: به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت یازدهم توانمند باشد و بتواند با توجه به دانش و تجربه های جهانی رکود تورمی را از اقتصاد ایران دور کند.

 

مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به مشکلات زیادی که در چند سال گذشته اقتصاد ایران را درگیر کرده بود، راهکار بهبود وضعیت اقتصاد کشور را تقویت بخش تولید دانست و گفت: با تقویت واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان هم اشتغال در کشور بیشتر می شود و هم عرضه کالا افزایش می یابد و در نتیجه قیمت کالاها نیز متعادل تر می شود.

به اعتقاد او سیاست های اقتصادی که در دولت نهم و دهم و همچنین پیشتر در دولت سازندگی اجرایی شده بود، منجر به آسیب دیدن اقتصاد کشور شده است. این استاد دانشگاه در تشریح آسیب های ناشی از اجرای سیاست های تعدیل اقتصادی می گوید: سیاست تعدیل به افزایش نرخ تورم تا 40 درصد و افزایش فقر در کشور در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد شد.

تقوی همچنین با اشاره به اینکه در قانون هدفمندی یارانه ها سهم 30 درصدی صنعت از محل درآمد حاصل از آزاد کردن قیمت حامل های انرژی پرداخت نشد، گفت: این جریان به افزایش هزینه های تولید و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده انجامید و از سوی دیگر به خاطر کاهش تولید یا تعطیلی بسیاری از واحدها نرخ بیکاری نیز در کشور افزایش یافت.

 او معتقد است که دولت باید برای بهبود شرایط تولید  و در نهایت بهبود شرایط اقتصادی اقدام اساسی انجام دهد به این معنا که با کشورها تحریم کننده وارد مذاکره شود. دولت آقای روحانی باید علاوه بر اصلاحات اقتصادی از نظر سیاسی نیز قدم به پیش بگذارد تا بتواند اقتصاد بیمار ایران را ترمیم کند.

تقوی در مورد اجرای فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها نیز هشدار داد و افزود: حامل‌های انرژی، نهاده‌های تولید هستند. قیمت نهاده‌های تولید که بالا می‌رود، توازان بازار برهم می ریزد. به این معنا که در تب و تاب قیمت‌های بالاتر، تولید پایین‌تر می آید.

 او با بیان اینکه این وضعیت هم به مفهوم افزایش نرخ تورم است و هم به معنای افزایش نرخ بیکاری، تاکید کرد: این در حالی است که در کشورهای دیگر و بر اساس قانون اقتصاد هرچه میزان تورم افزایش یابد نرخ بیکاری کمتر می شود.

مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی ابراز امیدواری کرد: به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت یازدهم توانمند باشد و بتواند با توجه به دانش و تجربه های جهانی رکود تورمی را از اقتصاد ایران دور کند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اذربایجان IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    3 0
    درست است این فاز فاز بدی است ولی کو گوش شنوا . اکثر اقتصاد دانان اجرای هدفمندی را خوب میدانند اما در شرایط کنونی زهری است که مردم انرا باید بچشند.فردا خواهیم دید که اجرای فاز سوم هم تاثیری در وضع مردم نخواهد شد.گویا دوستان تصور میکنند با کم کردن صفر بتوانند ارزش پول را به جامعه برگردانند اما باز در چنین شرایطی هر هرحرکت خوب هم میتواند باعث رنجش اکثر متوسطی ها که الان فقیر شدند خواهد شد. ای کاش یک نظرسنجی علمی در این خصوص صورت گیرد تا مسئولین درک کنند که در خیال باطل هستند .