ایسنا نوشت:

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت وقت ندارد وارد منازعات سیاسی شود، گفت: از همه رسانه‌ها انتظار داریم که انصاف و عدالت و به ویژه واقع‌بینی نسبت به شرایطی که ما هم اکنون در آن قرار داریم را بیش از پیش رعایت کنند.

محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه نخستین مصوبه هیات وزیران در این جلسه درباره ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 93 بود، گفت: با ارائه به هنگام لایحه بودجه 93 به مجلس و همکاری صمیمانه قوه مقننه با دولت و همچنین تصویب قانون بودجه 93 این قانون برای اینکه قابلیت اجرا در سال آینده را داشته باشد باید در چارچوب و بر اساس ضوابط اجرایی تحقق پیدا کند؛ بنابراین لازم است طبق قانون به تصویب هیات وزیران برسد.

او با بیان اینکه هیات محترم وزیران امروز نسبت به تصویب ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 93 اقدام کرد گفت: همچنین برخی آیین‌نامه‌های اجرایی در این راستا به تصویب هیات وزیران رسید.

نوبخت در ادامه گفت: از آنجایی که بخشی از مایحتاج مردم و کالاهای مورد نیاز از خارج وارد و بخشی از تولیدات نیز صادر می‌شوند باید برای این کالاها سود بازرگانی در نظر گرفت و البته لازم است که این سود طبق قانون به تصویب هیات وزیران برسد؛ بنابراین خوشبختانه امروز بخش دیگری از وقت جلسه هیات وزیران در ارتباط با ایفای تعیین این سود بازرگانی و همچین تعرفه‌ها گذشت و در نهایت مجموعه سود بازرگانی و تعرفه‌ها به تصویب رسید تا ما در سال 93 در این راستا هیچ خلاء قانونی نداشته باشیم.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری، گفت: در جلسه امروز بخشی از احکام و مصوباتی که به ویژه در ارتباط با مشکلات طرح‌های عمرانی برای استان‌ها بود از سوی هیات وزیران به تصویب رسید.

نوبخت گفت: در حالی که سال 92 به پایان می رسد به رغم ناکافی بودن منابع درآمدی‌مان توانستیم نسبت به اولویت‌هایی که در قانون تعیین شد همچنین نسبت به همه پرداخت‌های حقوق و دستمزد کارکنان اقدام کنیم، ضمن اینکه آن بخش که مربوط به معوقات طرح‌های عمرانی نسبت به پیمانکاران بود فراهم شد و همین امروز برای معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور این امکان ایجاد شد که به نیابت از دولت نسبت به پرداخت قابل توجهی از دیون پیمانکاران اقدام شود.

او گفت: ظرف روزهای آینده پیمانکاران طرح‌های عمرانی هم می‌توانند بخش قابل توجهی از بدهی‌هاشان را به کارگران و کارمندانشان را از طریق تادیه بدهی که از سوی دولت به آنها پرداخت می‌شود، پرداخت کنند.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه امیدواریم در سال 93 بتوانیم شرایط مطلوبی را برای مردم بزرگوارمان از جهت بهبود وضعیت معیشت داشته باشیم، گفت: با توجه به روند کاهنده تورم امیدواریم این روند در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند و با بهبود وضعیت اقتصادی، سیاسی در عرصه‌های بین‌الملل شاهد موفقیت در این بخش‌ها باشیم و بیش از پیش نسبت به تامین حقوق شهروندان در چارچوب قانون اساسی موفق باشیم.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری از نوبخت پرسید اگر به عقب بر می‌گشتید آیا سبد کالا به همان شکل که توزیع شد توزیع می‌کردید، سخنگوی دولت در این باره گفت: با توجه به نظرسنجی که دیروز یکی از رسانه‌های نوشتاری منعکس کرد این موضوع استنباط شد که با وجود نواقصی که در توزیع سبد کالا وجود داشته خوشبختانه اکثریت مردم با همه کاستی‌ها از این روند ابراز رضایت کردند و بیش از 70 درصد نیز از اقلامی که برای این سبد انتخاب شده بود راضی بودند اگرچه برخی معتقد بودند که اگر به جای سبد کالا وجه نقد ارائه می‌شد بهتر بود.

همان خبرنگار از نوبخت پرسید بهترین تصمیمی که در سال 92 از سوی دولت اتخاذ شده چه بود؟ سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش به کاهش نرخ تورم و بیکاری اشاره کرد و گفت: اگرچه روند تغییر نرخ بیکاری و قیمت‌ها و تورم نزولی است، اما باز هم این وضع را به هیچ وجه قابل دفاع نمی‌دانیم مجموعه‌ سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و غیره منجر رضایت مردم شود.

خبرنگار دیگری درباره سهمیه بنزین در عید نوروز سوال کرد که نوبخت در این باره گفت: در این راستا مصوبه جدیدی نداشتیم و آن چه که در گذشته وجود داشته در حال استمرار است.

او در بخش دیگری از سخنان خود و در قالب پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: ما شب گذشته نیز در این باره جلسه داشتیم و به طور کلی باید بگویم از سال 93 مرحله جدید قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کلید خواهد خورد و اجرایی می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه نخستین گام برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ثبت‌نام است که این ثبت‌نام‌ها از 20 فرودین‌ ماه آغاز می‌شود، گفت: در دو هفته اول بهتر است که مردم تنفس داشته باشند و مشغول گذارندن تعطیلات نوروزی باشند، ولی به هر ترتیب از همان آغاز سال 93 مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کلید خواهد خورد و اجرایی می‌شود.

سخنگوی دولت در ادامه درباره اینکه یارانه‌ها در فاز دوم به چه کسانی تعلق می گیرد؟ گفت: در فرمی که در فضای مجازی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد از آنها اطلاعاتی طلب می‌شود که طی آن میزان درآمدی که دارند مشخص خواهد شد.

نوبخت گفت: مردم خودشان می‌توانند این موضوع را اظهار کنند که آیا نیازمند یارانه هستند یا نه. اگرچه این حق در اختیار در دولت قرار داده شده که سطح درآمدی افراد را مورد بررسی قرار دهد. ضمن اینکه عدم ثبت‌نام لزوما به این معنا نیست که افرادی که ثبت نام نکرده‌اند حتما مستغنی هستند و نیازی به این مبالغ ندارند بلکه آنها ترجیح می‌دهند که در یک حرکت ملی به خدمتگذاران‌شان در دولت کمک کنند تا آنها با جمع کردن این مبالغ جزیی (45هزار تومان‌ها) بتواند منابع بزرگی داشته باشد که از طریق آن هم به تولید کمک کند و هم اینکه به وضعیت سلامت و بهداشت جامعه بپردازد و هم اینکه یک بیمه درمانی گسترده را در اختیار همگان قرار دهد و نسبت به بهبود محیط زیست و شبکه حمل و نقل اقدام کند.

سخنگوی دولت گفت: در مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها دولت به دنبال این نیست که منبعی ایجاد و منابع مالی خود را تکمیل کند. نه تنها دولت از این محل به خزانه چیزی واریز نمی‌کند بلکه 11 هزار و 300 میلیارد تومان از بودجه عمومی هم برخواهد داشت و این مقدار را بین خانوارها بلکه در جهت سلامت جامعه، بهبود محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، شبکه حمل و نقل استفاده خواهد کرد.

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تاکنون چه عواملی باعث شده 5 سرباز ربوده شده آزاد نشود؟ ضمن تشکر از طرح این سوال به دلیل مورد توجه قرار دادن یاد این افراد گفت: تردیدی نداشته باشید که اگر در این جلسات این سوال مطرح بشود یا اینکه این طور نباشد این موضوع برای مسئولان کشور یک وظیفه ملی قلمداد می‌شود.ای کاش وقت مساعدی وجود داشت تا ما تک تک کارهایی که در این باره صورت می‌گیرد را توضیح دهیم.

نوبخت گفت: باید هم امیدوار باشیم و هم اینکه دعای خیر برای آنها داشته باشیم تا هر زودتر این 5 عزیز به جمع خانواده‌های خود برگردند.

سخنگوی دولت در پایان این نشست خبری ضمن تشکر از اصحاب رسانه به خاطر همکاری با دولت تدبیر و امید گفت : اگر قصوری از سوی من و همکاران بنده نسبت به شما صورت گرفته بر ما ببخشایید و شما هم ما را دعا کنیم تا بتوانیم بهتر به مردم‌مان خدمت کنیم.

او همچنین در پاسخ به این سوال که واکنش دولت نسبت به عده ای که به دنبال چوب لای چرخ دولت هستند در سال 93 چه خواهد بود گفت: روند گذشته نشان داده است که دولت نسبت به منتقدانش با مدارا برخورد می‌کند و با آنها مدارا داشته است.

نوبخت گفت: شاید بخش قابل توجهی از انتخاب این رویکرد برای این است که کارهای زیادی باقی مانده است که ما باید انجام دهیم؛ بنابراین هرگونه صرف انرژی که به تنازعات و برخوردهای سیاسی منجر شود باعث می‌شود که این انرژی از خدمت به مردم گرفته شود.

او با بیان اینکه در این راستا جبهه وسیعی نیز در خارج داریم و در عرصه بین المللی با مذاکره در حال استیفای حقوق ملی‌مان هستیم گفت: بنابراین وقتی برای دولت باقی نخواهد ماند به همین جهت در این منازعات سیاسی وارد نمی‌شود و از آن سو نیز از همه رسانه‌ها انتظار داریم که مراعات انصاف و عدالت و به ویژه واقع‌بینی نسبت به شرایطی که ما هم اکنون در آن قرار داریم را بیش از پیش رعایت کنند.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اهوازی IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    چرا بایستی دولتی ها همیشه طوری برخورد می کنند که انگار می خواهند در حق مردم لطف کنند آقایان ما و شما می د انیم این پولی که دست شماست یا از محل فروش گاز و نفت و معادن کشور است و یا از محل مالیات و بر گردن شما حق است که تمام امکانات و درآمد ملی را به صورت مساوی و عادلانه بین مردم تقسیم کنید چون من اگر درآمدی دارم از زحمت خودم بدست آوردم و آن کسی که از راه غیر مشروع و غیر قانونی چیزی بدست آورده ضعف دولت است و تاوانش را من نباید بدهم و آن کسی که ندارد یا دولت باعثش شده یا خود تنبل بوده و یا اینکه مریض است که با ماهی 45 تومن مشکلش حل نمیشود هیچی بلکه بیشتر هم میشود
    • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
      9 1
      رفتار نوبخت با دیگران طوری هست که ایشون ارباب و مابقی نوکرند انگار ملت سرسفره اقا نشستند و جان ایشان از شمارش لقمه های مردم در میاید
  • بی نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    4 1
    در زمان استارت اولیه قرار دولت با مردم این بود که سوپسیتها برداشته شود و ماهانه مبلغی به عنوان یارانه پرداخت شود . حال اگر فردی خود داوطلبانه یارانه نخواهد مشکلی نیست و الا دولت میتواند فقط به حالت قبل بیندیشد. یعنی یارانه ندهد و سوپسیتها باز گردند غیر از این اجحاف خواهد بود به معیشت مردم والسلام .
  • رزمنده دوران دفاع مقدس IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    1 5
    سلام ، با تشكر از هيئت دولت و كليه عزيزاني كه در خدمت به مردم كوتاهي نمي كنند ، براحتي در جامعه ميتوان موفقيت دولت تدبير واميد را دراين 7 ماهه لمس كرد و اين دولت نشان داد كه بهترين روش جهت حل مشكلات كشور اعتدال همرا با تدبير است و خيلي خوشحال هستم كه باتوجه به بي انصافي بعضي از رسانه ها و بعضي از افراد به ظاهر دلسوز ،دولت وارد نزاع هاي سياسي نمي شود و اين رمز موفق دولت تدبير و اميد است .به اميد سربلندي ايران عزيز
  • مختاری A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    3 1
    مگر نه اینکه نفت ملی است یارانه اش که قطع میشه عدالت اینه که یرسرانه ملی تقسیم بشه وهر کس بیشتر مصرف میکند بیشتر در یکسان سازی بپردازه ویارانه اش حق سرانه هر ایرانیست بقیه بازی با ملت وحق ملی انهاست
  • هموطن A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    5 2
    مگه من رأى نميدم مگه موقع انتخابات قربون صدقمون نميرين حرفم اينه من درآمدم ماهى صد ميليون دخلى به كسى نداره ( منظورم دولت ) پس حقمه بايد بدين چون يه ايرانيم خدا پدر محمود رحمت كنه باز اون با منت بخشش نميكرد
  • ایثار A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    2 1
    اقای اهوازی دمت گرم رای مثبت دادم با تو هم عقیده هستم . هیچکس با فقیری حال نمی کند ! راهکار و تدبیر لازم را فراهم کند دولت ... عبود یارانه به دولت میدهد !!!!!!!!!!!
  • ابراهیم US ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    1 11
    انشاءاله مردم همکاری خواهند کرد .
  • بی نام A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    3 0
    برادر همیشه هم این جور نیست کسی که کارگر است یا در معادن یا شغلهای سخت کار میکند حقوق کم میگیرند و از شما که احتمالا مغازه دار یا دلال هستید بیشتر کار میکنند که اگر کارگر در مملکتی نباشد مملکت رو به قهقهرا خواهد رفت پس زیاد به زحمت خود مغرور نشوید چون از شما زحمت کش در ایران بسیار زیاد هستند
  • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    7 1
    بابا یارانه رو همه قطع کنین راحت کنین ما رو . هرروز دارین یه الم شنگه ای راه میندازین. فردا هم میگین فقط کسانی که از سوء تغذیه در حال احتضار هستند یارانه شاملشون میشه
  • سلامي A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    1 7
    با سلام ؛ خدا قوت. اولاً بنده نه خونه دارم و نه چيز ديگري ؛ حدود پنجاه سال دارم . بيا ئيد تمام كساني كه در را استمرا ر نظام تلاش مي كنند دعا كنيم اين دولت و آن دولت ندارد . بيائيم با مدارا صبر و تلاش كمك كنيم كشور موفق باشد هم داخلي و هم عزيزاني كه چشم به ايرا دارند . حالا بعضي ها دوست ندارند ما انرژي اتمي داشته باشيم دنيا كه تمام نشده در ديگر علوم بريم بالا . يارانه خداوكيلي حق 10 مليون ايراني هست ما بقي بايد حتي شد صورت خود را با سيلي سرخ نگه دارند تا آيند ه فرزندانمان قشگ باشد .
  • علی A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    6 2
    این دولت مردم را بد بخت می کنداین ها فقط به فکر سرمایه داران هستند ودست اخر هم ناتوانی وبی سوادی خود را به گردن منتقدان می گذارند خدا به دادمان برسد با این بی تدبیر های یدک کش تدبیر /
  • سعید A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    2 5
    برادر عزیز و دانشمند اهوازی مان شب عیدی شوخی می کنند . انتظار که نداری مسئولان از محل ارث پدری خود هزینه کنند؟!!. مدیریت یعنی توزیع مناسب منابع مالی بطوری که تولید رونقو تورم کاهش و ارزش پول ملی سقوط نکند. وقتی دولت مهرورزی طی دو و نیم سال منابع مورد نیاز 60% یارانه های 45 هزارتومانی را نداشت (تحریم و سؤ مدیریت و...) مجبور بود اسکناس چاپ کند و ارزش پول ملی روز به روز کاهش یابد. و به همین ترتیب اقتصاد به سمت بحران رفت-بهتر نیست یارانه افرادمتمول که این پول تأثیری در زندگی شون نداره صرف اصلاح اقتصاد بشه و مثل یکی دوسال گذشته که طبقه متوسط و فقیر هر روز فقیر تر شدند این دور باطل تکرار نشه؟! اگه منابع کافی و توزیع پول نفت ضربه نمی زد(مثل عربها) شاید نظر شما ظاهرا قابل قبول به نظر می رسید اما.
  • بنده خدا ایرانی A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    16 1
    خدا پدرو مادر این اقای اهوازی را بیامرزد حرف دل 68 میلیون ایرانی را گفته .
  • دختر روستا IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    6 0
    من موندم این 70 درصدی که از گرفتن سبد حقارتی که الان راضی هم هستند کدوم مردمند اقای نوبخت یا هر چی که اسمته امسال خرید داشتی واسه خانواده حتما سال خوبی هم دارن نوشه جونشون من که بخیل نیستم به کسی چه ربطی داره که دریغ از یه خرید کوچک که دلم بهش خوش باشه عید منم تحویل میشه وخدای که نظاره گره ماست نظاره گر
  • مهدیار A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    5 1
    متاسفانه ما دیدگاه درستی در خصوص اقتصاد ملی نداریم ، مساله درآمدهای نفتی نه تنها اقصاد و صنعت که فرهنگ و جهان بینی ما را هم تحت تاثیر قرار داده است ! و این ویژگی یک کشور تک محصولی است . همه مردم در بیت المال حق دارند ، اما نحوه دست یابی به این حق بسیار متفاوت است ، پرداخت نقدی در سالهای اخیر چه مشکلی از ملت حل کرده است ؟ بهتر است روند رشد قیمت کالاهای اساسی را از سال 88 تا کنون تعقیب بفرمائید و آن را با سطح درآمد مردم مقایسه کنید ! توجه به رشد عجیب هزینه بهداشت و درمان و هزینه آموزش هم شاخص بسیار مهمی است .... !!
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    4 1
    جناب نوبخت شما هنوز حقوق من کارمند رانداده اید مالیات ان را بر می دارید.اطلاعات شما واقعا ضعیف است که نمی توانیدعدالت را رعایت کنید؟باحذف یارانه ارامش جامعه را به هم نزنید.شما که از یک طرف حامل های انرژی رابسیار افزایش داده اید.چقدر میشه فشار رو تحمل کرد دولت محترم تدبیر وامید.