت او به پست های مهمتر یا تعیین کننده تر دست یابند، منتشر می سازند.
با چنین پیش فرض هایی بازتاب دادن این اخبار ممکن است حتی به معنی خدمت کردن به طراحان این سناریوها در دربار آل سعود باشد چرا که به هرحال کسانی که این اخبار را از درون خاندان سعودی جعل می کنند به خوبی می دانند که محل مصرف آنها در داخل عربستان نیست، بلکه بیرون از مرزها است و اگر تاثیری هم قرار است بگذارد از همانجا می گذارد.
متاسفانه وقتی در کشورما اینگونه اخبار ناصحیح و غلط از خاندان سعودی با آب و تاب و اشتیاق منتشر می شود و بعضا براساس آنها تحلیل هم ارائه می شود، می توان به این نتیجه رسید که دست کم اطلاعات رسانه ای ما از عربستان سعودی بسیار ناچیز و ضعیف است و باید امیدوار بود این ضعف، فقط به منابع رسانه ای ما، محدود باشد و سیاستمداران ما براساس این اخبار نا معتبر تصمیم گیری نکنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حجت A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    این هم بمیره یکی میاد بدتر از این. دست کم این یه کم از خودش استقلال داشت ام بعدی دربست نوکر آمریکایی ها خواهد بود حالا ببینید کی بود گفتم.
    • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      نوکر آمریکا بودن بده ؟من حاضرم تا آخر عمر به آمریکا خدمت کنم
    • چهار A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      اصلا من موندم شما مشکلتون با این عربا چیه یه روز به خاطر منفعتشون راهپیمایی میکنید یه روز هزارتا ایراد میگیرید خبر انلاین لطفا چاپکن
    • تات IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      خوب برو آمریکا اینقدر خدمت کن بهشون تا خوشحال و شاد از دنیا بری.کسی بخیل نیست،فقط مارو نوکر آمریکا نکن قربون سرت که 200 سال نوکری انگلیس و روس و فرانسه و آمریکا پدرمون رو درآورد الان برای هرچیزی باید به دنیا جواب پس بدیم بعد هیشکی نیست جواب مارو بده!
    • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      39 46
      مرسی بی نام. :))))
    • پات IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
      13 10
      تات جان فعلا که نوکری روسیه داره پدرتون را درمیاره و بدترین نوع نوکری در طول تاریخه. اقلا امریکا با نوکرهاش متمدنانه برخورد می کنه.
    • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      5 7
      آدم نوکر آمریکا باشه بهتر از اینه که مثل بعضی هم‌وطنان تو هپروت مبارزه با آمریکا مال ملت رو بالا بکشه
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    قطعا مرگ عبدالله برای ملت ایران خوشحال کننده خواهد بود اما بعد از عبدالله ممکن است شرایط منطقه ای به ضرر ایران رقم بخورد هیچ معلوم نیست برای ما بهتر بشود.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      آرزوی مرگ کسی رو نکن!
    • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      75 11
      درست گفتيد
    • محمد IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      من از مرگ کسی خوشحال نمیشم . پس خواهشا جمع نبند!!!
    • ho3ein A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      83 68
      ولی من از مرگش خوشحال می شم. دست خودم نیست.
  • محمد IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    109 9
    سالهاستماایرانیها سالی چند باراورا می کشیم وزنده می کنیم بابا بسه دیگه چراارزوی مرگ دیگری را دارید مملکت خودتان رااداره کنید
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    68 7
    اینکه سنی نداره همه موهاش مشکیه
  • بی نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    مرگ و نفرين ابدي بر آل سعود و متحد استراتژيك آن،آمريكاي مدعي حقوق بشر و مبارزه با تروريسم . و درود بر مردم غيور شبه جزيره ي كريمه كه با رأي آري خود مبني بر پيوستن به روسيه ،كشيده ي جانانه اي بر پيكره ي آمريكا و انگليس نواختند.
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    23 14
    دوست اقای... هم می میرد و یک ظالم دیگر از روی زمین کم می شود
    • بی نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      35 4
      شاهان مسلمان فکر میکنند همیشه جاودان میمونند و همیشه ظلم های زیادی روی مردمشون اعمال میکنند ولی نمیدونند این خداست که حاکم و پادشاه همیشگی زمینه نه اونها!
  • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    77 45
    هیچ وقت از مرگ کسی خوشحال نشید. در مقام قضاوت اعمال هم نباشید خدا خودش به اعمالش رسیدگی میکنه
  • بی نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    40 3
    نرون مرد رم که نمرده
  • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    24 7
    "هر بار سالم تر از قبل یا دیدار مهمی انجام می دهد یا تصمیمات مهم حکومتی از جمله انتصاب های چند روز گذشته را اتخاد می کند" بسی خندیدیم
  • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    35 2
    جناب نوروزپور این "خبر" ها در اصل خبر نیست. خبرگذاری است (با "ذ") به سبک مرحوم کا.گ.ب!
  • بی نام A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    روایتی وجود دارد که مرگ شاه عربستان بنام عبدالله مدتی قبل از ظهور باعث بروز انقلاباتی در شبه جزیره عربستان خواهد شد که اینها همه مقدمات برای ظهور حضرت مهدی ولیعصر عجل الله محسوب می شوند. از دلایلی که در ایران این خبر مدام در حال پیگیری است یکی همین است. خیلی ها تصور می کنند که این ملک عبدالله همان شاه وعده داده شده در روایات است. والله اعلم.
    • احمد بیطرف RO ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
      16 3
      خوش به حالت!!
    • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
      11 10
      خوش به حالت با این مغزت.
    • امین A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
      1 0
      بله منم فکر میکنم به همین دلیل است..روایت است از پیامبرص که اگر هرکس 3 بار خبر مرگ عبدالله را به من دهد من 3 بار خبر ظهور منجی را به او خواهم داد..شاید منظور از 3 بار همین اخبار ضد و نقیض باشد ...شاید همین گروه داعش همونی باشد که حضرت علی ع وعدشو در اخرالزمان داده و جزئیاتشو گفته.. شاید اینها مقدمات ظهور باشه..شاید...امیدواریم همینطور باشه...خداکنه ما ورود قائم رو ببینیم ...ای خدا میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟///
  • بی نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    19 26
    فعلا بمیره یا بره کنار تا بعد فکر می کنیم برای ما خوب می شه یا بد
  • حسین IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    هر چقدر هم این پادشاهان عرب بد باشند باز با پول نفت به ابادانی کشور خود و مردمشان توجه دارند ومثل مملکت ما تک خور نیستند واین همه فساد مالی دربین مسوولان انها دیده نمی شود واگر هم باشد درعوض مردم نیز درارامش زندگی میکنند و از رفاه نسبی هم برخوردارند ،،،،
  • چو چانگ A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    28 0
    شاهان همه رفتند کاخ ها به جا مانده. شاه و گدا مردند دنیا به جا مانده ...
    • بی نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
      1 0
      شاه وگدا رفتند .تاریخ به جا مانده .نه همه ضرب المثل های ما هم درست نیست .تاریخ یادتون نره
  • صابر IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    13 4
    ببين اوضاع اقتصادي چقدر فشار اورده كه حاضرشديم نوكر بقيه باشيم. ياد اين سخن امام حسين(ع) افتادم لا لكم دينكم و لكم احرارا في دنياكم
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    10 1
    اصلا به نظر شما پادشاهان می میرند؟ به نظر می رسد که هیچ وقت نمی میرند. همیشه اسمشان در تاریخ باقی می ماند- بد یا خوب. این فقیر بیچاره ها هستند که در زمان حیاتشان هم مرده متحرکی بیش نیستند.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    9 8
    امیدوارم نسل ال سعود از بین بره دشمن اول واصلی ماهمین عربستان هست نه امریکا. خبرانلاین جان خودت چاپ کن. هرچی فتنه و ترور و ایران ستیزی توی دنیا هست این عربستان ازش حمایت میکنه.
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    5 3
    والا!!! دوستان هم از نوکر بازی و این نوکراونه و اون نوکر اینه دست بردارند. دنیا از این صحبت های بی پایه در حال عبور است. کشورها بر اساس منافع خود با هم تعامل می کنند.
  • رنجبر EU ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    4 1
    در مورد خبرهای متعددمرگ این پادشاه یه کم حوصله داشته باشی همه چی درست میشه ازقدیم گفته اند ده تا سنگ بندازی به گردویی بالاخره یکیش می خوره بهش!
  • داود IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    4 1
    اين حرفا چيه عمو ؟آمريكييابيان نوكري ماروبكنن اگه لياقتشو داشته باشن اونا كمترازاون هستن كه ما بخواييم دراين باره وقت خودمونوصرف كنيم ودرخصوص آل سعود هم به تون اطمينان ميدم اونا درسراشيبي سقوط قرار دارن آيت الله بهجت فرموده بود بامرگ ملك عبدالله ظهور آقا نزديك ميشودخرسند باشيد.
  • حامد IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    4 0
    ننگ بر خاندن کثیف و ضدایرانی آل سعود که دست نشانده انگلیس بوده و هستند
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    5 0
    بر روحش لعنت
    • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
      5 0
      لعنت بر موسس این سلسله که مسلمانان جهان را به تفرقه و نابوی کشاند وعاملی برای خدمت صهیونیستها شد
  • ناشناس IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    0 0
    من تعجب میکنم از بعضی کامنتا هرچقد اوضاع کشور ما بد باشه بهتر از خفقان عربستانه اینودیگه هرکسی میدونه که آل سعود بیشترین درامد کشورشون رو دارن خرج عیاشی میکنن چه دشمنی بدتر از اینکه نفتشون رو دارن زیر قیمت به غرب مبدن تا جایی که قیمت یه بشکه نفت مارو رسوندن به پنجاه دلار ضربه بدتر از اینا از اسرائیلم بدترن چون گرگ تولباس میشن اونا که حسابشون روشنه و دشمنیشون اشکار فقط و فقط مرگ عبدالله بخاطر ظهور آقامون مهمه من واسه مرگش لحظه شماری میکنم باورم نمیشه منم تو دنیایی باشم که اونقد پاک و عادل میشه که طبق روایات اگه یه زن یه طبق طلا رو سرش بذاره از اینور دنیابره اونور یک نفرهم بهش تعرض نمیکنه اونقدخوب نبودم که روم بشه ارزوی دیدنش رو داشته باشم ولی لااقل آرزومه از انکار کننده های ظهورش نباشم