درحالی که روزگذشته اعلام شد مشکل دستگاه های خودپرداز بانک ها برطرف می شود ولی گزارش ها نشان می دهد دستگاه های خودپرداز همچنان کار نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از روزگذشته و همزمان با اوج گیری میزان استفاده از دستگاه های خودپرداز، شبکه شتاب از ارائه خدمات به مشتریان بانک ها بازمانده است. به گفته رئیس کل سابق بانک مرکزی هر ایرانی حداقل سه کارت بانکی در اختیار دارد هرچند که وضعیت نامطلوب فعالیت شبکه شتاب باعث می شود هر سه عابربانک ایرانی ها بی استفاده باقی بماند.

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که 75 درصد از شرکت های اقتصادی کشورهای توسعه یافته تمامی مبادلات خود را از طریق خدمات الکترونیک انجام می دهند. سال گذشته میزان مبادلات این شرکت ها بیش از 2.141 میلیارد دلار بود. با این حال به نظر می رسد همچنان در ایران امکان بهره مندی از این خدمات به شکل فراگیر ایجاد نشده باشد.

در حال حاضر حدود 2.5 میلیون پایانه فروش در سراسر کشور وجود دارد. یعنی به ازای هر یک میلیون ایرانی 34 هزار پایانه‌ی نصب شده وجود دارد و هر ماه بیش از 500 میلیون تراکنش مالی در کشور انجام می‌شود و هر ایرانی بیش از سه بار از کارت‌اش استفاده می‌کند.

براساس گزارش بانک مرکزی حداقل 206 میلیون کارت بانکی در اختیار مردم قرار دارد. در حال حاضر پنج استان تهران، البرز،اصفهان، خراسان رضوی و فارس با سهم 45 درصدی در جمعیت کشور بالغ بر 50 درصد از کارتهای بانکی صادر شده را به خود اختصاص می دهند و 61 درصد از حجم مبادلات الکترونیکی انجام شده در کشور در محدود این استانها بوده است. با این وجود حتی مبادلات مالی شبکه شتاب در این استان ها نیز با دشواری هایی همراه شده است.

در روزهای عادی سال به طور متوسط طی یک ماه 150 هزار میلیارد تومان مبادلات الکترونیکی در کشور انجام می شود. به این تریب به ازای هر ایرانی حداقل 2 میلیون تومان پول به صورت الکترونیکی جابه جا می شود. این عدد در روزهای منتهی به نوروز به شدت افزایش می یابد. آمارها نشان می دهد حتی در استان محروم سیستان و بلوچستان نیز در حال حاضر سرانه کارتهای بانکی به ازای هر نفر 1.4 فقره کارت است و جالب آنکه سهم این استان در کل تراکنش های الکترونیکی بانکهای کشور بالغ بر 2.5 درصد بوده و سرانه حجم مبادلات الکترونیکی در استان سیستان و بلوچستان بالغ بر 1.4 میلیون تومان بوده است.

 با این حال بررسی میدانی خبرآنلاین از سطح شهر تهران نشان می دهد عابر بانک ها همچنان با افزایش میزان تقاضا از ارائه خدمات بازمانده اند. بانک مرکزی هنوز توضیحی در این مورد ارائه نداده است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    79 5
    بانکها از قصد این کار را میکنند که پول از بانکشان خارج نشود
  • محمد رضا A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    12 15
    من امروز صبح از خود پرداز بانک سرمایه و پارسیان برداشت کردم مشکلی نداشتم!
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    20 2
    قرن 21 زندگی در ایران.چرا باید اینطوری بشه؟!
  • بهروز A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    5 14
    بخشی از این مشکل به فرهنگ مردم ما برمیگردد که هنوز به اسکناس نقد از هر چیز دیگری اعتماد دارند و بخش دیگر به پارادوکس در تشویق مردم به استفاده از خرید الکترونیکی و استفاده کمتر از پول نقد از طرف بانکها و از طرف دیگر زمینگیر شدن پایانه های فروش با راه انداز ی سیستم شاپرک که به بهانه جلوگیری از سرقتهای اینترنتی پروژه تبدیل شدن هر پوز فروشگاهی به یک شعبه کوچک را باشکست مواجه کرد
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    16 2
    يكي به رئيس محتزم بانك مركزي بگويد رياست بانك مركزي فقط سخنراني و نظر درباره قيمت ارز دادن و نيست سامان دهي سيستم بانكي در جنين ايامي نيز هست!
  • فرهاد A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    44 2
    به خدا مسخرست واقعا دوروز كارت تو پوز كشيدم هنوز پولش نيومده بعد ميخوان افق 1404 كشور برتر منطقه باشيم
  • درگز IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    19 2
    عابربانک هاموقعی به مردم خدمات میدن که هیچ کسی پول درکارت نداشته باشه... موقعی که پول میخوای ازدادن خدمات معذوریم........
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    25 2
    مسئولين بانك مركزي خسته نباشيد سالي كه نكوست از بهارش پيداست.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    93 2
    کارت هدیه 200 هزار تومانی از بانک تجارت شعبه اصلی دهلران گرفتم تو ی هیچ دستگاه عابر بانکی نمیره یعنی اصلا وارد دستگاه نمیشود به بازرسی تهران بانک تجارت زنگ زدم میگه کارت ایراد داردباید پس ببرید همون شعبه تا براتون تعویض کنه اخه این کار عقلانی است من از اصفهان بیش از دویست هزار تومان پول خرج کنم و به دهلرانی که برای کار به آنجا مراجعه کرده بودم برگردم ؟؟وکارتم راتعویض کنم؟آیامنطقی این نبود که هر یک از شعب بانک تجارت وقتی می فهمیدند عیب ازخود کارت است حداقل ازبانک خود پشتیبانی میکردند ونسبت به تعویض کارت اقدام میکردند ببینید بانک تجارت یعنی بانک تجارت حالا درهر کجا که می خواهد باشد لطفاً پیگیری کنید این حرف بنظر شما قانونی است که چون کارتی که بانک صادر کرده ایراد دارد مشتری باید تاوان دهد؟؟
    • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
      4 2
      نفرین کن عزیزم .. نفرین
    • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
      5 0
      در تمام دنیا همه شعبه ها وظیفه دارند مشتری های بانک خودشونو حتی در بعضی موارد بانکهای دیگرو پشتیبانی کنند. نمیدونم ما کی هستیم!!!!!؟؟؟؟؟ متاسفم واقعا دوست گرامی! امیدوارم مشکلت حل بشه!
    • بی نام A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
      8 0
      هر جای دنیا بود مطمئن باش ازت معذرت خواهی هم میکردند ولی در ایران مردم کلا ً به همه ادارات بدهکارند
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    29 2
    درگاه های خرید اینترنتی هم همشون از کار افتادن
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    79 2
    شما همین شبکه شتابتون رو درست بکنید دست از سر اینترنت مثلا ملی بردارید!
  • فرزاد IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    17 8
    عابر بانک موسسه های اعتباری ولی خوبه حتما چون محدود ترن و هر موسسه کارت مخصوص خودش رو داره که فقط مال همین موسسه هست و تو خودپرداز خودش کار می کنه
  • امیر RS ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    18 2
    آخه چطور میشه به این عابر بانک ها اعتماد کرد. هر موقع میرم خرید خدا خدا میکنم که کارت مشکل نداشته باشه و آبرو ریزی نشه . قبلا فقط پول همراهمون بود حالا مجبوریم هم پول همراهمون باشه و هم کارت . چه فایده آخه .......
  • علی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    15 2
    با توجه به افزایش روزافزون کارتهای بانکی و توسعه استفاده از بانکداری الکترونیک ، میبایست ظرفیت سرورهای مرکز شتاب که وظیفه اصلی دریافت ، ثبت و تبادل تراکنشهای خودپردازها و کارت خوانهای بانکها را بر عهده دارد متناسب با افزایش تقاضا گسترش یابد .
  • سالار IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    19 2
    واقعا خجالت آور با این شبکه بانکی که درست کردن کارت می کشیم پول کم میکنه تازه بعد 72 ساعت پول برگشت می خوره این چه وضعیه تازه اگه بیاد اگر هم نیاد باید بریم به اون فروشگاه که خرید کردیم و بعد از تماس با شاپرک که اونا بگن شما باید پولتو از دارنده کارت خوان پس بگیری هم دارنده کارتخوان به دردسر انداختند هم دارنده کارت هایی که به مردم دادند چرا باید پول کم بشه اگرهم کم میشه چرا دارنده کارت باید بره دنبال پولش مگه شاپرک نباید انتقال بده به کارت
  • حميد٦٦ IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    21 2
    ما را باش!! ميخواستيم عيدي هامون را بصورت اسكناس هاى تا نخورده از لاى اين دستگاه ها بر داريم !!
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    43 4
    بانک ها به عمد برای کم شدن پولشان خودپردازها را از کار می اندازند
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    23 5
    این که قدیمی شده!! یک چیز جدید بگین
  • بی نام RO ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    47 6
    احتمالا کار افراطیون بوده!!
  • تقی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    5 0
    بعد از ظهر 26 اسفند نه درگاه های اینترنتی کار می کردن، نه عابربانک ها نه دستگاه های کارت خوان. این اتفاق تو نیویورک رخ می داد فاجعه جهانی پیش مییومد اما چون تو ایران رخ داد آب از آب تکون نخورد
  • هـادی A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    5 0
    خرید ناموفق داشتم که هنوز پولش برنگشته، فرض کنید هر روز تعداد زیادی خرید ناموفق داریم که تا 24 ساعت طول میکشه برگرده و روز بعد هم همین روال تکرار میشه، حساب کنید سودش چقدر میشه؟