۰ نفر
۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
چرا استقلال در آسیا راحت می بازد؟

عباس رضوی*

 

دوستی از خانواده فوتبال ضمن پیامی پرسید ، چرا استقلال می بازد ؟استقلال را چه می شود ؟کجای کار ایراد دارد ؟

گفتم پاسخ به این  چراها در فوتبال ما گفتمانی تکراریست و این حکایت استقلال نیست .حقیقتی از فوتبال ماست که چون خانه ای بهم ریخته نیاز به نظم و خانه تکانی دارد .

باشگاهای ما که بنیاد ساز فوتبال ما هستند به کجا می روند ؟ آیا دیدی حقیقت بین نمی تواند این نزول فوتبال را در باشگاهای ما ببیند .آیا باید در انتظار ریزشی باشیم که فوتبال ما را به سقوطی بزرگ تبدیل کند .استادیوم های خالی فوتبال بی حساب و کتاب و خسته کننده و نتایج تاسف بار در مقابل تیم هایی که هنوز فوتبالی مطرح ندارند کافی نیست ؟

با رجوع به بازیهای باشگاهای آسیا بوضوح می بینیم که فوتبال ما توانایی خویش را از دست داده است .

فوتبال ما آگاهانه نیست .تیم های ما از انجام طرحی ساده درزمین  فوتبال عاجزند .ما هرگز  نتوانسته ایم از ظرفیت فنی تیم های خود استفاده کنیم .در فوتبال ما احساس بر تعقل میچربد و این حتی در تیمهایی  که  پیشانی مربییان شان بر چسب خارجی دارد دیده می شود .آسیب دیده گی ها در فوتبال ما در مقایسه با فوتبال حرفه ای درصدی افزون دارد و این می تواند ناشی از پرس و استرس بیش از حد در بازی بوده  یا تمرینات آنان باید مورد توجه قرار گیرد .

فوتبال باشگاهای ما با وجود داشتن ظرفیت برای پیروزی در مقابل فوتبال تیم های غیر جدی عربی حوزه خلیج فارس یا دیگر تیمهای محدوده ایران نا موفق بوده است .اکثر گلهای تیمهای ایرانی روی ضربه های ایستگاهی یا توفیق فردی حاصل شده است و تعداد این گلها هم بالا نیست .

آمار میانگین گلهایی که درهفته  باشگاهای اسپانیا ،انگلیس ،آلمان ،فرانسه زده   می شود ٥برابر تعداد گلهای زده شده در باشگاها ی ماست و این فاصله ای نامید کننده  برای فوتبال ما است .ما برای رسیدن به دروازه حریف  با دادن پاس های کوتاه و بی شمارطرحی را دنبال نمی کنیم .مشت ما برای به گل رسیدن همیشه به درهای بسته می خورد .

در حملات از پیش خوانده ما همیشه حریف با ماکزیمم نفرات به انتظار نشسته است و این ایراد فوتبال ماست .تیمهای ما اکثرا در هنگام حمله فاقد تحرک مناسب و طرح تاکتیکی است و سرعت لازم برای انتقال توپ از دفاع به حمله را ندارند و این بدان معنی نیست که به  ارسال توپهای بلند و بی هدف بی انجامد .ما قادر نیستیم که سیستمی را که قبل از شروع بازی نشان میدهیم در عمل به اجرا در آوریم و در صورت عدم توفیق  در بازی آن را تغییر دهیم .تیمهای ما آگاهانه قادر به تعریض یا تعویض بازی نیستند . فاصله بازی برای سرعت دادن بازی کمتر صورت میگیرد .با نگرش به یکی از این  بازی ها می توانیم به بینیم تعداد پاس های بیش از ١٥متر چند با ر بوده است .برای اجرای یک بازی  اصولی و سهولت اجرای تاکتیک ما نیاز به  حفظ یک فاصله منطقی بین خطوط   حمله و  میانی و  دفاعی داریم که این می تواند معادل ١٥ متر باشد که طرح حمله و دفاع را بر این مبنی می توان تنظیم نمود .در مسابقات انجام شده از سری بازی های باشگاهای آسیا تیم های ایران بیشترین گلهایی که از حریفان دریافت کردیم در حالت ضد حمله بوده است واین مورد را مربیان تیمها قبل از بازی ها بدان اشارت  داشته اند و نتوانسته اند آن را چاره جویی کنند .مدیران فنی باشگاه ها در مصاحبه های خود از نداشتن بازیکن کلیدی یا گلزن سخن گفته اند.در حالی که می بینیم اکثر حملات در تمرکز دفاعی حریف با تعدد نفرات انجام شده که در این شرایط گل زدن مشکل است و ما نیاز داریم که در این شیوه تجدید نظرکنیم.با  نگاه به  بازی سپاهان و الاهلی  می بینیم تیم سپاهان می توانست پیروزمند این مسابقه باشد و حملات این تیم هرگز تاکتیک مشخصی برای به گل رسیدن نداشت و کلیه حملات سپاهان در انبوه تراکم دفاعی الاهلی انجام گرفت که با استرس فراوان مهاجمین از دست رفت .

در تیم استقلال می بینیم که جناح های کناری موفق استقلال با پوشش حساب شده حریف ناموفق و خنثی می شود و استقلال قادر به تغییر تاکتیک نیست .بهترین دروازبانهای ایران در مقابل شوتهای از راه دور آسیب پذیر شده اند و این نشان می دهد که این مورد باید در تمرینات اختصاصی مورد توجه قرار گیرد .در بازی سپاهان تیم الاهلی با بازی منفی و حفظ توپ درخانه به تاکتیک ضد حمله و انتقال سریع توپ از دفاع به حمله موفق بود .در سپاهان ارسال توپ ازکنارها دستور کار بود ولی  نبود وظایف و تقسیم کار بارها موجب تلاقی دو بازیکن سپاهان با هم واز دست دادن توپ در محوطه جریمه گردید . تجدید نظر در نحوه ارسال توپ ها هم که در مقابل الاهلی نتیجه نداشت می تواند مورد توجه قرار گیرد .

تراکتور سازی با وجود برخورداری از حمایت بی نظیر تماشاچیان پرشور خود در یک بازی احساسی نتیجه را به بازی منطقی حریف  واگذار کرد .و در این بازی هرگز طرحی یا تفکری که حاکی از کاری حساب شده باشد به چشم نخورد .مربی این تیم خوب ما در نیمه فصل تعویض می شود و مربی پیشین آزمون شده ای که در کشور خود بیکار مانده است مجددا دعوت  به کار می شود . بحث بر سر توفیق در مسابقات آسیایی  نیست ، صحبت از راه رشدی که فوتبال ایران سیر می کند است ، رشدی که تاثیر آنرا  می توان در تیم ملی دید.

تیم ملی پس از  بازی دوستانه در مقابل گینه مورد انتقاد قرار گرفت حال آنکه این باشگاه ها هستند که تیم ملی را می سازند .فوتبال در باشگاه های ما چه گونه کار می شود ؟چرا مردم از فوتبال داخلی روی گردان شده اند ؟و قطعا این نمیتواند فقط در مورد کار فنی تیم ها صدق کند .مدیریتها ,نامشخص بودن شرایط اقتصادی باشگاهها هم می تواند سهم داشته  باشد .

باشگاهای ما هویت حرفه ای ندارند .از اینکه در این هفته برای نجات فلان  باشگاه مبلغی از محلی نا  معلوم تزریق شود این مشگل فوتبال ماست .شعار خصوصی سازی باشگاهها تا  معنی  پیدا نکند درمان درد نیست .درد ها را باید گفت تا روزی به درمان ان برسیم و این دلنوشته ای است ازشاهدی بر اوراق چند دهه فوتبال ایران .

4141

 

*مربی اسبق استقلال و تیم ملی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مافیا IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    راحت میبازه چون مافیا بازی اونجا جواب نمیده چون بوقچی ها اونجا کاره ای نیستند.
  • پرسپولیسی A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    در آسیا مافیا و لابی وجود ندارد"برای همینه که میبازه"دلیلش همینه
  • ali IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    استقلال راحت می بازد چون نمی تواند عین لیگ خودمون با داوران زد و بند کنند....................
    • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      1 2
      تو لیگ هم هیچی نیست
  • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    45 2
    چیزی تو فوتبال ما عوض نشده .فوتبال ما از اولش هم به شیوه های الله بختکی و علی اصغری طی طریق میکرد ،تنها عاملی که باعث میشد مشکلات فوتبال ما کمتر در سطح آسیا به چشم بیاید داشتن بازیکنان سطح بالا بود .بازیکنانی که مهارتهای فردی بالایی داشتند و چون غالبا از دو تیم استقلال و پرسپولیس بودند در سطوح ملی کمتر مشکل هماهنگی داشته و ضعف عدم برنامه را پوشش میدادند بازیکنانی نظیرحسن روشن ،ایرج دانایی فرد ،ناصر محمد خان ،فرشاد پیوس ،شاهرخ بیانی ،کریم باقری ،خداد عزیزی ،مهدی مهدوی کیا ،علی موسوی ،علی کریمی و ... .خب حالا سالهاست که دیگر چنین بازیکنانی نداریم یعنی به حدی به همان ساختار نیم بند فوتبال گند خورده که دیگر توان تولید چنین بازیکنانی را نداریم . پس گله و شکایتی هم نمیتوانیم داشته باشیم .
  • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    35 48
    قطع شبکه شتاب بین المللی و عدم رغبت بازیکنان حریف برای پیوستن به استقلال برای فصل بعد و وجود داوران شرافتمند ژاپن استرالیا و...
  • ارمینss IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    حمودی مجیدی نکونام منتظری جباری از استقلال جدا شدن اندو و حیدری که جز تاثیر گذارترین بازیکنای استقلال هستن تقریبا نصف فصلو به خاطر مصدومیت از دست دادن اینا همه برای نابودی یه تیم کافی نیست؟؟؟ اگه انصاف دارید جواب بدید؟؟؟ استقلال پارسال تنها تیمی بود که رفت جز 4 تا تیم برتر اسیا امسال با این مهره ها و مشکلات استقلال تا الان که تونسته تو لیگ مدعی باشه شاهکار کرده همین لنگ اگه فقط 3 تا بازیکنشو یعنی خلعتبری حسینی و صادقیانو ازش بگیری چه بلایی سرش می اد؟؟؟؟؟ استقلال اسکلت اصلی خودشو که همه بازیکنای فیکس ملی بودنو از دست داده اقایون مثلا کارشناس اونوقت انتظار دارید تو 3 جام مدعی باشه و جلوی تیم های تا دندان مسلح اسیایی قهرمان بشه؟؟؟؟
    • بی نام US ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      16 12
      ایولا
  • بی نام EU ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    88 58
    چون در ایران شانسی میبرد!
  • بی نام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    38 23
    غیرت بازیکنان یادتون رفت که خیلی کم رنگ به نظر میاد
  • رادین RO ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    52 48
    استقلال پارسال هم همین بود فقط فرهاد مجیدی میومد توو زمین بازی باخته رو میبردیم . اما حالا داره همه چیز مشخص میشه که قلعه نویی مربی خوبی نیست . از وقتی مهره های خوبش رفت فقط باخته... مربی خوب وقتی میتونه خوب بودنش رو نشون بده که بدون مهره های خوب هم حد اقل تیمش بازی زیبا به نمایش بذاره اما...
  • 6666666666 IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    چون چوب خدا صدا نداره مافیا تو اسیا جواب نمیده
  • بی نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    98 68
    پارسال که استقلال آبروی فوتبال ایرانو خرید و تنها نماینده غرب اسیا تو نیمه نهایی بود و مقابل تیمهایی بازی میکرد که قرارداد یک بازیکنشون به اندازه بودجه یک فصل استقلال بود، یه تحلیل در مورد موفقیتهاش نوشتین؟
  • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    58 52
    همیشه راحت میبازد برداش هم با مافیا بوده
  • نیما قرمزته IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    42 32
    اس دق لال است دیگر.گاهی دوست دارد در آسیا پشت هم ببازد
  • بی نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    58 70
    خواهشمندم اخبار مربوط به لنگ را هم در جام باشگاههای جهان آنالیز کنید،خسته شدیم از بس استقلال و تراکتور و فولاد شنیدیم و دیدیم
  • بی نام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    35 27
    چون قهرمانی ندارن
  • فوتبالی A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    77 46
    چون تو آسیا باید فوتبال بازی کنی با دادو بیداد و جار زدن نتیجه نمیدن
  • بی نام A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    80 41
    دليل اصليش اينه كه نميشه مدافعان تيمهاي عربي رو خريد
  • بی نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    34 27
    بازیکن پولکی همینه همینه.............
  • احمد RO ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    67 44
    چون قلعه نویی مربی بازیهای بزرگ نیست این را باید از زمان مربیگری در تیم ملی فهمید
  • بی نام IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    47 46
    برای اینکه سوژه ی خنده ی پرسپولیسیا جور بشه
  • بی نام A1 ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    40 28
    بی غیرت هستند۰۰۰۰ دلیل دیگری نیست۰۰۰ مسی با مسی بودنش چند کیلومتر میدود و بازیکنان ایران چه قدر؟؟؟؟؟!!!!!!
    • اس اس اس اس اس برای من اس A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
      16 43
      خواهشا عفت کلام داشته باش . هیچ کدوم از نظردهده ها نتونستین به اعصاب خودتون مسلط باشین . هر چی تو ذهنتونه بار اینو اون میکنین . بازیکنای تیم محبوب من بی غیرت نیستن .
  • سودا A1 ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    47 42
    روسای مافیایی استقلال در داخل میتوانند به هزارو یک ترفند برای بردشان روی میارند و یک تیم جدا برای برد قبل از بازی دارند ولی این ترفند برای اسیا جواب نمیده .این را برای اینکه استقلالی نیستم نمیگم این واقعیت این تیمه.مدیر عامل چند سال پیش این تیم گفته که درسترین نتیجه ای که در چند سال اخیر این تیم اورده نتیجه سوم مرفاویه
  • مهدی6 A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    53 45
    اس تق لال زنگ تفریح اسیاخخخخخخخخخخخخخ
  • کارون سرخ IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    44 29
    استقلال همیشه توسط مدیرای تاثیر گذار از گذشته تا همین امروز حمایت شده،مافیای پشت پرده در داوری ،آرای کمیته انضباطی،چینش داوران،همیشه میزبان بودن(درجام حذفی همیشه میزبان بوده!یکبار اونم به زور قانون میهمان شد که اونم با داوری فغانی . . . بماند) عوض کردن تاریخ بازیها و . . . . هزار جوره حمایت شده ! اینه که باعث شده وقتی خارج از کشور بازی میکنن میبازن !!همین خبر آنلاین از مافیای رسانه ای هستش که خیلی از کامنت های سالم رو چاپ نمیکنه !چون به ضرر استقلاله!
  • نیارکی A1 ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    13 11
    سلام دوستان سال نو مبارک. اومدم نظر بدم در مورد اس تق لال دیدم شما حرف دلمنو زدین. استق لالیها لطفا توجیح نکنید
  • سلمان A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    15 5
    اقای نیارکی ...این همه بازیکن در یک سال از استقلال جدا شده، انتظار داری تیم خوب بازی کنه، وقتی حداقل نصف تیم عوض شده. هر چند قلعه نویی هم مقصر هستش. همین تیم لنگ اگه تو ی بازی حسینی و صادقیان و خلعتبری را نداشته باشه جلو هر تیمی بره حتما میبازه( مثل اوایل فصل که خلعتبری و صادقیان نبودن)، خاطرت هست رتبه 10 لیگ را داشتین؟؟؟ درسته استقلال این فصل خوب بازی نمیکنه، ولی دلیل نمیشه که ی لنگی که نزدیک به 7 سال در حسرت آسیاست بخواد بیاد حرف مفت بزنه .والا ما بیشتر شنیدیم علی دایی ( علی لابی)قضییه داور غش کرده چطور شد؟؟؟ اتهامی که علی دایی زد ، باید به خاطرش میرفت زندان؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    امیراقااقا فتح اله ایا زمان رفتن نشده؟