چهل و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ باشعار خلع سلاح ، کنترل تسلیحات و آینده تسلیحات هسته ای آغاز به کار کرده است.

چهل و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ را که هم اینکه در حال برگزای است می توان در مقایسه با کنفرانس سالهای گذشته بسیار مهیج تر توصیف کرد.

حضور جوزف بایدن، معاون باراک اوباما رئیس جمهوری جدید آمریکا به کنفرانس مونیخ می تواند حامل این پیام مهم برای جامعه بین الملل بشمار آید که واشنگتن در نظر دارد بار دیگر خیلی قوی و قدرتمند وارد عرصه گفتگوهای بین المللی شود . سمت و سوی بیشتر این پیام متوجه روسیه ، آسیا ، کشورهای اروپایی و شرکای ناتو می شود .

ولفگانگ ایشینگر رئیس جدید کنفرانس امنیتی مونیخ پیش از آغاز این نشست ابراز امیدواری کرد که مونیخ دستاوردهای مثبت و ارزنده ای را به همراه داشت باشد .

 حدود 350 شرکت کننده که شامل مقامات دولتی و عالی رتبه، سیاستمداران و کارشناسان مسائل خارجی و بین المللی  بیش از 50 کشور جهان می شوند برای سه روز در هتل بایرن دور هم جمع شده اند .

در این کنفرانس سه روزه قرار است درباره مهمترین مسائل اروپا ، جهان و سیاستهای امنیتی به بحث  وتبادل نظر پرداخته شود . 

مناسبات ایران و آمریکا نیز از دیگر موضوعات مورد علاقه شرکت کنندگان است که به طور قطع به طور مفصل به آن پرداخته خواهد شد . از زمانی که باراک اوباما از گفتگوی مستقیم با ایران سخن به میان آورده ، این سوژه علاقه مندان زیادی را به گرد خود جمع کرده است .

 چهل و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ که از روز گذشته (ششم فوریه) آغاز بکار کرده شعار خلع سلاح ، کنترل تسلیحات و آینده تسلیحات هسته ای  را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است .

با این همه تحلیلگران اروپایی بر این باورند که راه رسیدن و محقق شدن این شعارهای زیبا و بزرگ بسیار پر پیچ و خم است.

 فرانک - والتر اشتاین مایر وزیر امورخارجه آلمان ، هنری کسینجر وزیر امورخارجه اسبق آمریکا در نخستین روز این کنفرانس سخنانی را در جهت جهان عاری از تسلیحات هسته ای و لزوم دستیابی به دنیای امن ایراد کردند .

 بالکان ، قفقاز و چالشهای جهانی پیش رو 

روسای جمهوری کوزوو ، صربستان هر کدام در سخنانی که در شام کاری کنفرانس مونیخ ایراد کردند ، متذکر شدند : تنش های موجود در این منطقه باید با مشارکت بین المللی پایان پذیرد .

 شرکت کنندگان در نشست مونیخ با یادآوری علت گرد همایی خود خاطر نشان کردند که درجهان امروز باید امنیت حرف اول را بزند  وباید برای تحقق و دستیابی به آن تمام راهکارهای راهبردی را بکار گرفت .

سیاستهای احتمالی آمریکا در مونیخ

 جوزف بایدن به عنوان نماینده ارشد آمریکا در چهل و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ سخنانی را در وقت و برنامه از پیش طراحی شده این نشست ایراد خواهد کرد که در آن به بیان آنچه مواضع دولت جدید روی کار آمده آمریکا است می پردازد .

بی شک رویکردهای دولت جدید آمریکا به مباحثی مانند افغانستان ، عراق و شرایط امنیتی این دو کشور در کنفرانس امنیتی مونیخ مطرح خواهد شد . افزایش یا کاهش تعداد نظامیان ، هزینه های احتمالی و برنامه هایی که باید برای اعمال تغییر در چهره کنونی این دو کشور اتخاذ شود ، از نگرانی هایی است که در جامعه بین الملل مطرح هستند .

 در کنفرانس در حال برگزاری مونیخ حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان نیز حضور دارد که می تواند در بروز چالش های کنونی و موجود در این کشور تاثیرگذار باشد . کارشناسان معتقدند که چهل و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ می تواند دریچه جدیدی بسوی مناسبات عادلانه بین المللی بدون هر گونه تنش و مناقشه ای بشمار آید .

 کافی است شرکت کنندگان مونیخ از فرصت و مجال پیش آمده نهایت استفاده را ببرند .  

سایت کنفرانس امنیتی مونیخ/هفتم فوریه 2009 ترجمه شقایق لامع زاده

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =