شفاآنلاین نوشت:

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: 6درصد از عامل زمینه ای کل مواردی که منجر به ناباروری میان مردان می شود مربوط به بیماری عدم نزول بیضه است.

دکتر حسن جمشیدیان ضمن اعلام این مطلب افزود: بیضه به طور طبیعی در ماه هفتم جنینی پایئن می آید و در صورتی که این اتفاق نیفتد بیماری عدم نزول بیضه پدیدار می شود.

وی با بیان این که از هر 1000 نوزادی که 9 ماهه به دنیا می آیند حدود 34 نفر به بیماری عدم نزول بیضه مبتلا هستند بیان کرد: بهترین زمان درمان این بیماری -پائین آوردن بیضه از داخل شکم توسط عمل جراحی- یک سالگی است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: باید توجه داشت بعد از یک سالگی نیازی به صبر وتامل وجود ندارد زیرا بیضه خود به خود و بدون هیچ گونه اقدام پزشکی پائین نمی آید.

وی با بیان این که متأسفانه افراد جامعه ما پس از آگاهی از بروز بیماری برای فرزندشان صبر می کنند اظهار کرد: وقتی بیضه پائین نمی آید یک عامل زمینه ای وجود دارد که این عامل زمینه ای امکان دارد یک اختلال سلولی در بیضه ایجاد کرده باشد. همین اختلال زمینه ای می تواند منجر به ناباروری شود که به دنبال آن تولید اسپرم خوب نخواهد بود و همچنین بیضه تمایل به سرطانی شدن دارد.

دکتر جمشیدیان تصریح کرد: از هر 100هزار نفر مرد بالغ یک یا دو نفر به سرطان بیضه مبتلا می شوند حال آن که در بیماران مبتلا به عدم نزول بیضه از هر 2هزار و 550نفر، یک نفر به سرطان بیضه مبتلا می شود. یعنی 20 تا 40برابر شانس سرطانی شدن بیضه هایی که پائین نیامده اند بیشتر است.

این ارولوژیست یادآور شد: 6درصد از عوامل زمینه ای کل مواردی که منجر به ناباروری میان مردان می شود عدم نزول بیضه است.

وی درپاسخ به این سوال که اگر بیضه به موقع پائین آورده شود شانس سرطانی شدن کاهش می یابد یا نه پاسخ داد: نه اینطور نیست. زیراتنها تشخیص زودرس اتفاق می افتد و امکان دارد در مراحل ابتدایی سرطان بیضه تشخیص داده شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: همچنین به کسانی که بیضه شان را پائین آورده ایم توصیه می شود که به صورت مرتب توسط ارولوژیست معاینه شوند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که اگر فردی متوجه کوچکترین تغییری مانند بزرگ شدن اندازه بیضه و یا لمس توده ای درآن شد بلافاصله باید به پزشک مراجعه کند.

دکتر جمشیدیان در خصوص درمان این بیماری بعد از سن بلوغ به خبرنگار شفا آنلاین گفت: اگر بیضه ها 2 طرفه پائین نیامده باشند امکان دارد بتوانیم با درمان دارویی هورمونی تستوسترون بیضه را پائین بیاوریم. اما اگر بیضه یک طرفه پایئن نیامده باشد تحریک هورمونی انجام نمی شود زیرا بهبود بخش نخواهد بود و از این رو پزشک مجبور به انجام عمل جراحی است.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری تأکید کرد: چون توجه به این بیماری در سنین کودکی مشکل ناباروری و سرطانی شدن بیضه را از آنها دور می کند از این رو توجه به این پارامتر مهم بسیار حائز اهمیت است.

این ارولوژیست توصیه کرد: در صورتی که پزشک زمان معاینه کودک، بیضه را لمس نکرد والدین باید نسبت به این موضوع حساس شوند و حتمأ فرزنداشان را توسط یک متخصص اطفال یا ارولوژیست زبده در این زمینه مورد بررسی و درمان قرار دهند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =