تسنیم نوشت:

دکتر فریدون عباسی، یکی از دانشمندان هسته ای و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی است که در ویژه نامه نوروزی روزنامه خراسان با او گفتگو کرده است.
بخشهایی از این گفتگو را می خوانید:

-وقتی می خواستیم مخزن اصلی رآکتور اراک را جا به جا کنیم این مخزن را مخفی کرده بودیم تا متوجه نشوند که کدام کارگاه است. چرا که ممکن بود آن جا تهدید به ترور یا خرابکاری کنند و ... چند سال این مخزن را پنهان کردیم تا آن شرکت کارش را انجام دهد. البته خیلی دنبال این موضوع بودند. حتی وقتی می خواستیم جابه جا کنیم اطلاعاتی داشتیم که ممکن است با موشک استینگر آن را بزنند...

-مگر داخل ایران بمب و اسلحه نمی آورند؟ موشک استینگر که زیاد بزرگ نیست. از گیتار بزرگ تر است؟!(باخنده) شلیک موشک به مخزن اصلی رآکتور و تغییر شکل آن یعنی از بین رفتن استاندارد ایمنی رآکتور و غیرقابل استفاده شدن چرا که بعدا خود آژانس آن را تایید نمی کند. بنابراین باید دقت کنیم که دشمن کارگاه های ساخت ما را پیدا نکند. حتی مسیر انتقال را متوجه نشود. نتواند این کارگاه ها را تهدید یا ترور کند.
-بگذارید موضوع دیگری را ذکر کنم. یک بار به یک گل فروشی از خارج از کشور تلفن زدند که دسته گلی را برای منزل فلانی ارسال کند و روی آن هم کارتی بگذارد با این متن «از طرف خانواده شهید ... به شما شهادت فرزندتان را تسلیت می گوییم...» در صورتی که فرزند آن خانواده مهندس یکی از تاسیسات هسته ای است و هیچ اتفاقی هم برایش نیفتاده و سالم است و با این کار فقط فضای تهدید علیه او ایجاد می شود.
-آنها تلفن ها و اسامی که به دست می آورند را ابزاری برای دست یافتن به اطلاعات بعدی می کنند و سپس مرحله تهدید و ارعاب شروع می شود. حتی آگهی ترور دانشمندان ایران را با تصویر اخبار شبکه یک سیما تهیه کرده و برایشان می فرستند. این موارد را خودم دیده ام. به همین دلیل باید شما رسانه ها اطلاع رسانی کنید که مردم بدانند با چه تلاش و چه اتفاقاتی به این حد از فناوری رسیده ایم. سال هاست این اتفاقات می افتد و عده ای می ترسند و وارد این حوزه نمی شوند و عده ای هم شجاعانه وارد می شوند. درست مانند دوران جنگ که عده ای از سربازی فرار می کردند و عده ای هم که سربازی رفته بودند داوطلب بودند.

-در 3 روز اول دولت یازدهم زمزمه هایی آغاز شد که راه اندازی رآکتور اراک به تاخیر افتاده است. درحالی که برنامه این بود که در پایان سال 92 این رآکتور با سوخت مجازی راه اندازی شود. هرچند برای 3 تا 6 ماه تاخیر برنامه ریزی شده بود اما در نهایت تصمیم ما این بود که زمان پایانی برای اسفند 92 تنظیم شود. مدیریت هم به گونه ای بود که نیروهای ذخیره آماده باشند تا تکمیل رآکتور اراک تسریع شود. دلیلش هم این بود که دشمن ابتکار عمل را به دست نگیرد و مثلا با موشک یا بمب افکن آن جا را هدف قرار ندهد. به همین دلیل دقت فراوانی در جابه جایی تجهیزات و نیروی انسانی داشتیم تا آسیبی وارد نشود.
-دوستان ما در این تفاهم ژنو می توانستند برای این که این شک ایجاد نشود که ما قبول کردیم رآکتور اراک تعطیل شود، به طرف مقابل بقبولانند که رآکتور را با سوخت مجازی راه اندازی کنیم.
-در سوخت مجازی هم می دانید که همه مجتمع های سوخت آماده هستند اما به جای اورانیوم از سرب استفاده می شود تا کارایی، دما، سازگاری، ایمنی و ... تجهیزات تست شود. در سوخت مجازی به جای آب سنگین هم آب سبک استفاده می شود. این کار درباره نیروگاه بوشهر هم انجام شده بود. خوشبختانه همه چیز هم برای سوخت گذاری مجازی آماده بود و حدود 86 درصد تجهیزات هم نصب شده بود. تجهیزات جانبی هم در حال نصب شدن بود و ماموران آژانس هم آمده بودند و به دنبال جانمایی دوربین های خود بودند.حتی نقشه به روز شده هم به آژانس تحویل شده بود. اما در این شرایط وقتی براساس توافق ژنو جلوی نصب تجهیزات گرفته می شود، افراد متخصص متوجه می شوند در این رآکتور هیچ فعالیت هسته ای نبوده است که حساسیت برانگیز باشد. یعنی می توانستیم در این 6 ماه یا 6 ماه بعدی هم بدون سوخت هسته ای رآکتور اراک را فعال کنیم.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    جهت اطلاع اقای دکتر موشک استینگر یک موشک ضدهوایی دوش پرتاب است
    • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      12 1
      خوبی ما ایرانی ها اینه که تو هر زمینه ای دکتریم نظامی ، سیاسی، اقتصادی ....راهنمایی و رانندگی، کاری نداریم فقط اظهارات دکترانه میکنیم.
    • یک عوامزاده IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      8 4
      بنظرم ایشون با این اظهارات آبروی خودشون رو بردن-کسی که حتی نمیدونه موشک استینگر چیه و کاربردش چیه با این داستان سرایی دیگه هیچ شنونده ای نخواهد داشت هر کی هم نمیدونه استینگر چیه یه سرچ ساده بزنه تو ویکی پدیا میفهمه چیه اف‌آی‌ام-۹۲ استینگر موشک زمین‌به‌هوای دوش‌پرتاب با سیستم هدایتی آشیانه‌یابی فروسرخ (گرمایاب) است.
    • متولد ماه مهر A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      5 1
      قربونت برم، این چیزا رو درصد کمی متوجه میشن، اینها رو برای عمده مردم میگن که نمیدونن همون آرپی‌جی7 هم دردسترس‌تر و هم ارزونتر و کارامدتر از استینگر ضدپرنده هست! حالا این استینگر خط مستقیم هم بالاخره ممکنه به اون مخزن بخوره، ولی وقتی تو یه فیلم جنگی وطنی میان اگزوست ضدکشتی رو با فینیکس ضدهواپیما مقایسه میکنن، نباید از یه سوتی تو یه مصاحبه اونقدر تعجب کرد! حالا منبع اطلاعات اون فیلم و این مصاحبه چی و کی هست خدا میدونه!
    • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      5 2
      اقاي بي نام نكات ديگري هم داشت تا شما را يه واكنش وا دارد..بدان كه در شخصيت علمي اقاي دكتر شكي نيست... وبدان او يك دانشمند بزرگ است..و هميشه حرفهايش برايم مهم بوده است
    • بی نام A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      3 1
      منم میخواستم همینو بگم.دروغ که حناق نیست.استینگر یک موشک ضد هوایی هست ساخت آمریکا که در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق ساخته شده
    • مجید IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      11 3
      فردا پس فردا با کلاشنیکف تانک میترکونن
    • بی نام A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      1 3
      برادر جابه جایی مخزن به اون مهمی رو هم هوایی انجام می دن
    • بی نام A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      3 3
      مگر این بنده خدا چه گفته ؟؟؟ که گفتی " موشک استینگر یک موشک ضدهوایی دوش پرتاب است" ایا گفته موشک زمینی پا پرتاب است؟
    • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      8 2
      و در تکمیل سخن شما ، موشک استینگر میتواند برای ایجاد آسیب روی اهداف زمینی هم استفاده شود ، حرف شما مثل اینه که بگی آر پی جی برای تانکه و روی کامیون هیچ اثری نداره ،
    • 4min IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      9 1
      دوست عزیز نوعی از موشک استینگر ضدتانک هست و برای هدفی که آقای دکتر عباسی فرمودند بسیار مناسبه
    • بی نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      10 1
      بابا چه انتطارایی دارید شما ، ایشون دانشمند هسته ای سرهنگ که نیست .
    • بی نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      8 1
      حالا خواستی بگی خیلی بلدی یاد بگیر با استینگر اهداف ثابت و متحرک روی زمین رو هم میشه زد.
    • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      4 1
      ديواره راكتور كه بايد ضد بمب و ضد زلزله باشه اون وقت شما چه نيروگاهي ساختيد كه يك موشك استينگر ميتونه نابودش كنه،راكتور هسته اي عراق بار ها توسط ايران و اسراييل آن هم با شرايط خاص بمباران شدآن هم با بمب هاي قوي تا نابود بشه اون وقت نيروگاهي كه در دوران مديريت شما ساخته شده توسط يك سلاح خيلي ضعيف از بين ميره؟!
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    1 1
    جیمزبان (007)زیاد نگاه کرده
  • بی نام A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    1 2
    اولا که این موشک زمین به هوا هست و رییس محترم سابق سازمان انرژی اتمی اگر یک تحقیق کوچک هم میکرد متوجه آن میشد. در ثانی بنده به عنوان یک ایرانی منکر توانایی های مهندسان جوان و با استعداد ایرانی نمیشم و به آن افتخار میکنم. اما بهتر نبود وقتی که ما واقعا طبق بیانات رهبری به دنبال سلاح های اتمی نیستیم, به جای استفاده از این همه انرژی و وقت و تحمیل هزینه های بسیار زیاد به مردم و پیشرفت کشور برای فناوری هسته ای متعلق به صد سال پیش که تاریخ مصرف آن نسبتا گذشته و در زمانی که بسیاری از کشور ها مانند ژاپن و آلمان و غیره به دنبال تعطیل کردن نیروگاهها خود هستند. ما نیز به دنبال فناوری ها و انرژی های نوین میرفتیم!؟؟
  • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    2 1
    خدا شفا دهد...
  • حمید A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    1 2
    موشک استینگر یا همون سام یک موشک دوش پرتاب با سامانه مادون قرمز است که در آسمان به اهداف هوایی ( پهپاد ، هلیکوپتر ، جنگنده شکاری و . . .) شلیک میشود . حال سوال اینجاست چه کسی با چه هدفی میخواسته مخزن را با این موشک بزند ؟ نکند مخزن در آسمان پرواز میکرده ؟؟؟؟
  • ُسید EU ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    3 2
    موشک استینگر یک موشک دوش پرتابه که آمریکا برای ساقط کردن هلی کوپترهای mi17 روسی به مجاهدین افغان داد و تعداد بالایی از هلیکوپتر های روسی رو ساقط کرد. این موشک با قبضه اون تفریبا اندازه یک آرپی جی 7 هست. و پس از ققل شدن روی هدف . اون رو دنبال میکنه .سیستم رهگیری اون هم بر اساس حرارت خروجی احتراق موتور هلیکوپتر هست جناب رییس سابق سازمان انرژی اتمی / لطفا کمی مطالعه داشته باشید. تاسیسات اراک با این گفته شما باید به اندازه یک هلیکوپتر باشه که حسابی آسیب ببینه و اونی که این هدف رو میزنه تا اونجا که میتونه باید به تاسیسات اراک نزدیک بشه.!!! . یه اسم خوشگل شتیدی گفتی بگم تا دهن پرکن باشه من با این سواد کمی که دارم در دنیای امروز به این حرفا میخندم.
  • عرشیا A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    4 2
    چرا تمام دولتمردان کابینه مهرورزی(؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) اینقدر متوهم بودند ؟اون هم توهمی در حد لالیگا !!!!!!!!
  • کریم A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    2 2
    موشک استینگر یک موشک ضد هوایی است وهوا بزمین نیست چنانکه اکثر ۸۰جنگنده های عراق در نبرد فاو با این موشک منهدم شدند
    • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
      3 4
      هواپیماهای عراقی درنبردفاو توسط موشک های هاگ وسامانه سکای گارد منهدم شدند
  • اشکان IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    5 4
    آخه یکی به این پرفسور بگه، موشک استینگر زمین به هواست با سواد!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    3 5
    حالا از كجا فهميد با استينگر ميخوان بزنند .....مثلا با تام هاك يا كروز ....نمخوان بزنند .....بابا دشمن ما انواع سلاحها رو از نوع خوبش هم داره نه چينى. احمق فرض كردن دشمن بزرگترين اشتباه است اون كه نكياد داد بزنه دارم با فلان موشك بزنم