عباس جدیدی از عضویت در شورای شهر و تفاوت بین قهرمانی و مدیریت می گوید


فرهاد عشوندی- مونا موسوی: عباس جدیدی ؛ نام او سال ها با کشتی ایران عجین شده بود اما سال 92 اتفاقی مهم او را از ورزش به شورای شهر تهران برد. عباس یکی از 30 منتخب شورای شهر تهران شد و به ساختمان بهشت راه پیدا کرد. او که استاد فیتیله پیچ روی تشک کشتی بود ، با ورود به شورای شهر ، در همان روزهای نخست نقشی مهم در چیدمان شورای تهران ایفا کرد . جدیدی در این گفت و گو از رفتن به شورای شهر تهران از مسیر تشک کشتی می گوید.

*یکی از اتفاق های جالب امسال که شاید برای بسیاری عجیب بود ، حضور شما در لیست منتخبین شورای تهران بود. اینکه بتوانید رای بیاورید. اصلا چطور شد که وارد عرصه انتخابات شورا شدید؟

حس نوع پرستی ،میهن پرستی و مسئولیت ! این یک حسی است که درون هر شخصی بیدار باشد. باید زنده و شکوفا باشد .یعنی اینکه شخص برای توسعه و پیشرفت مملکتش فکر کند. احساس خدمت. اینکه کاری از دست انسان بر می آید برای شهر و کشورش انجام دهد! این حس اگر درون هرکسی باشد طرف یک میهن پرست است.  کسی که  برای هم نوعانش  مثمر ثمر باشد احساس می کند وجودش در این دنیا به خاطر عدم نبوده به خاطر خلقت بوده، به دلیل اینکه نامش بماند . یعنی به معاد اعتقاد دارد. ما به دین و شریعتمان پا بر جا هستیم . به عنوان یک مسلمان مسئولیت داریم .هرکسی که حس معاد داشته باشد یعنی یک مسلمان است  یکی از ارکان دینمان است . ما باید به فکر این باشیم تو این دنیا فقط مصرف کننده نباشیم (تو این دنیا دیگران کاشتن ما خوردیم ما می کاریم دیگران بخورند) برای عاقبت،باقیات الصالحات خودمان هم کاری انجام دهیم .

این درست نیست که من فکر کنم باید به من کمک کنند . من باید بدانم برای مملکتم چه کار می کنم. این حس معاد گونه است و طرف می خواهد برای دنیا و آخرت خودش اندوخته ای را داشته باشد و آن هم جزو احکام مسلمانی ما است .

*پس برای رسیدن به این حس که برای شهرتان موثر باشید وارد انتخابات شورای شهر شدید؟ چون همه عادت دارند شما را یک ورزشکار ببینند و وظیفه یک ورزشکار هم مبارزه روی تشک است.

یک انسان بیدار کسی است که  احساس داشته باشد این احساس من مختص ورزش نمی شود . حالا من یک وقتی زور و بازو داشتم . این زور و بازو را در راه مملکتم در راه پرچم میهنم برافراشته شدن پرچم مملکتم ،خوشحالی دل مردم ،غرور مردم استفاده کردم . آن حسی که غرور مردم را بیدار کند مردم احساس بزرگی می کنند.آن حس و شادی که هنگام بالا بردن پرچم ایران در آمریکا برای مردم به وجود می آید این یک سنگری است که من در راه آن زور و بازو خود را خرج کردم. من از دعا و تشویق مردم برای این قهرمانی دینی دارم که ادا کنم.

یعنی احساس کردید این زورتان را به جای تشک کشتی ببرید کف خیابان های شهر؟!

بله دیگر. در آن مقطع از زمان من وارد عرصه کشتی شدم خدا توانایی هایی به من داد و آمدیم سبب خیر شدیم جهت شادی دل مردم نه برای کسب مدال های آهنی فلزی . این مدال فلزی ها از بین می رود اما می بینید این قهرمانی ها خیلی ماندگار نیست اما کار یکی مثل جهان پهلوان تختی ماندگار است . چرا که تختی دل مردم را شاد کرد . ما هم به جایی رسیدیم که دیگر باید دنیای قهرمانی را به جوانان می سپردیم . الگوی ما اول مولا علی بود و بعد تختی . آقای تختی اولین ورزشکار است که در سال 42 است با 57 هزار رای به شورای شهر تهران رفت. من هم دوست داشتم راه تختی را ادامه بدهم.

پس بقیه بچه هایی که به شورای شهر رفته بودند برای تان انگیزه ای نشدند؟

ببینید من می گویم اولین نفر آقا تختی بودند.من سند آن را از وزارت کشور گرفتم . وقتی تختی عضو شورای شهر آن دوران بوده یعنی احساس کرده که مردم به قهرمانان خود خیلی مراجعه می کنند . مثلا به ما می گویند: (در خانه باز) در محله اگر کسی مشکل و گرفتاری دارد در خانه پهلوانان را می زنند ما نمی توانیم به مردم به گوییم نه .همه زندگی ما وقف مردم است و مردم هم از ما انتظار دارند . در این مدت افراد زیادی به ما مراجعه می کردند. من دنیای قهرمانی را کنارگذاشته بودم و الگو من هم آقا تختی بود. پس گفتم بروم به شورای تهران.

اما قبل از شما دو بار ورزشکاران و به خصوص کشتی گیران وارد شورا شده بودند.

بله آن ها هم به نوبه خودشان از قهرمان های گذشته و اعضای مثمر ثمر در شورا بودند. من هم احساس وظیفه کردم.

شما بالاخره اصلاح طلب بودید یا اصولگرا؟

( می خندد) هیچ کدام ، بی طرف.  بالاخره این خودش یک حسن است.

اما رای آوردن در شهری مثل تهران با کمک لیست ها اتفاق می افتد.

تنها فرد مستقلی که رای آورد من بودم همه اعضا تو لیست بودند . من این را لطف الهی می دانم که شاید خواسته میدان امتحانی را برای من باز کند. خیلی دولت مردانی بودند که چندین سال در کار سیاست بودند اما رای نیاوردند . بالاخره خدا از بین آنها ما را انتخاب کرده و مهر من را در دل مردم شهر انداخته است . این برای من یک افتخار است که مردم یک خاطرات خوشی از من  پس از گذشت 13-14 سال از دنیای قهرمانی به همراه داشتند .من 14 سال اصلا نبودم همه قهرمان های دیگری که رای آوردند اما توی لیست بودند. من فقط (کف خیابانی) رای آوردم. برای خودم هم باعث تعجب بود. فقط احساس می کنم خواسته خدا بوده است.

*این شکل تبلیغات تان هم عجیب بود. این همه مدال را با هم به تن کرده بودید و نوع نوشتن عنوان های تان روی پوستر ها ...

من تو این مسائل ها دخالتی نداشتم. بچه برادرم آمد این کارها را ردیف کرد.وقتی هم نداشتیم 4 روز مانده بود انتخابات شروع شود به من گفتند اجازه دارید بیایید شرکت کنید. تو این 4 روز اصلا فرصتی برای تبلیغ نداشتم.

چرا اینقدر دیر؟ راستی چرا اولش صلاحیت تان تائید نشده بود؟

 ( می خندد ) نمی دانم به خدا اصلا نمی دانم. مهم این بود که حل شد. من فکر می کنم نوکری امام حسین است. فکر می کنم هر کاری را با نیت خالص کنید خدا کار را درست می کند من هیچ وقت نمی گویم من قهرمان هستم من همیشه می گویم من روضه خوان حسین(ع) هستم.

بالاخره می گویند هیئت شما هیئتی است که خیلی ها به آنجا می آیند. رد صلاحیت اولیه تان و بعد تائیدش ارتباطی با این آمد و شد ها نداشت؟

خیلی ها هیئتی بودند هیئت های بزرگ داشتند .من احساس می کنم فقط یک امتحان الهی است خدا خواسته ما را آزمایش کند نباید از این مسائل مغرور بشویم .

دلیل خاصی داشت که صلاحیت تان این قدر کش داشت تا تائید شود؟

 بالاخره باید کارهای تشریفاتی را انجام بدهند اما من نگاه سیاسی ندارم نگاه من فقط مردم ،مردم و مردم است. من هنوز هم مستقل هستم. هنوز هم تو هیچ جناح و گروهی خودم را منصوب نکردم . هرجا می روم می گویم من منتخب مردم هستم . در خانه من قبل از انتخابات باز بود واقعا اندازه چند تا نماینده مجلس به من مراجعه  می کردند گرفتاری ها ، مشکلات خود را مردم می گفتند. هنوز هم همین طور است.

ولی بعد از انتخابات نقش مهمی در انتخاب ریئس شورا و انتخاب شهردار داشتید. با رای شما شهرداری به قالیباف رسید و ریاست شورا به مسجد جامعی. یکی اصولگرا و دیگری اصلاح طلب.

آقای چمران انسان بسیار وارسته هستند و خیلی دوست شان دارم . من نظرم تو آن مقطع یک نظری بوده که  آن رای را دادم. آقای مسجد جامعی هم انسان وارسته و فرهنگی هستند آقای چمران هم واقعا مورد علاقه بنده . هر دوی شان را دوست دارم .آقای قالیباف هم بینی و شهردار توانایی است.

پس یکجوری رای های تان را بین دو طرف تقسیم کردید!

نه نه من اصلا نمی خواهم بگویم به چه کسی رای دادم درست است که ما رای دادیم ولی اعتقاد قلبی ما این بود که با توجه به اینکه خودم اعتراف می کنم تازه وارد این فضا شده بودم خوب از دور برای من خیلی فرق داشت تا از داخل برای من یک نگاه دیگری است نمی دانستم  اصلا این بازی ها چیست ؟من داخل یک روحیه پهلوانی و عیاری بودم و در فضای کار مردم را راه بینداز بودم . الان بعد از گذشت 6 ماه خیلی از مسائل را بهتر حلاجی می کنم . آقای قالیباف هم یک انسان واقعا توانا و زحمت کش و من ایشان را هم خیلی دوست دارم آن موقع که من آن رای ها را دادم بر حسب آن فضای فکری که به من حاکم بود رای دادم. این دلیل بر خوب و بد کسانی که رای آوردند یا رای نیاوردند نبود. بالاخره رای ما هم بر حسب آن ذهنیتی که داشتم و احساس می کردم آنهایی که  رای دادم اصلح هستند، اتفاق افتاده. ولی همه انسان های خوب متکی زحمتکش برای مملکت و نظام هستند.

*الان هم اگر قرار باشد رای بدهید همان رای ها را می دهید که بعد از 6 ماه شناخت پیدا کردید؟

من رایم را دادم. آن زمان این طور تصمیم گرفتم و پشیمان هم نیستم.  

*مشکلاتی که قبلا فکر می کردید شهرتهران دارد و آن چیزی که الان دیدید چه قدر فرق می کند؟

شهر خیلی کار دارد شهر تهران  بزرگترین شهر همه کشورهای اسلامی است اصلا نمی شود اسم کلان شهر را روی تهران گذاشت تهران را باید گفت ابرشهر نامید. ظرفیت 3 کشور را دارد اگر من به خواهم ظرفیت 3 تا کشور را مثال بزنم  ظرفیت شان می شود مثل تهران . در روز 12 میلیون نفر و در شب 9 میلیون نفر جمعیت دارد. اگر فقط  بخواهیم  یک پسماند آن را جمع آوری کنیم فرایندی است طولانی. حالا  در رابطه با عمران ، شهر سازی ، مسائل فرهنگی ، خدمات شهری ، پارک ها ، فضای سبز، آلودگی هوا و ترافیک اصلا یک دنیایی واقعا قابل بحث و گفت و گو است. ما باید دل بسوزانیم .

*الان واقعا چه قدر وقت می گذارید که مشکلات را بدانید؟

من صبح ساعت 7 می آیم تا 7 شب.  دقیقا من 12 ساعت در روز وقت می گذارم .

*مصوبات قبلی شهر را می خوانید؟

قطعا مطالعات مصوبات را اطلاعات کارشناسان بحث و گفت و گو با عزیزانی که دانش  فنی این کار ها را دارند . فراگیری آن زیاد سخت نیست زیاد سخت نیست و اینقدر شاخه های مختلفی دارد که  عشق ، علاقه و انگیزه  را داشته باشید سریع متوجه می شوید که داستان چیست بعضی چیزها مربوط به ما نیست عمران  ، پل سازی به مهندسان ، مهندسان سازه ما یکسری مسائل داریم مسائل کلان را نگاه می کنیم . ما باید نگاه کنیم کاری که دارد انجام می شود  طبق مصوبات ، بودجه و نظارت ها پیش می رود .

*خیلی از مردم می گویند چرا تهران اینقدر چاله دارد ؟ بالاخره یک روزی می رسد که حل شود ؟ مدیریت واحد شهری اتفاق می افتد؟

ما داریم این کار را می کنیم که انجام شود. مدیریت یک پارچه یکی از اولویت ها است تا آن انجام نشود قطعا خیلی از مسائل ها به کندی پیش می رود  ما باید این را اذهان داشته باشیم باید همه دولت کشور دست به دست هم دهیم چون تهران را به عنوان  یک الگو در سطح کشور می بینند و آن بستگی به مدیریت یک پارچه دارد آن کار درست بشود خیلی از کار ها سرعتش بیشتر می شود و در واقع حتی بیانات مقامات معظم  رهبری  همان فرمایشات را کرده بودند که تهران هر کاری انجام دهد  تمام کشورها از آن الگو بر می دارند ما باید خیلی دقت کنیم .

*الان مردم شما را می بینند بیشتر راجع به چه چیزی صحبت می کنند؟

مشکلات و گرفتاری هایشان

*راجع به مشکلات شخصی نه راجع به مشکلات شهری بیشتر در مورد ترافیک یا آلودگی هوا صحبت می کنند ؟

مردم ما ناظر.های خوبی هستند  تمام مردم چون در دل جامعه هستند .ما اگر مشارکتمان را با مردم بالا به بریم به نظرات  مردم اعتماد کنیم  احترام بگذاریم به حرف هایشان گوش دهیم می بینیم خیلی از این حرف ها در  این درد و دل ها نهفته است منتهی باید گوش شنوا باشد باید به مردم احترام بگذاریم نباید مردم را هیچ به حساب بیاوریم .

*مهمترین خواسته مردم چیست ؟

بحث حمل و نقل  ریلی.  مشکل ناوگان شهری بحث آلودگی هوا. سر همین مترو است اگر مشکل مترو حل شود  کمبود واگن ها ، راه نیافتادن بعضی از خطوط مترو اگر انجام شود می بینید که چه قدر ما می توانیم فرهنگ حمل و نقل عمومی را راه بیندازیم . هرکسی با یک ماشین تو شهر نیاید .مشکل آلودگی هوا هم حل می شود. آلودگی هوا یک بحث گسترده است. اولویت های ما بحث آلودگی هوا است که متاسفانه مرگ خاموش است .مردم بیشتر به این مسائل رجوع می کنند .

*مردم وقتیمی شما را می بینند ،می گو یند عباس آقا عضو شورای شهر یا عباس جدیدی کشتی گیر؟ کدام یک را بیشتر می گویند؟

(می خندد ) می گویند دوست خوب است یا برادر می گویند برادری که دوست آدم باشد یا دوستی که برادر آدم باشد . خدا این قبا پهلوانی را انداخته رو دوش ما ، ما که نمی آییم این قبا را با چیزی عوض کنیم .این قبا را مردم رو دوش ما انداختند این یک قبای مقدسی است ما هرجا هم که باشیم احساس می کنیم همان پهلوان هستیم ما را مردم به چشم همان پهلوانشان نگاه می کنند .

خیلی ها باور نمی کردند عباس جدیدی برای شورای شهر بیاید و خیلی ها هم می گفتند اگر هم بیاید موفق نمی شود ؟

تا الان که ما بهترین عضو بودیم. عشق به مردم است که به من انگیزه داده. اگر عشق داشته باشیم برای مردم کار کنیم یک مملکت راه می افتد . تفکر،علاقه،اختراع،ابداع اگر عشق نباشد هیچ کاری انجام نمی شود.

* شما یکی از پر شیطنت ترین اعضای اردوهای تیم ملی بودید . شاگرد شیطون تیم ملی کشتی حالا شده مدیر در شهر ، این سخت نیست؟

حالا شما ما را یاد گذشته مان نیندازید. تو فضای اردو های ورزشی آدم وقتی بیکار می شود دیگر خودت می دانی باید یک جوری سرگرم شد و شیطنت بخشی از جوانی همه است بخصوص بچه های ورزشکار که زندگی اردویی دارند

*گرفتن زیر یک خم ملویل داگلاس سخت تر است یا مشکلات شهر تهران؟

(نفس عمیقی می کشد ) آدم  وقتی به عنوان عوض شورای شهر از خانه بیرون می آید و می رود سر کار ، سر کار  نمی رود به میدان جنگ می رود .

*پس این جا سخت تر است؟

اصلا هر جا ، شما از خانه می آیید  بیرون نباید فکر کنی می روید سر کار . باید فکر کنی می روی میدان جنگ. همه دنیا کشتی ،مبارزه و جنگ است .

*عباس جدیدی هدف نهایی اش چیست ؟ همین عضویت در شورااست ،مجلس  یا ریاست جمهوری است ؟ تا کجا می خواهد پیش برود؟

تا موقعی که خدا بخواهد ما نمی توانیم بگوییم تا کجا  ما خودمان از فردا خبر نداریم عمر دست خداست . فقط می توانیم بگوییم خدایا ما منشا خیر باشیم . خدایا ما را به عرفان خودت که بی انتها است برسان  اگر بخواهیم یک نقطه را ببینیم خودمان را کوچک کرده ایم.

* من شنیدم که گفته بودید که فدراسیون کشتی را من حاضرم بیایم سالی 100 میلیارد برای آن درآمد زایی کنم ؟

(می خندد ) 100 میلیارد یک ذره غلو بود حالا شاید 10 میلیارد را گفته باشم.

بعد چه شد؟

کشتی خانه من است من هرجا باشم احساس می کنم کنار کشتی هستم و باید برای کشتی ، ورزشکاران زحمت بکشم  و در ده ها و جا هایی که تشک ندارند و گرفتار هستند هر چه قدر از دستمان بر می آید کمک کنیم . بالاخره یک تصمیمی را می آیند مقطعی می گیرند و گفتند آقا شما دو شغل دارید . طبق قانون این شغل نیست . چرا آقای رضا زاده  پارسال آمد کاندیدا شد جلوی آن را نگرفتید . وسط کشتی 6 دقیقه ای می آیند دردقیقه دوم می گویند آقا بایست تو نمی توانی کشتی بگیری برو بیرون برای تماشاگر اتفاق قشنگی نیست .

معاونت نظارت بر عملکرد شورا چه کاری انجام می دهد ؟

حتما حتما انجام می شود . ناظر بر همه ی اعمال ما خداوند است . نظارتی خوب است که مردم به ما نظارت کنند .خداوند (رحمان و رحیم ) ناظر بر اعمال ما است بالاترین ناظر خداوند است . این نظارت هم یک کاری است که ما نمی توانیم 100 درصد نظارت کنیم اصلا شدنی نیست اگر 20 تا 30 درصد در روند و بهبود کار اثر گذار باشیم برای ما خیلی است نظارت ما هم بر حسن اجرای مصوبات و نظارت دقیق که چیزی حیف و میل نشود . نظارت ما جنبه دستگیری است نه جنبه مچ گیری ما آمدیم دست مدیران را بگیریم نه پای آنها را بکشیم . ما طبق صحبت های مقام معظم رهبری نظارت ما در واقع جنبه هدایت، حمایت و بعد نظارت است . یعنی این 3 مرحله با هم نظارت می شود.

یعنی شما را گذاشتند دیگر کسی جرات نمی کند خلاف کند؟

انشا الله که همین طور باشد .

عباس جدیدی مشکلات تهران را فیتیله پیچ می کند؟

100 درصد انشا الله

4141

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرتبریزاوغلی ضدلنگ وکیسه IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    4 11
    حلال مشکلات
  • كسري A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    6 1
    اخهمشكلات شهر و شهرسازي چه ربطي به كشتي داره دوسته عزيز نيامدن ورزشكاران در كارهاي اجرايي بهترين كمكه به مسايل شهري چون متخصصين واقعي ميان
  • وطن پرست A1 ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    1 0
    خود کرده را تدبیر نیست آقای عباس جدیدی پیشنهاد میکنم یک بار دیگر متن گفت و گوی خودتان را بخوانید لطفا این قدر از مقدسات مایه نگذارید و سپر خواسته ها و آمال خود نکنید.متاسفانه دین صرفا کارکردی وسیله ای برای رسیدن به اهداف شخصی پیدا کرده و دایره کارکرد اخلاقی را تنگتر و تنگتر کرده است تحلیل محتوای صحبت هایتان بماند چرا که ظاهر آن چنان مزاج اعتقادی را بهم میریزد که تا سرحد کفر می برد.درباره خیلی از مسائل صحبت کردید اما از تخصصتان چیزی نگفتیدگویا به شما وحی شده است که به شورا بیایید.چیزی که از محتوای متن برداشت میشود تلاش ریاکارانه و بسیار سطحی و مایه گذاشتن از مقدسات بجای تخصص، تحصیلات، مهارتها و تجارب اجراییتان است که متاسفانه در بین سیاسیون باب شده است.از خدا بترسید